...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Otwieramy sklep internetowy – czyli na co zwrócić uwagę rozpoczynając biznes w internecie

Sprzedaż internetowa cieszy się z dnia na dzień coraz większą popularnością. Jeszcze kilka lat temu z takiej możliwości nabywania towarów korzystało niewiele osób. Dziś klienci nabrali większego zaufania do sklepów oferujących sprzedaż za pośrednictwem internetu. Taka forma handlu odbywa się z korzyścią zarówno dla sprzedawcy jak i klienta.

Założenie sklepu internetowego jest często traktowane jako dodatkowe źródło zarobku. To idealne rozwiązanie dla osób chcących połączyć swoje zainteresowania z pracą zarobkową, a także dla tych, którzy z uwagi na różne okoliczności mogą pozwolić sobie na pracę tylko w formie zdalnej. Obecnie na założenie sklepu internetowego decyduje się szereg firm, dla których jest to sposób na poszerzenie swojej działalności i dotarcie do większego grona klientów.

Same zalety

Z posiadaniem sklepu internetowego wiąże się szereg zalet. Główną jest dotarcie do większego grona odbiorców zainteresowanych kupnem określonego towaru. Ponadto sklep internetowy jest „otwarty” 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. W każdej chwili można uzyskać informacje na temat dostępnego asortymentu oraz złożyć zamówienie. Sprzedawca internetowy w dużo większym stopniu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferując różne formy płatności i dostawy zakupu. Bardzo atrakcyjna jest również możliwość kontaktu ze sprzedawcą niemalże w każdej chwili. Koszty utrzymania takiego sklepu są przy tym stosunkowo niskie. Nie potrzebujemy dużego nakładu finansowego na uruchomienie działalności. Ponadto są to koszty ponoszone jednorazowo.

Rejestracja działalności

Przed założeniem sklepu internetowego należy pamiętać o kilku kwestiach. Jedną z nich jest konieczność zarejestrowania swojej działalności. Jest to niezbędne dla prowadzenia legalnej sprzedaży. Oznacza to zarejestrowanie w Krajowym Rejestrze Sądowym lub dokonanie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Strony internetowe tych urzędów umożliwiają dopełnienie części formalności online. W celu uzyskania szczegółowych informacji polecamy prześledzić strony: prod.ceidg.gov.pl oraz ems.ms.gov.pl. Następnie uzyskujemy REGON, po czym pozostaje tylko dopełnienie formalności w Urzędzie Skarbowym i ZUSie.

Prawo i finanse

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z przestrzeganiem licznych obowiązków, znajomością przepisów w tym szczególnie istotne są prawa konsumenta. Każdy sklep musi posiadać szczegółowy regulamin oraz politykę prywatności. Należy także pamiętać o rejestracji bazy danych osobowych w Głównym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych, o ile oczywiście ciąży na nas taki obowiązek. O tym czy i kto musi takie bazy rejestrować dowiemy się z na tej stronie: giodo.gov.pl. Kolejnym ważnym aspektem prowadzenia biznesu w sieci jest skrupulatne i prawidłowe prowadzenie rachunkowości w firmie. Jedną i zazwyczaj najkorzystniejszą z opcji jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Takie usługi księgowe w szczególności polecamy tym biznesom, które nie ograniczają się tylko do działalności na terenie kraju.

Oprogramowanie

Bardzo istotną kwestią będzie wybór oprogramowania dla naszego sklepu internetowego, które wpłynie na efektywność pracy, a także na rozwój całej działalności. Zestawienie najpopularniejszych z nich przedstawiamy w tabeli poniżej. Warto pamiętać, że istnieje również możliwość korzystania z oprogramowania stworzonego od podstaw i dostosowanego do indywidualnych potrzeb naszego sklepu.

Asortyment i kontakt z dostawcą

Wybór asortymentu sklepu zdeterminuje jego przyszłych klientów. Należy zadbać o wysoką jakość towarów, ale również zastanowić się nad sposobem ich przechowywania. Dla początkujących atrakcyjnym rozwiązaniem będzie dropshipping, czyli model sprzedaży, w którym rola sklepu internetowego ogranicza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który zrealizuje wysyłkę towaru do klienta. Interesującym rozwiązaniem jest również przechowywanie produktów w wynajętych magazynach. Tego typu usługi oferują Kangu Self Storage posiadające swoje magazyny w Poznaniu, Wrocławiu i Szczecinie. Umożliwiają one przechowywanie przedmiotów na powierzchni od 1 do 20 m2, zapewniają ochronę i monitoring skrytek, dostęp do nich 24h dobę, 7 dni w tygodniu oraz wyłączność ich otwarcia przez właściciela. Sklepom, które potrzebują zdecydowanie większych powierzchni, a które nie mogą sobie pozwolić na budowę dużych hal magazynowych z pomocą przychodzi firma Jakon Construction.

Oferuje ona wynajem magazynów o powierzchni od 700 do nawet 3 000 m2. Hale magazynowe Jakon znajdują się w pobliżu dużych miast – magazyny w Swadzimiu, Niepruszewie, czy Przeźmierowie położone są pod Poznaniem, magazyn na terenie miejscowości Siestrzeń znajduje się zaledwie 30 km od centrum Warszawy. Lokalizacja tych obiektów przy dużych węzłach drogowych i dogodna komunikacja mają pozytywne znaczenie dla terminu realizacji zamówień dla klientów. Są to jednak rozwiązania dla właścicieli sklepów myślących o działalności na dużą skalę.

Nazwa i wygląd

Na koniec możemy zostawić sobie kwestie wyglądu strony internetowej oraz wyboru domeny. Domena, czyli adres internetowy musi kojarzyć się z profilem prowadzonego przez nas sklepu i być łatwy do zapamiętania. Musimy mieć na uwadze fakt, że większość chwytliwych domen jest już niestety zarezerwowana. Jeśli chodzi o wygląd strony internetowej może on ograniczać się do zakupu popularnego szablonu. Dla klientów bardziej wymagających i chcących stworzyć coś niepowtarzalnego, najlepszym posunięciem będzie zainwestowanie w oryginalny projekt. W dobie smartfonów i tabletów nieobce musi być nam pojęcie Responsive Web Design.

To czy nasza strona będzie odpowiednio dostosowana do tych urządzeń może zaważyć na końcowym sukcesie naszego przedsięwzięcia. Budowę sklepu zapewne zlecisz firmie, która zadba o to, by przedstawić Tobie najkorzystniejsze rozwiązania. Niemniej jednak warto pamiętać o tym, że już około 50% wejść na strony internetowe realizowane jest za pomocą urządzeń mobilnych. O pomoc w budowie sklepu możesz zwrócić się do firmy Net Media Art. Utworzenie strony, wprowadzenie produktów to niestety nie jest jeszcze koniec trudnych wyborów i kosztów. W kolejnych etapach należy zastanowić się jak pozyskać pierwszych klientów… a to już temat na całkiem inny artykuł.

::

fot. Fotolia Mcommerce W

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF