...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rynek Big Data nie do zatrzymania

Globalny rynek analityki Big Data rośnie jak na drożdżach i do 2020 r. osiągnie wartość 210 miliardów dolarów – wynika z najnowszych ekspertyz międzynarodowej firmy doradczej IDC. Prognoza zakłada, że do końca dekady wzrost utrzyma się na poziomie 11,9 proc. rdr. Dużo gorzej sytuacja wygląda nad Wisłą. Polskie przedsiębiorstwa znalazły się w ogonie rankingu Komisji Europejskiej poświęconego popularyzacji rozwiązań do przetwarzania Big Data.

Eksperci z IDC od lat wieszczą nadejście cyfrowej gospodarki. Jej znakiem
charakterystycznym ma być przetwarzanie ogromnych wolumenów nieustrukturyzowanych
danych przez firmy, instytucje państwowe czy organizacje pozarządowe. Globalny Rynek Big
Data i analityki biznesowej rośnie dziś w tempie 11,9 proc. rdr i już w tym roku osiągnie
wartość 150,8 miliardów dolarów – prognozują analitycy z międzynarodowej firmy doradczej.
To o 12.4 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Do takiego wyniku przyczyniły się przede
wszystkim inwestycje z sektorów bankowego i produkcji przemysłowej. Jeśli prognozy się
sprawdzą, to już w 2020 r. rynek analityki Big Data osiągnie wartość 210 miliardów dolarów.
– Rozwiązania z kategorii analityka biznesowa i Big Data w końcu znalazły się w głównym
nurcie – powiedział Dan Vesset z IDC, firmy której przedstawiciele wielokrotnie informowali,
że to właśnie zdolność czerpania korzyści biznesowych z danych ma świadczyć o cyfrowej
dojrzałości przedsiębiorstw.

Tymczasem dla wielu przedsiębiorstw koncept ten wciąż wydaje się enigmatyczny i odległy
w realizacji. – Większość polskich firm wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich przetrwanie w
dużej mierze zależy od tego, czy wypracują zdolność monetyzowania cyfrowych informacji.
Wymaga się od nich nie tylko właściwego gromadzenia i przetwarzania wewnętrznych
danych, lecz również sprawnego korzystania z tych zewnętrznych. Przyszłość, w której
największe sukcesy odnosić będą firmy zarządzane w oparciu o zaawansowaną analitykę
danych jest bliżej, niż nam się wydaje – uważa Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud
Technologies. Zarządzana przez niego spółka specjalizuje się w Big Data marketingu oraz
monetyzacji danych i posiada jedną z największych hurtowni danych o aktywności i
preferencjach internautów na świecie. – Gdy wystartowaliśmy w 2011 r. świadomość Big
Data była znikoma. Dziś sytuacja wygląda dużo lepiej, firmy wdrażają zaawansowane
narzędzia analityczne i coraz częściej sięgają po dane o internautach, jednak wciąż istnieje
gros przedsiębiorstw, których podejście do tematu równoznaczne jest z ignorancją. Taka
postawa z pozoru wydaje się niegroźna, ale na dłuższą metę może mieć fatalne
konsekwencje – dodaje Prajsnar. Jego słowa znajdują potwierdzenie w rankingu Komisji
Europejskiej poświęconym popularyzacji narzędzi do analityki Big Data w biznesie. Polska
uplasowała się w nim na trzecim miejscu od końca wyprzedzając jedynie Niemcy i Cypr. Na
podium znalazły się Holandia, Malta i Belgia.

Toniemy w danych

Duże, nieustrukturyzowane zbiory różnorodnych danych, których przetwarzanie nie byłoby
możliwe bez zaawansowanych rozwiązań informatycznych, to wciąż ziemia niezdobyta.
Eksperci szacują, że z obecną technologią badacze danych są w stanie wykorzystać
zaledwie 20 proc. wolumenu Big Data. Tymczasem ilość cyfrowych informacji w sieci rośnie
dynamicznie. Zdaniem IDC w 2025 r. międzynarodowa sieć ważyć będzie aż 163
zettabajtów. Ta mało znana jednostka odpowiada trylionowi gigabajtów, a korzysta się z niej
wyłącznie do globalnego pomiaru ilości cyfrowych informacji. Dla porównania, internetowy
gigant Google w swoich nowoczesnych centrach danych gromadzi pliki o łącznym rozmiarze
około 15 eksabajtów, co w przeliczeniu na zetabajty daje 0.015. Swoją wagę Internet w dużej
mierze zawdzięcza zwyczajnym użytkownikom, których aktywność podsumowuje
opublikowany przez firmę Domo raport „Data Never Sleeps 5.0”. Wynika z niego, że w ciągu
minuty internauci publikują ponad 46 tys. zdjęć na Instagramie, korzystają z wyszukiwarki
Google ponad 3,5 mln razy i umieszczają ponad 74 tys. postów w mikroblogowym serwisie
Tumber. Według Domo światowa populacja internautów wzrosła w 2017 r. o 17 proc. i liczy
już ponad 3.7 miliarda ludzi.

Najwięksi gracze zadowoleni

Stabilny wzrost rynku Big Data jest pochodną udanych implementacji zaawansowanych
rozwiązań analitycznych. O ich skuteczności świadczy chociażby przeprowadzone przez
NewVantage Partners badanie „Big Data Executive Survey for 2017”, w którym wzięło udział
m.in. 50 z 1000 największych firm w USA. Ponad 80 proc. respondentów wyraziło
zadowolenie ze zrealizowanych inicjatyw Big Data twierdząc, że okazały się sukcesem. Nie
wszystko jednak idzie jak po maśle. Uczestnicząca w badaniu kadra kierownicza zwróciła
uwagę na trudności we wprowadzaniu zmian w organizacji i kulturze przedsiębiorstwa,
koniecznych do pełnego korzystania z możliwości, jakie daje firmom zaawansowana
analityka wielkich zbiorów danych. Ich zdaniem problem nie tkwi w samej technologii, lecz w
nierozumiejącym jej zarządzie, spójności organizacyjnej i ogólnym, wewnętrznym oporze. –
W zasadzie cała cyfrowa transformacja opiera się o dane. Jeśli firma nie potrafi przetwarzać
ich na korzyści to wciąż funkcjonuje jak w poprzedniej epoce. Brak strategii digitalizacji
procesów wewnętrznych i implementacji rozwiązań analitycznych to spore zaniedbanie,
którego firmy powinny wystrzegać się jak ognia. Na szczęście coraz więcej producentów jest
tego świadoma i sięga po stosowne oprogramowanie – uważa Piotr Rojek z DSR, firmy
dostarczającej zaawansowane rozwiązania IT dla przemysłu.
W podobnym duchu wypowiada się prezes zarządu Cloud Technologies. Jego zdaniem
okiełznanie danych wewnętrznych to zaledwie wstęp do cyfryzacji. Prawdziwy potencjał
analityki objawia się dopiero, gdy w grę wchodzą wielkie, nieustrukturyzowane zbiory
danych, z których człowiek nie jest w stanie wyciągnąć znaczących wniosków bez pomocy
nowych technologii. Mowa tu o uzbrojonych w uczenie maszynowe, będące zaawansowaną
formą sztucznej inteligencji, platformach DMP (Data Management Platform). Wykorzystuje
się je m.in. do wyszukiwania powiązań i patentów w wolumenach Big Data. Największym
obszarem zastosowania takich systemów jest reklama internetowa. – Analizując dane o
internautach w czasie rzeczywistym możemy kierować przekaz marketingowy do osób, które
faktycznie mogą być nim zainteresowane. Spersonalizowana, szyta na miarę reklama
behawioralna to kierunek, w którym nieuchronnie zmierzamy. Charakteryzuje się ona
najwyższą skutecznością przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym – tłumaczy
Prajsnar.
Z analityki Big Data korzysta się w wielu różnych branżach, takich jak np. transport czy
przemysł, gdzie pomaga ona namierzać anomalie w pracy maszyn i zapobiegać awariom.
Banki i firmy ubezpieczeniowe wykorzystują big data m.in. do wykrywania nadużyć.
Rozwiązań opartych o analitykę wielkich zbiorów danych jest coraz więcej. Najczęściej znajdują się one w początkowym stadium rozwoju, jednak już na tym etapie ich
wykorzystanie niesie ze sobą spore korzyści.

– – –
Cloud Technologies to warszawska spółka z segmentu nowych technologii, założona w 2011 roku
przez Piotra Prajsnara. Zajmuje się Big Data marketingiem i monetyzacją danych. To największa
hurtownia oraz platforma Big Data (DMP) w Europie i najszybciej rozwijająca się spółka na
NewConnect. Spółka opracowała innowacyjne narzędzia analityczne (OnAudience, Data Management
Platform), w zasięgu których znajduje się praktycznie każdy internauta w Europie. Dane gromadzone i
przetwarzane przez Cloud Technologies pozwalają marketerom na personalizację kampanii
reklamowych w Sieci oraz rozbudowywanie rozwiązań klasy BI w firmach (data enrichment). Spółka
opracowała również autorską technologię UnBlock, pozwalającą na emitowanie reklam internetowych,
pomimo zainstalowanego oprogramowania typu AdBlock. UnBlock autorstwa Cloud Technologies
otrzymał już wstępną ochronę patentową Urzędu Patentowego RP.

Dodatkowych informacji udziela:
Marcel Płoszczyński
inPlus Media
@: mploszczynski@inplusmedia.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF