...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Siła marki kanałów dziecięcych

Rozmowa z Martą Szwakopf, dyrektor kanałów dziecięcych MiniMini+ i Teletoon+/Hyper+, na temat m.in. siły marek kanałów dziecięcych i przyzwyczajeń najmłodszych użytkowników mediów.

Czy dysponują Państwo informacjami na temat tego, czy pakiet kanałów dziecięcych w ofercie operatora płatnej TV stanowi istotny element przy wyborze dostawcy?

Wyniki badań abonentów NC+ a także informacje napływające od naszych dystrybutorów świadczą o tym, że oferta kanałów dziecięcych stanowi ważne kryterium wyboru płatnej telewizji. W roku 2012 MiniMini+ okazało się najważniejszym kanałem dziecięcym skłaniającym do wyboru platformy (39 proc. wskazań). Blisko 1/5 nowych klientów uznała, że stacja MiniMini+ jest niezbędna w ofercie kanałów tematycznych na poziomie porównywalnym do kanału Discovery.

Podobne wnioski płyną od naszych partnerów – sieci kablowych w całej Polsce. Dzieci spędzają dużo czasu przed telewizorem, aż 76 proc. badanych w wieku 3-16 lat wskazuje oglądanie telewizji jako ulubioną formę spędzania wolnego czasu – wynika z badania „Świat polskich dzieci” przeprowadzonego w ramach projektu badawczego „Trenndies” realizowanego przez Grupę IQS. Dlatego z punktu widzenia rodziców istotne jest, aby oglądały wartościowe programy dostosowane do ich wieku, możliwości percepcyjnych i zainteresowań. Wskaźniki oglądalności pokazują, że kanały dziecięce stanowią coraz mocniejszy segment rynku telewizyjnego. Wśród kanałów dziecięcych MiniMini+ cieszy się najwyższą oglądalnością, zaś w rankingu wszystkich kanałów telewizyjnych, także bezpłatnych kanałów publicznych, w pierwszej połowie czerwca znalazła się na 18. miejscu pod względem udziału w widowni – SHR 0,79 proc.

Czy przyzwyczajenia i preferencje dzieci w Polsce w zakresie korzystania z mediów, w tym TV, różnią się w porównaniu z małymi odbiorcami na innych rynkach?

Z naszych obserwacji wynika, że – biorąc pod uwagę globalną popularność poszczególnych tytułów bajek jak np. „My Little Pony: Przyjaźń to Magia”, „Peppa” czy „Tomek i Przyjaciele” oraz gier i zabawek na nich wzorowanych – te różnice się zacierają. W Polsce dzieci mają dostęp do tych samych treści co ich rówieśnicy za oceanem. Dzieci w wieku szkolnym w podobny sposób konsumują media, tzn. coraz częściej używają co najmniej dwóch urządzeń elektronicznych jednocześnie – podczas oglądania telewizji korzystają ze smartfonów czy tabletów. W ubiegłym roku w badaniu dotyczącym zachowań konsumenckich okazało się, że już 8 proc. dzieci w wieku 11-14 lat posiada własny telefon typu smartfon. Wprawdzie użytkowanie tabletów wśród dzieci nie jest jeszcze powszechne, ale na pewno możemy spodziewać się wzrostu korzystania również z tego typu urządzeń w najbliższych latach.

Jakie znaczenie ma organizowanie wydarzeń „pozatelewizyjnych” – np. w przestrzeni miejskiej, jak pikniki z okazji Dnia dziecka – w kontekście budowania siły marki, jej świadomości i brand experience? Jakie tego typu eventy organizują Państwo pod markami swoich stacji dziecięcych?

Wyjście z marką „poza ekran telewizyjny” jest bardzo ważne. Pozwala budować bliższą więź z widzem, ponadto wpływa na wzrost przywiązania i lojalności odbiorców. Z badań wizerunku kanałów telewizyjnych prowadzonych wspólnie z firmą Ipsos, wynika, że MiniMini+ jest najsilniejszą marką wśród kanałów dziecięcych. Indeks siły marki MiniMini+, czyli tzw. Ipsos Equity index, był w grudniu 2012 o blisko 15 proc. wyższy niż kanału Disney Channel. Co trzeci rodzic dzieci w wieku 2-12 lat dostrzega działalność marki MiniMini+ poza telewizją. Rodzice doceniają stacje MiniMini+ i Teletoon+ za to, że zachęcają dzieci do aktywności poprzez uczestnictwo w różnego tupu wydarzeniach, inicjatywach i konkursach, zwłaszcza, że mają one edukacyjny, kreatywny charakter.

MiniMini+ i Teletoon+ chętnie angażują się w wartościowe projekty skierowane do najmłodszych, dzięki czemu nasi widzowie mogą aktywnie spędzać czas ze swoją ulubioną marką. Organizujemy m.in. warsztaty telewizyjne w szkołach, lekcje gotowania czy zajęcia z designu. Bierzemy udział wydarzeniach plenerowych – w ubiegłym roku towarzyszyliśmy Letniej Trasie Lata z Radiem z inscenizacjami, podczas których maluchy mogły spotkać swoich ulubionych bohaterów znanych z ekranów telewizorów, byliśmy obecni podczas Festiwalu Wszystkich Dzieci w Gdańsku i Bydgoszczy, a także na Festiwalu Kid Design, który objęliśmy patronatem. Chętnie angażujemy się także w inicjatywy społeczne takie, jak Bezpieczne Miejsca Rybki MiniMini. Projekt ten ma na celu uwrażliwienie rodziców na bezpieczeństwo dzieci w przestrzeniach ich dedykowanych oraz stworzenie internetowej platformy wymiany informacji o godnych polecenia placach zabaw oraz miejscach przyjaznych dzieciom.

Zachęcamy naszych widzów do udziału w konkursach rozwijających wyobraźnię – ostatnio zaangażowaliśmy się w projekt organizowany przez Onet oraz wydawnictwo Zielona Sowa „Wielki Konkurs Blogowych Bajek”. Uczestnicy zabawy mają za zadanie napisać edukacyjne opowiadanie – 20 najlepszych prac zostanie wydanych w formie książki i audiobooka.

:: ::

Więcej na temat dzieci jako użytkowników mediów będzie można przeczytać w wakacyjnym wydaniu miesięcznika „Brief” .

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF