Profesjonalizacja – przyszłość zawodu marketera

4 783

Badania wskazują, że jedynie 20 proc. respondentów pozytywnie ocenia zawód marketera. Marketerzy są postrzegani lepiej jedynie od sprzedawców, telemarketerów i polityków. Pisze o tym Robert Kozielski, chatered marketer w CIM, Questus.

Jak można przypuszczać, w Polsce to efekt dwóch zjawisk. Z jednej strony jest to wynik masowej „produkcji” absolwentów kierunku „Zarządzanie i marketing” przez niskiej próby uczelnie wyższe. Działania te często porównywane są do „produkcji” bezrobotnych. Z drugiej strony, jest to skutek dość fragmentarycznego, pobieżnego i niesystematycznego rozwoju kompetencji marketerów przez osoby, które określają siebie często jako tzw. trenerzy biznesu. W rzeczywistości jednak brak im doświadczenia, głębokiej wiedzy i unikanych umiejętności.

Duży popyt na kompetencje marketingowe (niezaspokajane przez uczelnie wyższe, szczególnie w sferze praktycznej), jak i dostępność funduszy unijnych tworzyły w ostatnich latach dla „trenerów biznesu” okazję … biznesową. Nierzadko korporacyjna arogancja sprawiała, że trenerzy ci wybierali dość łatwą drogę poprawy stanu swojego konta bankowego. Niestety, działo się to kosztem wielu nieświadomych osób poszukujących wiedzy, które trafiały na „magików” biznesu. Mimo że ta sytuacja ulega zmianie, wciąż można ją zaobserwować.

Opisane zjawiska w szczególny sposób dotyczą Polski, nie są jednak rzadkością w skali świata i były obserwowane na wielu rynkach. Odpowiedzią na ten problem był (w drugiej połowie XX wieku) rozwój instytucji, które z jednej strony stawiały sobie za cel ochronę standardów profesjonalnych, z drugiej rozwój kompetencji biznesowych. Przykładem takich kwalifikacji są kwalifikacje profesjonalne typu CFA, CIMA, ACCA, a w sferze marketingu CIM (www.cim.co.uk).

Jeśli spojrzymy na programy rozwijające kwalifikacje profesjonalne przez The Chartered Institute of Marketing w Londynie, zauważymy ich zbieżność z wyzwaniami, z jakimi będą musieli się zmierzyć marketerzy w najbliższych latach. Jak można przeczytać w raporcie opracowanym wspólnie przez IAB, Microsoft i Infotarget, największymi wyzwaniami marketerrów do 2020 roku będą marketing mobilny, social media, ale także analityka marketingowa czy zarządzanie innowacjami. W odpowiedzi program Professional Diploma in Marketing (poziom zaawansowany w certyfikacji CIM) oferuje takie moduły jak Mastering Metrics, Digital Strategy, Driving Innovation, czy Strategic Marketing (więcej między innymi na stronie www.questus.pl) . Jeśli do tego dołożymy fakt, że zdobycie kwalifikacji CIM wiąże się ze zdaniem egzaminu, który prowadzony jest przez niezależny Instytut w Londynie, to w dość prosty sposób można wycenić wartość dyplomu i zdobytych kompetencji. Wyraźnie widać potrzebę profesjonalizacji pracy i kompetencji marketera. Profesjonalizacji, która winna się opierać na ciągłym rozwijaniu kompetencji  weryfikowanych w skali międzynarodowej, a nie na powierzchownych programach, nieudolnych uczelniach, czy szamanach biznesu.

 

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };