...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Specjalna strefa inwestycji

O korzyściach płynących z prowadzenia działalności na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej mówi Grzegorz Górski, corporate affairs manager, Toyota Motor Manufacturing Poland

Dlaczego zdecydowali się Państwo na funkcjonowanie w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”?

Na decyzję inwestycyjną złożyło się kilka czynników. Po pierwsze, dobra lokalizacja względem naszych głównych klientów w Czechach, Turcji, Francji i Wielkiej Brytanii. Po drugie, możliwość pozyskania odpowiednich pracowników – zarówno operatorów maszyn, gdyż strefa stworzona była na w obszarze o dużych tradycjach przemysłowych i wysokim bezrobociu, jak i kadry dzięki bliskości dużych ośrodków uniwersyteckich. Po trzecie, lokalizacja inwestycji w Polsce z perspektywą wstąpienia kraju do Unii Europejskiej upraszczała przyszłą współpracę z odbiorcami i dostawcami przy zachowaniu konkurencyjnych kosztów pracy.

Natomiast inwestycja bezpośrednio w SSE przede wszystkim ułatwiała i upraszczała działania w procesie przygotowania inwestycji oraz zapewniała uzbrojoną działkę pod inwestycje. Ważnym czynnikiem było także to, że procesie rozmów spotkaliśmy się z dobrym klimatem dla rozwoju naszej inwestycji ze strony władz lokalnych i krajowych.

Od kiedy działają Państwo w WSSE i jaki zysk społeczny wypracowują Państwo dla strefy i regionu?

Pierwsze pozwolenie Toyota uzyskała w 1999 roku, natomiast masowa produkcja w kwietniu 2002 roku. Oprócz oczywistych elementów takich, jak stworzenie miejsc pracy czy lokalne podatki, obecność fabryki ma pewien wpływ na rozwój gospodarczy i społeczny regionu. Staramy się też wspierać rozwój gospodarczy regionu. Według opinii lokalnych władz już samo pojawienie się Toyoty na początku funkcjonowania strefy pomogło jej w pozyskiwaniu kolejnych inwestorów i rozwoju WSSE. I dalej oferujemy strefie wizyty i dzielenie się doświadczeniami z wszystkimi potencjalnymi inwestorami. Poza tym staramy się wspierać lokalne władze w inicjatywach czy rozmowach z instytucjami decyzyjnymi czy władzami regionalnymi na rzecz poprawy infrastruktury w regionie.

Jako Toyota staramy się być aktywnym obywatelem społeczności, wspierając ją w priorytetowych dla firmy i środowiska lokalnego obszarach takich, jak ekologia, bezpieczeństwo na drogach czy edukacja. Nasza pomoc nie ogranicza się do wsparcia finansowego. Ogromna uwagę przykładamy do dzielenia się naszą wiedzą i doświadczeniami z instytucjami, szkołami i lokalnymi firmami. Wspólnie z lokalnymi organizacjami staramy się też promować nasze wartości wśród innych przedsiębiorstw. Jesteśmy np. inicjatorem i patronem kategorii Firma Odpowiedzialnego Biznesu w regionalnym plebiscycie gospodarczym.

:: ::

Zachęcamy do lektury wywiadu z Barbarą Kaśnikowską, prezes zarządu WSSE „Invest-Park”, opublokowanej w czerwcowym wydaniu miesięcznika „Brief”.

Rozmawiamy m.in. na temat głównych kierunków, z których spółka chce pozyskać inwestorów zagranicznych, oraz roli specjalnych stref ekonomicznych w projekcie Marka Polskiej Gospodarki.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF