...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Sześć banków, jeden standard płatności mobilnych

Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski ogłosiły, że wprowadzą ujednolicony standard płatności mobilnych. To bezprecedensowa inicjatywa.

Sześć największych w Polsce banków detalicznych postanowiło połączyć siły, by ustanowić na rynku jeden, powszechny standard płatności przy użyciu smartfonów. Nową platformą, która ma zostać uruchomiona na przełomie 2013 i 2014 roku będzie zarządzać spółka joint venture utworzona przez banki. Ma to być spółka administracyjno-infrastrukturalna. Inicjatorem całego przedsięwzięcia jest PKO Bank Polski.

Jest to inwestycja w przyszłość. Dzięki inicjatywie PKO Banku Polskiego możemy przeskoczyć pewien etap w rozwoju płatności tak jak to było na przykład z czekami – mówił Cezary Stypułkowski, prezes mBanku. – Tego typu standardy są obecne tylko na kilku rynkach na świecie – dodał Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.

Głównym celem powstania jednolitego standardu płatności mobilnych jest ograniczenie obrotu gotówkowego, co postuluje m. in. Narodowy Bank Polski. Jak podkreślają uczestnicy inicjatywy, ich intencją nie jest wyparcie transakcji kartami płatniczymi i kredytowymi, ale jak zaznaczył Bogusław Kott, prezes Banku Millennium, nie jest wykluczone, że nowa platforma zastąpi kiedyś plastikowe karty.

Na razie w tworzeniu standardu płatności uczestniczy sześć banków, ale w przyszłości mogą dołączyć kolejne podmioty, w tym np. sieci supermarketów. Z wypowiedzi prezesów banków-inicjatorów wynika, że raczej nie będą to instytucje parabankowe takie jak SKOK-i.

Ujednolicony standard płatności mobilnych ma powstać w oparciu o usługę IKO oferowaną przez PKO BP, który do płatności bezgotówkowych wykorzystuje specjalnie generowane kody w ramach aplikacji mobilnej. Oprócz tego, płatności mogą być dokonywane w technologii NFC. IKO umożliwia także wypłaty z bankomatów bez użycia karty – wypłata następuję po wpisaniu odpowiednio wygenerowanego kodu. Jak do tej pory, z IKO korzysta 40 tys. klientów PKO Banku Polskiego.

Wszystkie dane klientów pozostaną w ich bankach. Nowy standard dotyczy przede wszystkim wspólnego systemu autoryzacji rozliczeń. Nowa platforma będzie dostępna w tradycyjnych sklepach, ale także w e-commerce i przy mikropłatnościach za treści w internecie czy przy zakupie biletów komunikacji miejskiej lub parkowaniu – tłumaczył Wojciech Sobieraj.

Dlaczego banki zdecydowały się na alians w tej kwestii?

– Jeśli nie będziemy iść za potrzebami klientów to przegramy, a żeby skutecznie realizować potrzeby naszych klientów nie możemy działać w pojedynkę. Potrzebujemy powszechnego, ujednoliconego standardu ze względu na wygodę dla klientów. Nadal będziemy ze sobą konkurować jeśli chodzi o ofertę, ale w ramach jednej infrastruktury – mówił Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.
Wielkim nieobecnym tej inicjatywy jest bank Pekao.

Bankowy jednolity standard płatności mobilnych wygląda bardzo obiecująco i może zrewolucjonizować rynek płatności bezgotówkowych w Polsce. Sześć banków, które w niej uczestniczy ma łącznie 16 mln klientów, zatem potencjał jest ogromny. Co więcej, nowa aplikacja/platforma, wedle zapowiedzi prezesów banków, ma płynnie działać na wszystkich telefonach z dostępem do internetu, a nie wyłącznie na „zabawkach dla hipsterów” jak określił to Wojciech Sobieraj. I to jest chyba najpoważniejsze wyzwanie jakie stoi przed inicjatorami: jeśli klienci nie będą powszechnie korzystać z tego rozwiązania to pieniądze włożone w projekt mogą się nie zwrócić.

Banki rzuciły też poważne wyzwanie operatorom kart takim jak Visa czy MasterCard, choć do wyparcia płatności kartami droga jest jeszcze bardzo daleka. Graczami, którzy mają się czego bać są za to takie platformy jak PayU czy Przelewy24. Jak zapowiedział Wojciech Sobieraj, banki chcą udostępnić API nowej platformy, zatem może ona stać standardem płatności internetowych. Na to jednak także potrzeba czasu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF