Polskie startupy: Stan ekosystemu AD 2015

2 467

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją Borysa Musielaka dotyczącego stanu polskich startupów AD 2015. Prezentacja została przygotowana w języku angielskim.

Poprosiliśmy o komentarz autora prezentacji Borysa Musielaka – Z początkiem wieku powstawały w Polsce głównie klony udanych biznesów z zagranicy: Allegro (klon eBay), Onet, WP (klon Yahoo, AOL), Merlin (klon Amazona) Gadu-Gadu (klon ICQ) czy Grono, Nasza-klasa (klonujący po kolei Classmates, Friendster, MySpace, potem Facebook). 

 

Mniej więcej pod koniec pierwszej dekady nowego wieku rynek na takie infrastrukturalne usługi na rodzimym rynku się zapełnił. Zaczęły powstawać usługi bardziej niszowe, które żeby osiągnąć sukces musiały działać globalnie. Od 2010 roku możemy mówić już o prawdziwym boomie polskich startupów z globalnymi aspiracjami (choć brak jeszcze spektakularnych sukcesów liczonych w miliardach dolarów). To konsekwencja zarówno nasycającego się rynku lokalnego, zastrzyku gotówki (zarówno z Unii Europejskiej jak i z funduszy stworzonych przez founderów „pierwszej fali”, takich jak twórca Onetu Piotr Wilam) oraz coraz większej wymiany talentów poprzez międzynarodowy networking między Warszawą, Berlinem, Londynem, Tel Awiwem czy Silicon Valley.

 

W prezentacji postarałem się wymienić startupy działające w czterech branżach które moim zdaniem definiują Polskę na rynku międzynarodowym: hardware, big data, design/fashion i specjalizowane usługu B2B. Gdybym miał zakładać się o to który z wymienionych startupów osiągnie magiczną wycenę miliarda dolarów, postawiłbym na któryś z Saasów, czyli np. InvoiceOcean, czy Brand24, albo jeden ze startupów budujących infrastrukturę, jak Estimote (zakładając że uda im się rozwiązać friction).

© cacaroot – Zobacz portfolio

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };