SMS-y skuteczne w windykacji należności

2 854

Komunikacja SMS jest obecnie nieodzownym i skutecznym narzędziem windykacyjnym. Nie tylko przypomina dłużnikowi o terminach zapłaty, ale również
 o każdym etapie postępowania procesu odzyskiwania długu. Ze względu na rosnącą liczbę dłużników wśród ludzi młodych, nowe technologie są w windykacji należności niezbędne.

W grupie wiekowej 18-35 lat zadłużonych jest już ponad 770 tys. osób Polaków. Za pomocą SMS-a dłużnik jest np.: zapraszany do rozpoczęcia negocjacji spłaty zobowiązania, a także informowany o tym, że sprawa została skierowana do sądu. Automatyzacja pozwala także obniżyć koszty prowadzenia windykacji i jest to obok skuteczności podstawowy miernik efektywności w tej branży.

-Ponad 2 mln Polaków nie płaci długów na czas, a w ciągu ostatnich miesięcy liczba dłużników wzrosła o 1,6 proc. i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to w najbliższym czasie zmienić. Niepokojącą tendencją jest zwłaszcza rosnące zadłużenie wśród ludzi młodych, którzy są dopiero na początku swojej drogi zawodowej, a mimo tego już są obciążeni zobowiązaniami finansowymi – komentuje Daniel Zawiliński, CMO platformy SerwerSMS.pl

Systemy do skuteczniejszej windykacji należności to rozwiązania, które mogą przyczynić się także do zwiększenia płynności finansowej w sektorze firm MŚP.

-Małe i średnie firmy nie korzystają na co dzień z usług windykacyjnych czy kompleksowej obsługi przez kancelarie prawne. To najczęściej firmy zatrudniające kilka, kilkanaście osób, zarządzane przez właściciela, który zajmuje się wszystkim, w tym również windykacją długów. O ile wierzytelności o wyższej wartości są incydentalnie kierowane do profesjonalnej windykacji, o tyle kwoty faktur po kilkaset złotych znajdują się na drugim planie i niestety ciężko w takiej sytuacji wyegzekwować dług. Kancelarie rzadko przyjmują je do windykacji, ponieważ koszty obsługi są nieadekwatne do ich wartości. To z kolei powoduje, że przy większej liczbie nieopłaconych „małych” faktur, płynność finansowa wierzyciela może ulec zachwianiu – dodaje Daniel Zawiliński.

Wiadomości tekstowe stanowią element komunikacji, perswazji i osiągnięcia odpowiedniego efektu wraz z pismami, e-mailami i kontaktami telefonicznymi, wykonywanymi przez wierzyciela w ustalonym terminie.

-Technologia powinna być przede wszystkim użytkowa i praktyczna, stąd pomysł, aby wykorzystać wiadomości tekstowe i masową wysyłkę SMS-ów do automatyzacji procesów w windykacji należności. Pamiętać należy, że system to przede wszystkim narzędzie w rękach ludzi. Jeśli w ich ocenie automatyzacja pozwoli im mniejszym wysiłkiem i kosztem odzyskać należność, to z biegiem czasu jego efektywność jeszcze bardziej wzrośnie. SMS-y, jak wskazują badania platformy SerwerSMS.pl, są czytane i odbierane przez blisko 90 proc. właścicieli telefonów. Z wiadomościami e-mail jest dużo gorzej. Bez wykorzystywania SMS-ów firmom świadczącym usługi windykacyjne byłoby o wiele trudniej osiągnąć zamierzony efekt – komentuje Daniel Zawiliński.

Systemy umożliwiające samodzielne odzyskiwanie należności przez wierzyciela są coraz popularniejsze. Wspierają podejmowanie decyzji przez wierzyciela odnośnie kolejnych działań i czynności prawnych, generują dokumenty, przesyłają wiadomości e-mail i sms. Pozwalają również zamieścić dane dłużnika na giełdzie długów. 

::

Photo: © ponsulak – Zobacz portfolio

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };