...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Pokolenie X – niewykorzystany potencjał

Pokolenie X to pokolenie ludzi urodzonych w drugiej połowie XX wieku, w latach 1961 – 1983, nazywanych również „pokoleniem PRL”, czy „pokoleniem nic na serio”. W innych krajach przyjmuje się nieco inne daty. Symbol X oznacza niewiadomą, ponieważ z jednej strony to społeczeństwo, które nie wie dokąd ma zmierzać, zagubione w chaosie współczesności i wykreowanych przez modę wzorców, szuka odpowiedzi na trudne pytania i sensu własnej egzystencji. Z drugiej strony to pracownicy dojrzali, lojalni wobec pracodawcy i godni zaufania. Polskie organizacje nie potrafią korzystać z wiedzy i umiejętności starszych pracowników. Nasze państwo znalazło się na 30. miejscu wśród 34 przebadanych krajów grupy OECD w rankingu „Golden Age Index (1)", które ocenia poziom wykorzystania na rynku pracy potencjału osób w wieku powyżej 55 lat.

Statystyki

Gdyby stopa zatrudnienia starszych osób w Polsce była taka jak w Szwecji , która zajmuje trzecią pozycję w zestawieniu, PKB w Polsce – według szacunków PwC – mógłby wzrosnąć nawet o kilka procent. Polski poziom zatrudnienia pokolenia X jest niższy niż w Europie Zachodniej, ale zbliżony do krajów centralnej Europy. Stopa zatrudnienia ludzi w grupie wiekowej 55-64 lata wynosi 42,5 % i niestety niższy wskaźnik mają tylko Węgry, Słowenia, Grecja i Turcja. Z kolei stopa zatrudnienia w grupie wiekowej 65-69 wynosi 9,7%, co lokuje Polskę na 25 pozycji wśród 34 krajów OECD. Średni wiek wyjścia z rynku pracy w Polsce to 60,8 roku, co daje nam 30. miejsce w OECD, a taki sam wskaźnik jest w Grecji. Eksperci zwracają uwagę, że skuteczna aktywizacja zawodowa osób w wieku powyżej 55 lat mogłaby przynieść korzyści nie tylko poszczególnym firmom, ale także całemu kraju.

Charakterystyka pokolenia X

Iksy są przede wszystkim niepewne jutra, swojej przyszłości. W ich czasach zmieniał się ustrój, wybuchały strajki, a w Czarnobylu miał miejsce wybuch, który zmienił nie do poznania życie wielu ludzi i zostawił swoje piętno do dzisiaj. Trudno im nie dzielić społeczeństwa ze względy na stan posiadania. Status rodziny określa dobro posiadane przez nią. Pokolenie X uważa, że tradycja jest niezwykle ważna. Jeżeli kupują to cenią sobie rzeczy ponadczasowe i takie, które można przekazywać z pokolenia na pokolenie. Najważniejsza jest jakość, nie oryginalność, czy marka. Warto zwrócić uwagę, że wraz nimi rozwijały się działania marketingowe i reklama, przez co są najbardziej podatni na ich działanie. Cenią sobie takie wartości jak rozwój osobisty, niezależność, różnorodność i pracowitość. Są ukierunkowani na rezultaty, a nie sam proces. Chociaż posługują się komputerami i smart-fonami to najbardziej ufają kontaktom face to face i papierowym archiwum. Niestety iksy są sceptykami i pesymistami. Każdy błąd traktują jak osobistą porażkę. Trudniej znaleźć wśród nich wielozadaniowców.

Jak pracują iksy?

Osoby reprezentujący pokolenie X przede wszystkim mają bogate doświadczenie zawodowe. Przeważnie spędzają w jednej firmie wiele lat i mocno się z nią identyfikują. Nie rzadko uważają również, że miejsce powszechnie remonowane jest nagrodą, dla której może wytrzymać słabe warunki. Iksy cenią sobie stabilizację i godziwą pensję, przez wzgląd na rodzinę. To wszystko nie oznacza jednak, że zmiany są dla nich nie do przyjęcia. Przeciwnie – są gotowi na nie i dobrze radzą sobie z nimi. Wolą jednak pracować w spokoju. Zdecydowanie generacja X wie, co to oznacza ciężka praca. Nie boją się jej. Cenią sobie wolny czas, który jest dla nich swoistą zapłatą za działania, które wykonują. Iksy są cierpliwe, nie rozpoczynają wielu zadań jednocześnie, ale potrafią je kategoryzować. Kończą jedno i dopiero zaczynają drugie. Dobrze zarządzają czasem. Pokolenie X jest lojalne wobec pracodawcy. W przypadku surowości szefa, odczuwają dyskomfort.

Jak zmotywować generację X?

Siłą napędową są pieniądze. Nie są one jednak jedynym czynnikiem wpływającym na efektywniejszą pracę. Iksy satysfakcjonują również różne benifity. Potrzebują niezależności. Motywuje ich dobra atmosfera i wyrozumiałe szefostwo. Nie chodzi o ty, by odpoczynek i rozrywkę przekładać nad pracę, ale by odczuwać przyjemność ze spędzania czasu w miejscu pracy. To wszystko nie oznacza również, że każdy iks jest taki sam. Badania dowodzą, że pewną grupę cech można przypisać większości osób z pokolenia X. Warto pamiętać, że pracownik powyżej 55 roku życia równie dobrze może być nieodpowiedzialny, nielojalny, niepracowity lub odporny na działanie reklam, czy obeznany z technologią. W końcu X to jedna, wielka niewiadoma…

autor : Dominika Maciołek z GenWhy

redakcja : Dagmara Nazifi

Maciołek i Wspólnicy sp.z.o.o.

Więcej o szkoleniach zarządzania zespołem: https://genwhy.pl/szkolenie-zarzadzanie-zespolem/

Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych. W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, tworzy ranking DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Dominika Maciołek