...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Social media w komunikacji miast

Media społecznościowe są świetnym narzędziem do budowania wizerunku miast i regionów. Oferują wiele możliwości, które można wykorzystać w celu dotarcia zarówno do mieszkańców jak również do biznesu i turystów.

Wszyscy znają zasadę „czterech P”, która jest podstawą wszelkich działań promocyjnych i reklamowych. Nie wszyscy jednak wiedzą o regule „trzech T”, która jest popularna w marketingu miejsc. Litery „T” odnoszą się do trzech grup docelowych: trade, tourism, talents. Do wszystkich można dotrzeć za pomocą mediów społecznościowych. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej popularnych i najbardziej efektywnych działań.

 

1. Prowadzenie profili na platformach społecznościowych

Należy podjąć decyzje, które serwisy wybrać. Wyboru należy dokonać patrząc na możliwość i zasoby jakimi miasto dysponuje. Tworząc oficjalne profile trzeba być przygotowanym na to, że każdego dnia zostanie na nich zamieszczona przynajmniej jedna treść. Trzeba też określić jaki jest cel poszczególnych profili.

Wskazówka: rekomendujemy fanpage na Facebook.com dla każdego miasta. Jest to najpopularniejszy portal (ponad 10 milionów użytkowników w Polsce) i daje największe możliwości. Twitter jako serwis na bieżąco informujący o wydarzeniach polecamy średnim i dużym miastom. Jeśli miasto bądź region jest bogaty w unikalne budowle, ciekawą architekturę lub ma liczne walory naturalne (lasy, góry, jeziora), to warto prowadzić profil na portalu społecznościowych, który opiera się na zamieszczaniu zdjęć (Pinterest, Instagram).

 

2. Słuchaj opinii mieszkańców, turystów i inwestorów

Dzięki dostępnym na polskim rynku narzędziom można skutecznie monitorować internet. Wyszukiwanie prowadzone jest na podstawie słów kluczowych, które podajemy podczas konfiguracji narzędzia. Wyniki są dostępne w czasie rzeczywistym i zawierają informacje z mediów społecznościowych, for internetowych i serwisów informacyjnych. Zaletą monitoringu mediów jest to, że pozwalają na identyfikacje osób, które mówią o danym mieście najczęściej.

Wskazówka: do słów kluczowych w monitoringu należy dodać imiona i nazwiska osób zarządzających miastem (prezydent, wójt). Polecane narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych to Brand24, NewsPoint i SentiOne.

3. Angażuj

Miasto jest swego rodzaju „love brandem”. Mieszkańcy o wiele chętniej angażują się w profile  miast czy regionów, z których pochodzą, niż w profile produktów. Powodem tego jest silna więź emocjonalna. Dlatego warto prowadzić takie działania jak konkursy, gry czy akcje crowdfundingowe.

W grach i konkursach nie zawsze potrzebna jest atrakcyjna nagroda. Często uczestnikom wystarczy to, że mogą pokazać przed innymi swoją wiedzę na temat miasta, pochwalić się znaleziskiem lub zrobionym zdjęciem.

Nic lepiej nie cementuje społeczności jak wspólny cel. Takim celem może być zbiórka funduszy na potrzeby mieszkańców będących w potrzebie. Jednak należy pamiętać, żeby nie robić tego zbyt często! Mieszkańcy mogą stwierdzić, że zarząd miasta wyłudza od nich pieniądze na działania, które leżą w jego zakresie. Oczywiście crowdfunding można zamienić na crowdsourcing. Stworzenie albumu zdjęć na podstawie wysłanych od mieszkańców.

Wskazówka: obecna komunikacja w internecie coraz mocniej opiera się na obrazach i zdjęciach. Dużo osób posiada aparaty, jeszcze więcej może robić zdjęcia za pomocą swoich telefonów. Formy graficzne również mocniej angażują osoby korzystające z mediów społecznościowych. Dlatego warto rozważyć stworzenie osobnej strony, wirtualnego albumu zdjęć miasta lub regionu. Taka strona powinna dawać możlwość dzielenia się jej treściami w mediach społecznościowych.

 

4. Edukuj

Działania w mediach społecznościowych to nie tylko rozrywka i informacja. To również edukowanie użytkowników i mieszkańców. Będą wdzięczni za pomoc przy załatwianiu spraw w urzędach. Blog z informacjami jak krok po kroku rozpocząć działalność gospodarczą też może okazać się inspirujący. Warto pokazywać jakie możliwości daje miasto lub region dla mieszkańców, turystów i inwestorów.

Drugim wymiarem edukacji w mediach społecznościowych jest przekazywanie historii. Każde miasto jest unikalne, przechodziło przez różne etapy rozwoju. Sylwetki znanych mieszkańców, organizowanie spotkań z nimi wzmocni identyfikację mieszkańców z miastem oraz pomoże wypromować szerzej miasto.

Wskazówka: problemem małych i średnich miast jest migracja młodych mieszkańców do większych miast. Poprzez edukację w mediach społecznościowych można zachęcić część z nich do pozostania i założenia własnej działalności. Mieszkańcy, którzy opuszczą miasto stają się jego ambasadorami. Warto zadbać o to, aby wyjeżdżając mieli odpowiednio dużą wiedzę na temat swojego rodzinnego miasta.

Zapraszam do zadawania pytań na temat wykorzystywania mediów społecznościowych dla miast i regionów w komentarzach poniżej lub drogą mailową na adres: artur.roguski@brief.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF