Po produktach ich poznacie

Autor: Grzegorz Kiszluk

71

PKN ORLEN rozpoczął właśnie – bardzo godną polecenia – kampanię promowania polskich produktów dystrybuowanych na stacjach tego koncernu. Piszę o tym z wielką satysfakcją, bo być może również inne firmy i na coraz większą skalę wezmą sobie do serca, jak ważne jest budowanie polskich i regionalnych marek.

Poznacie ich po ich owocach” (Mt 7,15-20) – słowa Ewangelisty, które wskazują w jaki sposób oddzielić dobro od zła. Są one bliskie idei, która przyświeca naszej platformie Brief for Poland już od 15 lat.

Kiedy mówimy o budowaniu silnych marek i rozpoznawalności poszczególnych krajów oraz kiedy mówimy o kreowaniu pozytywnego wizerunku regionów mamy do wyboru dwie drogi.

Pierwsza, to konstruowanie symbolu, znaku, logo lub sloganu, które będą charakteryzowały państwo. Ta droga zazwyczaj prowadzi na manowce. Bardzo dużo w niej deklaracji, które niekoniecznie da się udowodnić. Bo cóż z tego, że powiemy o sobie, że jesteśmy „kreatywnie napięci” albo „sprężyści”… Jak tego dowieść?

Na szczęście jest droga, którą w swojej ewangelii wskazał święty Mateusz. Dziś powiedzielibyśmy: „po produktach ich poznacie” albo „poznacie ich po markach”. Przeciętny Polak, poproszony o scharakteryzowanie niektórych krajów – jest w stanie z pamięci i natychmiast wymienić około dziesięciu charakterystycznych dla tych krajów produktów lub marek. Dotyczy to Niemiec, Francji, Hiszpanii, USA, Włoch czy nawet Węgier lub Rosji.

A jakie polskie marki zna przeciętny Polak (a co dopiero obcokrajowiec!)? Czy jest w stanie z pamięci i natychmiast wymienić produkty i marki, które przynoszą nam sławę na świecie? Albo takie, o których wie z jakich regionów Polski pochodzą?

Chcemy być pozytywnie rozpoznawani jako kraj! Chcemy, żeby polskie firmy miały ułatwiony start na rynkach zagranicznych. Chcemy, żeby inwestorzy z całego świata mieli zaufanie do polskich kontrahentów. Aby przekonać innych, że umiemy robić wartościowe produkty oraz stworzyć silne, rozpoznawalne marki, musimy być najpierw sami o tym przekonani. Musimy znać „owoce”, dzięki którym rozpozna i zapamięta nas świat.

Po produktach nas poznacie! – oto główne przesłanie regionów w takich krajach jak Niemcy, Włochy, Francja, Szwajcaria, Korea Południowa, USA, Szwecja… Skuteczna sprzedaż produktów i usług jest w dużym stopniu uzależniona od miejsca ich pochodzenia (place of origin).

Stąd idea „Pij polskie soki”, którą urzeczywistnia już PKN ORLEN zasługuje nie tylko na pochwałę, ale również na wsparcie i rządu i nas wszystkich…

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };