Siła osobowości: pierwszy ranking marek osobistych youtuberów

232

O potencjalne marek youtuberów stanowi ich bliskość w stosunku do odbiorców. Historia Bez Cenzury, AdBuster, Mówiąc Inaczej, Abstrachuje i Red Lipstick Monster to najbardziej lubiani youtuberzy.

Znani twórcy YouTube w rankingu bliskości osiągają wyniki lepsze niż większość popularnych gwiazd telewizyjnych. Wynika to z pozytywnego wizerunku youtuberów. Są oni lubiani, ponieważ kojarzą się przede wszystkim ze szczerością i autentycznością, a także ― co ciekawe ― profesjonalizmem, w znacznie większym stopniu niż gwiazdy telewizyjne.

Nowoczesny, jasny i prosty przekaz. Emocje i wiarygodność. Zero sztucznej kreacji i wywyższania się oraz zdecydowanie kumpelski układ pomiędzy twórcą a jego odbiorcą badanie pokazało, że to podstawowe warunki, które trzeba spełnić, by być lubianym, cenionym, oglądanym. Niby łatwo, a jednak udaje się nielicznym – podsumowuje Karolina Korwin Piotrowska.

YouTube zlecił pierwsze w Polsce badanie dotyczące tzw. siły marek osobistych youtuberów. W  badaniu dokładnie przyjrzano się wizerunkowi 20 osób ― zarówno youtuberów, jak i celebrytów znanych z telewizji.

Twórcy YouTube cechują się bardzo dużą bliskością emocjonalną wśród odbiorców. Najbardziej lubiani youtuberzy to Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej, którzy zajmują odpowiednio 4., 5. i 7. miejsce w rankingu. Łącznie w pierwszej dziesiątce rankingu sympatii znalazło się aż 6 youtuberów.

W badaniu zostały też zmierzone intuicyjne skojarzenia respondentów z każdym z 20 celebrytów. Z  twórcami znanymi z YouTube znacznie silniej niż z celebrytami telewizyjnymi kojarzone są takie wymiary jak: zabawa, inspiracja, szczerość, autentyczność i profesjonalizm.

Twórcy YouTube, którzy cechują się najwyższym wskaźnikiem bliskości, to prowadzący kanał Historia Bez Cenzury, oceniani jako profesjonalni, nowocześni i wiarygodni. Drugim twórcą, z którym odbiorcy czują się najsilniej związani, jest AdBuster, kojarzony przede wszystkim z autentycznością, szczerością i profesjonalizmem. Trzeci najbardziej lubiany kanał to Mówiąc Inaczej, którego autorka wyróżnia się ze względu na bycie autorytetem, a także wiarygodność i szczerość.

Rozpoznawalność twórców znanych z YouTube nie jest jeszcze tak wysoka jak dla najpopularniejszych celebrytów telewizyjnych. Najbardziej rozpoznawalni youtuberzy to SA Wardega, Abstrachuje TV i Matura to Bzdura, którzy zajęli odpowiednio 9., 10. i 11. miejsce w rankingu rozpoznawalności.

 

Siła osobistych marek youtuberów tkwi w ich autentyczności i szczerości. Dawniej to gwiazdy telewizji dzięki swojej popularności stawały się znanymi osobowościami, dziś to osobowości takie jak Ewa, Red Lipstick Monster, czy Wojtek z Historii bez cenzury są gwiazdami dla młodego pokolenia. To one inspirują i zarażają swoją energią i szczerością. To im ufamy i z nimi chętnie spotkalibyśmy się “na piwie”. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem – komentuje Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu. W ramach pierwszej fazy badania spośród dużej grupy twórców YouTube i celebrytów TV (łącznie 64 osób) zostało wybranych 20 nazwisk, którym dokładnie przyjrzano się w drugim etapie. Sprawdzano m.in. rozpoznawalność i sympatię względem poszczególnych osób ― zarówno youtuberów, jak i celebrytów telewizyjnych.

Prezentacja wyników badania odbyła się podczas drugiej edycji YouTube Pop-Up Space Warsaw, tymczasowego studia nagraniowego i przestrzeni dla twórców YouTube. W Pop-Up Space youtuberzy mogą nagrać odcinek swojego programu w profesjonalnych warunkach, poznać tajniki produkcji wideo, dowiedzieć się jak zoptymalizować swój kanał i zbudować skuteczną strategię na YouTube.

 

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };