...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy doceniają działania CSR

W Słowenii, Rumunii oraz Polsce większość konsumentów ceni marki odpowiedzialne społecznie. Natomiast Niemcy i Szwajcarzy są nacją, która podejmując decyzje zakupowe rzadko zwraca uwagę na ten aspekt.

Jak pokazują wyniki 13. edycji badania European Trusted Brands przeprowadzonego przez Reader’s Digest, Polacy cenią marki odpowiedzialne społecznie. Aż 70 proc. polskich ankietowanych twierdzi, że jest to istotny czynnik, mający wpływ na decyzje zakupowe.

Już nie tylko wizerunek marki, jej pozycja na rynku, czy jakość produktów są dla konsumenta kryteriami do wskazania marki godnej zaufania. Coraz częściej przed markami stawiane są takie wyzwania, jak odpowiedzialność społeczna czy zrównoważony rozwój. To, czy firma inwestuje w zasoby ludzkie, działa na rzecz ochrony środowiska lub ma pozytywne relacje z interesariuszami ma dla nas coraz większe znaczenie, zarówno przy wyborze dóbr luksusowych, jak i artykułów pierwszej potrzeby.

− Polacy są bardziej wymagający wobec marek niż reszta Europejczyków. By wzbudzić zaufanie, muszą one spełnić wiele kryteriów. Jednym z nich jest społeczna odpowiedzialność. O ile w 12 krajach, które wzięły udział w sondażu średnio 59 proc. respondentów uważa to kryterium za istotne, to w Polsce odsetek ten sięga aż 70 proc. Otwarte oczywiście pozostaje pytanie, w jaki sposób przekonać konsumentów, że marka rzeczywiście spełnia warunek odpowiedzialności społecznej. Łatwiej dowieść, że nie spełnia, pokazując np. złe traktowanie pracowników zatrudnionych przy produkcji, jak było w przypadku głośnej sprawy zawalenia się fabryki
w Bangladeszu, w której szyto ubrania także polskiej marki – komentuje wyniki prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Średnio w Europie 27 proc. ankietowanych uważa, że odpowiedzialność społeczna istotnie wpływa na zaufanie do marki i − w konsekwencji − na decyzje zakupowe. 32 proc. twierdzi, że jest ono dość ważne, 7 proc. – nie bardzo ważne, zaś jedynie 5 proc. uważa ten aspekt za w ogóle nieważny.

W Europie najwyższy odsetek osób, które cenią ten element filozofii firmy, jest w Słowenii (74 proc.), Rumunii (71 proc.) oraz Polsce (70 proc.). Najrzadziej na społeczną odpowiedzialność marek zwracają uwagę Niemcy (32 proc.) oraz Szwajcarzy (36 proc.).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF