E-sklepy coraz rzadziej inwestują w dedykowane aplikacje mobilne

1 290

Jeszcze kilka lat temu oczekiwano, że każdy sklep internetowy stworzy dla swoich klientów osobną aplikację mobilną. Obecnie ponad połowa specjalistów zajmujących się marketingiem internetowym, nie uwzględnia aplikacji mobilnych w swojej strategii. Tendencja „mobile first” ulega zmianie – retailerzy stawiają na w pełni zoptymalizowane i responsywne strony internetowe. Aplikacje natomiast powinny pozwalać użytkownikom na coś więcej, niż tylko przeglądanie ofert i aktualnych promocji.

Jak wskazuje najnowszy raport „Beyond Mobile: The Future of Digital Commerce”, jedna trzecia właścicieli sklepów internetowych w Wielkiej Brytanii nie ma aplikacji mobilnej. Cytowane badanie zostało przeprowadzone przez Episerver, dostawcę narzędzia umożliwiającego zarządzanie handlem internetowym, treścią i marketingiem w ramach jednej platformy w chmurze.

Marketerzy stawiają na responsywność

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Episerver, 66% specjalistów zajmujących się marketingiem internetowym, decyduje się nie uwzględniać aplikacji mobilnych w strategii komunikacji z klientami. Zamiast tego, zdecydowana większość marek (80%) stawia na responsywne strony internetowe, ułatwiające klientom nawigację po sklepie.

– W 2017 roku mobile będzie odgrywać większą rolę niż kiedykolwiek wcześniej, przede wszystkim w handlu detalicznym. Wpływa na to przede wszystkim powszechność urządzeń mobilnych – dla przykładu w Wielkiej Brytanii blisko 70% użytkowników posiada tablety. Jednak podczas gdy handel mobilny będzie niezwykle ważny dla dzisiejszych sprzedawców, dedykowane aplikacje mobilne w dużej mierze wychodzą z mody – zauważa David Bowen, Head of Product w Episerver. Również na polskim rynku aplikacje mobilne nie są już jednym z głównych kanałów komunikacji z klientami. Badanie „Biznes w sieci”, zrealizowane przez IAB Polska w 2016 roku, wskazuje, że zaledwie 11% firm wykorzystuje ten kanał w dialogu z konsumentem, podczas gdy w rozwój własnej strony internetowej inwestuje 80% przedsiębiorstw.

C:\Users\Emilia\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Wykres_2.png

 

Konsumenci chcą być zaskakiwani

Skuteczna kampania marketingowa powinna zakładać komunikację z konsumentami za pośrednictwem wielu kanałów. Stawiając na mobile, warto jednak pamiętać, by funkcjonalność aplikacji była dla odbiorców ciekawa, angażująca i przydatna. Atrakcyjną formą dialogu z klientami, choć wykorzystywaną wciąż przez niewielką liczbę firm, mogą być powiadomienia push. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę Kahuna „Mobile Marketing Index” wskaźnik otwarć tego typu komunikatów sięga nawet 62%.

– Powiadomienia push mogą być podstawą do zbudowania silnej, angażującej relacji z klientami. Umożliwiają bowiem szybkie informowanie odbiorców o nowych ofertach czy ograniczonych czasowo promocjach, o których mogą dowiedzieć się jako pierwsi. Krótkie, atrakcyjne wizualnie powiadomienia, zawierające tekst, grafikę czy linki do landing page są szczególnie efektywnym sposobem na zaktywizowanie klientów, także w trybie offline –  podkreśla Marek Włodarczyk, Country Manager w Optivo, an Episerver Company.

Większość odbiorców płynnie porusza się w obszarze nowych technologii, dlatego mają oni coraz większe oczekiwania i chcą być zaskakiwani innowacyjnością względem sposobu komunikacji z ulubionymi markami i udogodnień mających ułatwić proces zakupowy. W badaniu przeprowadzonym przez Episerver, blisko 19% respondentów wskazało, że chciałoby korzystać z aplikacji, która umożliwiałaby skanowanie produktów i sfinalizowanie transakcji, co znacznie skróciłoby proces zakupu i pozwoliłoby im na ominąć kolejki w sklepach. Podobnie, bo co piąty kupujący zadeklarował, że chciałby mieć możliwość przymierzania ubrań za pomocą technologii VR.

Klienci są zainteresowani rozwiązaniami, które umożliwiają pogłębione doświadczenia związane z obcowaniem z marką. Niezależnie od tego, czy jest to w pełni responsywna strona internetowa, czy dedykowane aplikacje – oferowane przez sklepy formy komunikacji powinny wychodzić poza schematyczne ramy, proponować odbiorcom angażujące przeżycia i maksymalnie skracać im proces zakupowy. Dedykowane aplikacje mogą zatem znaleźć się w obszarze ich zainteresowań, jednak pod warunkiem, że umożliwi ona coś więcej, niż tylko przeglądanie produktów i aktualnych promocji.

Więcej informacji na temat obecnej kondycji oraz przyszłości mobile’u znajduje się w pełnej wersji raportu „Episerver Beyond Mobile: The Future of Digital Commerce”, dostępnej TUTAJ.

 

::

 

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze