...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rok 2015 okiem ekspertów

Nowy rok rozgościł się już u nas na dobre. Tymczasem przypomnijmy sobie najważniejsze wydarzenia związane z ubiegłym rokiem, zarówno na rynku pracy, jak i w internecie oraz jakie trendy wywarły na nas największe znaczenie. Czy będą one miały znaczenie w roku 2016?

Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl

 

Spadek stopy bezrobocia do jednocyfrowego, wzrost liczby ogłoszeń o pracę, wzrost poziomu PKB – to główne dane z rynku pracy, które pozwalają na optymistyczne podsumowanie kończącego się roku. Rok 2015 w wielu branżach i specjalizacjach upłynął pod znakiem wzrostów. Ubiegły rok to także korzyści płynące zarówno dla zatrudniających, jak i poszukujących pracy. Stopa bezrobocia stale malała – we wrześniu tego roku po raz pierwszy od czternastu lat spadła poniżej 10 proc. Pracodawcy chętniej niż w ubiegłych latach zatrudniali nowych pracowników – do grudnia tego roku na portalu Pracuj.pl pojawiło się o 403 286 ofert pracy co daje 11,8 proc. wzrostu w porównaniu z 11 pierwszymi miesiącami 2014 r.

 

Które branże mają największe zapotrzebowanie na pracowników? Są to budownictwo i nieruchomości, w którym w porównaniu z 11 miesiącami 2014 r. obserwujemy wzrost o niemal 15 proc. Bardzo wysokie wzrosty obserwujemy także w przemyśle lekkim oraz transporcie i logistyce – po proc. Z kolei najwięcej ogłoszeń w omawianym okresie opublikowała branża handel i sprzedaż – ponad 80 tysięcy ofert pracy, zaraz po nim uplasowała się bankowość, finanse i ubezpieczenia, dalej przemysł ciężki i telekomunikacja i zaawansowane technologie.

 

Rok 2015 minął także pod hasłem specjalistów. Wszystkie dane wskazują na to, że to budownictwo oraz specjaliści budownictwa są największymi wygranymi w 2015 r. Tak jak zapotrzebowanie na pracowników z tej branży wzrosło na Pracuj.pl o 15 proc., tak na pracowników tej specjalizacji zapotrzebowanie w ciągu pierwszych 11 miesięcy zwiększyło się o 32,6 proc. Kolejnymi specjalistami na których zapotrzebowanie pracodawców zwiększyło się w zasadniczym stopniu byli eksperci logistyki – popyt na nich wzrósł o ponad jedną piątą. Wśród specjalistów na których wzrosło zapotrzebowanie pracodawców znaleźli się także m.in. eksperci ds. obsługi klienta, specjaliści IT oraz inżynierowie.

 

Robert Biegaj, dyrektor handlowy Grupy Interia.pl

 

Rok 2015 był czasem intensywnych zmian właścicielskich na polskim rynku internetowym. Proces, który się odbył i myślę, że nadal będzie miał miejsce, jest naturalną konsekwencją dojrzewania rynku. Podobnie jak na innych rynkach, do osiągnięcia sukcesu w długim okresie niezbędna jest istotna skala przedsięwzięcia. Jednym z graczy udało się ją zbudować w sposób naturalny, innym nie i teraz są często obiektem przejęć. Proces ten zresztą na pewno się nie zakończył i będzie trwał nadal, ale pewnie w mniej spektakularnym wydaniu. Uważam, że kierunki w których będą zmierzali najwięksi wydawcy, będą miały na celu dywersyfikację źródeł przychodów i szukanie ich poza tradycyjnym modelem reklamowym.

Kolejną rzeczą, która właśnie się odbywa, jest zmiana dostawcy badania internetowego. Z tym wydarzeniem większość uczestników rynku internetowego wiąże duże nadzieje na poprawę badania, dzięki któremu pojawią się kolejne argumenty dla klientów do dalszego zwiększania zaangażowania budżetów reklamowych na promocję w sieci.

Miniony rok był kolejnym, w którym internet był najszybciej rosnącą kategorią mediów, jeśli chodzi o budżety reklamowe. Myślę, że dalsze zwiększanie z jednej strony udziału modelu programatycznego w zakupie internetu, a z drugiej strony powiększanie potencjału video czy odsłon mobilnych będzie uatrakcyjniało ten kanał dla reklamodawców. Dlatego uważam, że obecny rok ma duże szanse na bycie równie udanym jak ubiegły dla uczestników tego rynku.

Główne trendy, jakie obserwowaliśmy jako duży wydawca, to po pierwsze duży wzrost udziału zakupu programatycznego kampanii reklamowych, realizowanych do tej pory w sposób tradycyjny. Kolejny kierunek to rosnąca oferta treści wideo u większości wydawców internetowych, co przekłada się na spadające koszty dotarcia i pozwala sięgać po nowe budżety reklamowe, zarezerwowane do tej pory dla wysokozasięgowych mediów.

Obok powyższego, tamten rok pokazał zdecydowanie większe zainteresowanie content marketingiem i to tym wykorzystywanym zarówno w działaniach promocyjno-reklamowych jak również działaniach z obszaru SEO.

Ostatnią zmianą, o której wypada wspomnieć, jest adoptowanie technologii responsywnej w projektowania stron i całych serwisów. Ma to niebagatelne znaczenie dla wydawców ale również dla klientów, gdyż znacznie upraszcza proces przygotowania i realizacji kampanii reklamowych.

 

Robert Bernaciak, Digital Business Development Director, Havas Media Group

 

Jednym z najciekawszych trendów 2015 roku był coraz większy nacisk kładziony na profesjonalizację wykorzystania platform RTB. Agencje, wydawcy oraz klienci coraz chętniej sięgają po te narzędzia, coraz lepiej się nimi posługują, ale i uzyskują realne wyniki biznesowe. Należy także zwrócić uwagę na dynamiczną konsolidację rynku internetowego. W minionym roku największe akwizycje należały do takich grup mediowych jak Media Impact, Grupa WP czy Bauer. Ewidentnie wydawcom nie zależy tak bardzo na kolejnych serwisach kontentowych (choć są nadal ważne), jak na projektach e-commerce.

W nadchodzącym czasie to dane o zachowaniach zakupowych użytkowników będą kluczowe w podejmowaniu decyzji marketingowych. Coraz ważniejszym czynnikiem w marketingu online jest także personalizacja, mikrotargetowanie i nastawienie na komunikację marka – konkretny odbiorca, a nie ogólna grupa docelowa. Reklama staje się odpowiednio dopasowana i serwowana w zależności od zainteresowań i zachowań konsumenta. Pomagają w tym i zyskują na znaczeniu wszelkie narzędzia związane z big data, metadanymi i innymi zasobami, które dostarczają danych o konsumentach, użytkownikach i ich zachowaniach na określonych platformach. Warto zwrócić również uwagę na rosnącą rolę video w komunikacji online. Optymalizacja działań w tym obszarze zaczyna skupiać się na wykorzystaniu trendu multiscreeningu.

 

Przemysław Świderski, New Business Director IMS

 

2015 rok w Digital Signage zakończył się zapowiedziami nowych rozwiązań, które będą rozwijane w 2016 roku. Czas standardowych form reklamowych – pojedyncze monitory czy totemy, oczywiście się nie skończył i nie znikną one z naszej przestrzeni, ale już widać nowe świeższe spojrzenie na wykorzystanie nowych i mało dotychczas używanych form reklamy w miejscach publicznych. Wykorzystanie dużych monitorów, Walli – większej ilości monitorów cienkoramkowych połączonych w jedną formę architektoniczną czy ekranów LED staje się coraz częstszym wyborem właścicieli, zarządców lub marketerów.

Trendem, który pojawił się już w 2015 roku i na pewno będzie kontynuowany jest umiejscowienie nośników DS na niewykorzystanych do tej pory powierzchniach, np. w szybach windowych. Na tej fali skorzysta każdy: właściciel – bo będzie miał prestiżowy nośnik i doskonałą platformę komunikacji z klientem np. galerii czy innej przestrzeni publicznej, reklamodawca – bo na dużych nośnikach lepiej i atrakcyjniej może przekazać treść reklamową.

To również wyzwanie dla reklamodawców, którzy mogą w inny sposób, bardziej ciekawy, zaskoczyć nas reklamą i pozostawić w naszych głowach miły ślad swojej kampanii.

::

Zdjęcie: Fotolia.com, Autor: fotogestoeber

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF