„Pijcie polskie soki” – felieton Leszka Stafieja

95

Moja Mama była stomatologiem, brat jest lekarzem a bratanek prowadzi aptekę.  Więc leczyłem zęby u Mamy, inne organa leczę u brata, a w leki zaopatruję się w aptece bratanka. Mimo że nie wszyscy mamy taki sam gust czy takie same poglądy. Jak to w rodzinie. Jeśli Polska jest Rodziną – a przecież jest – to bez względu na nieuchronne różnice,  trzeba się kochać i wspierać. Co, oczywiście, nie powinno oznaczać, że wspieramy wyłącznie swoich.

Co powiedziawszy,  chciałem wyrazić szczere uznanie, a nawet podziw dla marki PKN Orlen, która  postanowiła włączyć się w promocję polskich soków produkowanych przez firmy regionalne i lokalne w całym kraju.

Zapyta ktoś:  Dlaczego Orlen? Co ma piernik do wiatraka a benzyna, diesel  i LPG do soku?

Otóż na oficjalnej stronie PKN Orlen poświęconej korporacyjnej odpowiedzialności społecznej (CSR) czytamy między innymi,  że firma dba „o swoich pracowników, konsumentów, partnerów biznesowych, lokalne społeczności oraz środowisko naturalne.”  To dobrze, że w tym ostatnim obszarze PKN Orlen nie zadowala się tylko opieką nad gniazdem sokołów, które można oglądać na żywo na jego stronie CSR lecz angażuje się również we wspieranie rodzimej  przedsiębiorczości lokalnej i rodzinnej w dziedzinie tak naturalnej i ekologicznie wrażliwej jak produkcja soków owocowych. Program „ Pij polskie soki” wpisuje się zatem w korporacyjną deklarację budowania relacji, kształtowania postaw, przewodzenia zmianom i odpowiedzialnego oraz zrównoważonego rozwoju. „Prowadzone przez nas programy” deklaruje PKN Orlen, „ zaszczepiają na rynku standardy społecznego zaangażowania biznesu.”

Rzeczywiście. Tegoroczny  urodzaj owoców stanowi doskonałą okazję do wsparcia polskiej gospodarki poprzez wzbogacenie oferty i zachętę do spożywania polskich soków.  Oprócz walorów czysto użytkowych i komercyjnych, buduje się w ten sposób społeczne więzi, zdrowe poczucie wspólnoty, wzajemne zaufanie i bezcenny kapitał społeczny.

A mało kto potrafi zrobić to lepiej, bo mało kto posiada, jak PKN Orlen,  tak ogromną i dynamiczną, całodobową sieć 1771 stacji paliw w kraju, nie mówiąc o zagranicy ( o której następnym razem).

Szczególną zaletą tej akcji – czy też, miejmy nadzieję, długookresowego programu – jest to, że  nie promuje on wyłącznie soków największych graczy na rynku, których nazw tu nie wymienię, bo każdy je zna. Na stacjach PKN Orlen znajdziemy soki i soczki regionalne i lokalne,  o nazwach nieznanych, tajemniczych, dziwnych lub wdzięcznych, smakach polskich lecz nie tylko znanych z dzieciństwa i ulubionych lecz także oryginalnych i bogatych, wreszcie o etykietach tak rozmaitych i niekiedy fikuśnych, jakby się w nich cała Polska przeglądała. Aż serce rośnie, kiedy patrzy się na tę obfitą paradę  gustów i stylów.

Nic dziwnego, że – jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie PKN Orlen przez Instytut badawczy Kantar –  dla większości Polaków (87%), z których wielu to zapewne także kierowcy, krajowe pochodzenie produktów stanowi zachęte do ich nabywania. Nic dziwnego, że  większość Polaków (80%) ceni rodzime produkty za jakość i ekologiczność, i że większym powodzeniem (70%) cieszą się u nas towary produkowane w małych firmach rodzinnych.  

Ponieważ  – jak wskazuja badania  – dla większości Polaków najważniejsza jest Zdrowa Rodzina.  

 

Leszek Stafiej – Niezależny doradca ds. strategii marketingowej, komunikacji społęcznej i mediów. Ekspert ds. komunikacji instytucji publicznych, spółek państwowych i organizacji pozarządowych. Wykładowca akademicki ( Uniwersytet Warszawski, ASP, SGH, Akademii L. Koźmińskiego, WSB, Uczelni Łazarskiego). Wieloletni dyrektor kreacyjny agencji reklamowych (DDB-Nedham, McCann-Erickson, DKS). Juror krajowych i zagranicznych konkursów marketingowych i reklamowych ( Crackfilm, Złote Orły, Kreatura, Welcome, Cresta, Clio, Golden Drum). Współzałożyciel i były wiceprezes Radia Zet, Radia BRW, dziennika Życie. Publicysta marketingowy (Brief, Rzeczpospolita, GW, Newsweek, Wprost, Polityka, Onet, WP, Interia, TVP, TVN, Polsat, PR1, Trójka, RDC, TOK FM).Autor  Gwoździem w mózg. Felietony marketingowe (Brief, Wyd. Słowa i myśli).

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };