...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Aktywni Polacy nakręcają branżę outdoorową

Już prawie 2 na 3 z nas przyznaje, że jest aktywnych fizycznie. Jak wynika z badań, króluje rower, ale bieganie nie zostaje daleko w tyle. Polacy wybierają sport – i stymulują sprzedaż na rynku sprzętu outdoorowego.

Odpoczynek przed telewizorem? Jak pokazuje raport „Aktywność fizyczna Polaków” zainteresowanie sportem nie oznacza tylko oglądania meczu na ekranie. Bo choć piłka nożna wzbudza największe zainteresowanie obu płci, osobiście wolimy „wykręcić” kilka kilometrów na rowerze czy pobiegać w parku. Aktywnych rodaków przybywa, a tę tendencję zauważają producenci wyposażenia outdoorowego – i już szacują przyszłe wpływy.

 

Wybieramy wieczorną aktywność

Według raportu Kantar TNS, ponad 60% Polaków deklaruje, że uprawia sport. Co trzeci z badanych robi to co najmniej trzy razy w tygodniu. Jakie sporty preferujemy? Króluje jazda na rowerze (31% wskazań), która wyprzedza zyskujące kolejnych zwolenników bieganie (29%). Jak pokazuje raport, wolimy jeździć na własnym sprzęcie, niż tym z miejskiej wypożyczalni – z tych ostatnich korzysta tylko 2% z nas. Na co wskazują też wyniki rynku akcesoriów sportowych – na przykład oświetlenia przenośnego. To dedykowane kolarzom wciąż cieszy się największą popularnością. Niemniej jednak wzrasta liczba zapytań na przykład o lampki czołowe, po które coraz częściej sięgają biegacze – mówi Cyprian Lemiech, dyrektor marketingu w firmie Mactronic. Ma to ścisły związek także z porą uprawiania sportu – aż 31% respondentów jest aktywnych między 18:00 i 21:00, na co ma wpływ ich zawodowa aktywność. – W sierpniu taki trening kończy się już po zmierzchu, więc nie dziwi, że chętniej sięgamy po rozwiązanie mające podnieść komfort i bezpieczeństwo – dodaje Cyprian Lemiech. A za to jesteśmy w stanie sporo zapłacić.

 

Branża liczy na miliony

Jak wynika z danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, już 4 na 10 gospodarstw domowych przeznacza pieniądze na sport i rekreację ruchową. Ile? Średnio co roku ponad 1000 zł, z czego co piąta złotówka jest przeznaczana na sprzęt sportowy – na przykład wspomniane latarki. Powody do zadowolenia mogą mieć nie tylko producenci oświetlenia, ale też organizatorzy zajęć sportowych czy firmy odzieżowe. Według Euromonitor International w 2021 roku tylko wartość sprzedaży wyspecjalizowanej odzieży do uprawiania sportu na świeżym powietrzu ma sięgnąć niemal miliarda złotych. Według danych serwisu 4Outdoor.pl, sklepy ze specjalistycznym sprzętem sportowym notują wzrosty od początku ubiegłego roku. Wzrost zainteresowania takim sprzętem jak zegarki z modułem GPS, gogle, czy latarki czołowe i kempingowe pokazuje, jaki sposób spędzania wolnego czasu coraz bardziej interesuje Polaków. Widać dużą popularność akcesoriów dedykowanych biegaczom, fanom wspinaczki, czy wypoczynku bliżej natury. Co ciekawe rośnie też zainteresowanie na przykład latarkami taktycznymi – przybywa osób wybierających aktywność jaką jest ASG – mówi Cyprian Lemiech.

 

Przygoda w duchu sportu

Na wzrost zainteresowania sportami outdoorowymi może mieć też wpływ sposób (a w zasadzie miejsce) spędzania urlopu przez Polaków. Jak wynika z badań Diners Club Polska, pod względem planów wakacyjnych na ten rok dominowała postawa „patriotyczna”. Aż 36% badanych deklarowało, że wakacje spędzi w Polsce – podróżując, odpoczywając na plaży, zwiedzając, czy uprawiając sport i zdobywając nowe umiejętności. Niemal 70% z badanych zadeklarowało, że taki wyjazd organizuje samodzielnie. I to o tę grupę rywalizują dziś producenci sprzętu outdoorowego, próbując m.in. przekonać Polaków do trendu mini-przygody – niezapomnianych emocji, które mogą czekać tuż za rogiem. – Odbiorcy są coraz bardziej nastawieni na wysoką jakość – wrażeń towarzyszących aktywności fizycznej i sprzętu, w który inwestują. Stąd w przypadku tego ostatniego kluczowego znaczenia nabiera oryginalny styl, potwierdzona certyfikatami trwałość i niezawodność – mówi Cyprian Lemiech z Mactronic. A jak dowodzą badania Schopper Study, Polacy nie kierują się już tylko ceną – jako dojrzali konsumenci wolimy wydać więcej, ale otrzymać lepszy i trwalszy produkt.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF