...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Startup na rynku międzynarodowym. Jak pozyskać zagranicznych klientów?

Polskie startupy nastawione są z reguły na szybki zysk. W 2015 r. więcej niż połowa z nich oczekiwała ponad 5-krotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia w ciągu kilku lat od premiery. W osiągnięciu zakładanych celów rozwoju znacząco pomóc może ekspansja na rynki zagraniczne.

Startupy coraz śmielej podbijają polski rynek. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Fundację Startup Poland w 2016 r., w naszym kraju mamy obecnie ponad 2,5 tys. startupów. Z tego samego badania wynika, że tylko nieco ponad połowa młodych biznesów prowadzi działalność eksportową. W perspektywie populacji na poziomie 7 miliardów, ograniczanie się do 40-milionowego rynku może być uznane jako marnowanie potencjału. Zwłaszcza, że w chwili obecnej polskie startupy zajmują się głównie tak rozwojowymi branżami, jak technologie mobilne, e-commerce, oprogramowanie dla firm, IoT, czy Big Data. W jaki sposób przebić się przez rynki zagraniczne i nawiązać relację z międzynarodowymi klientami?

 

Pamiętaj, że nie jesteś sam!

Bazując na badaniach przeprowadzonych w 2016 r. przez Deloitte, polskie startupy w 2023 r. mogą wygenerować przychód na poziomie 2,2 mld zł. Jest to kwota wyższa niż np. budżet państwa przeznaczony obecnie na oświatę. Z racji rosnącego wkładu startupów we wzrost PKB, rządy na całym świecie, w tym w Polsce, starają się wspierać młode biznesy. Przykładem projektu wspomagającego rozwój startupów jest „Start in Poland”, który w ramach unijnego Programu Inteligentny Rozwój 2014-2020 będzie dysponował budżetem na poziomie 3 mld zł. Rządowy program wsparcia nie jest jednorazową zapomogą, ale długofalowym działaniem, przewidzianym na pomoc startupom przede wszystkim w wejściu na rynki zagraniczne. Działania przewidziane we wspomnianym programie są zintegrowane i uwzględniają pomoc finansową, prawną i organizacyjną. Pozwala to na znaczne zmniejszenie jednej z głównych barier eksportu, czyli ryzyka wdrożenia produktu na nowe rynki.

 

Poznaj i daj się poznać

Zanim rozpoczniemy proces nawiązywania relacji z nowymi klientami na zagranicznych rynkach, należy najpierw poznać ich specyfikę oraz preferencje. Jednym z głównych grzechów polskich firm jest przekonanie, że ich produkt jest uniwersalny i jeżeli dobrze sprawdza się w warunkach krajowych, to poradzi sobie też w środowisku międzynarodowym. Takie błędne przekonanie najczęściej prowadzi do porażki, dlatego mądrzy eksporterzy, przed wprowadzeniem produktu na nowy rynek, starają się wziąć udział w jak największej liczbie zagranicznych wydarzeń, takich jak targi. – Targi spełniają dwie zasadnicze funkcje. Z jednej strony pozwalają zaprezentować nasz produkt, dzięki czemu otrzymujemy informację zwrotną i dowiadujemy się, czy jest na niego zapotrzebowanie. Po drugie – jest to szansa na spotkanie inwestorów z danego kraju, którzy oprócz wsparcia kapitałowego, mogą udzielić wielu nieocenionych wskazówek merytorycznych – mówi Alan Pajek, wiceprezes Ediko i pomysłodawca aplikacji MPS Satellite, zaprezentowanej na ostatnich targach Web Summit jako startup ALPHA – czyli projekt o wysokim potencjale dla rynku międzynarodowego. Bardzo często zdarza się, co potwierdzają bywalcy targów, że dopiero tam można się zorientować, jak duże jest zapotrzebowanie na dany produkt poza granicami Polski.

 

Bądź bezkonkurencyjny

Wspomniane badania Startup Poland ujawniły, jak nierównomiernie rozkłada się eksport, jeżeli chodzi o młode, polskie przedsiębiorstwa. Aż 54 proc. startupów eksportuje do krajów UE, a co czwarty – do Stanów Zjednoczonych. Dla porównania do Rosji eksportuje tylko 1 proc. młodych biznesów, a do całej Azji (poza Rosją) – jedynie 3 proc.  – Taki rozkład jest zrozumiały, ponieważ eksport do niektórych krajów jest obciążony większymi przeszkodami, jak np. bariera językowa lub regulacje prawne. Niemniej, ciężka praca w pokonaniu tych trudności może się opłacić i skutkować później mniejszą konkurencją na interesującym nas rynku – mówi Łukasz Laskowski, prezes zarządu firmy Ediko. W ograniczeniu konkurencji, szczególnie na zagranicznych rynkach, może pomóc innowacyjność produktu, potwierdzona działalnością patentową. W tym aspekcie polskie startupy dominują, ponieważ co siódmy z nich deklaruje, że posiada patent na swoje rozwiązanie. Ponad 60 proc. posiadaczy patentu może pochwalić się zastrzeżeniem swojego pomysłu na poziomie międzynarodowym. Dla porównania, wśród tradycyjnych polskich firm, jakimkolwiek patentem może pochwalić się jedynie promil z nich.

Polskie startupy, które przetarły szlaki eksportu, pokazują, jak wiele można na tym zyskać. Mamy warunki, aby rozwinąć skrzydła na rynkach zagranicznych – sukces na skalę międzynarodową zależy więc w dużej mierze od determinacji młodych firm.

::

Fot. Informacja prasowa
 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF