...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dziadkowie na fejsie, czyli jak Silver Generation funkcjonuje w digital świecie

Spędzają w sieci coraz więcej czasu, traktując internet na równi z rzeczywistością offline, stają się atrakcyjną grupą dla e-commerce. Mowa o srebrnym pokoleniu, które rośnie w siłę. W 2015 roku było w Polsce ponad 8,8 mln osób po 55 roku życia. Według danych GUSu, do roku 2050 liczba ta ma wzrosnąć do 13,7 mln., 16 proc. seniorów to aktywni internauci. Jak funkcjonują w digital świecie i co należy o nich wiedzieć, chcąc dotrzeć do nich za pośrednictwem nowych mediów? Postanowiła to sprawdzić agencja interaktywna KERRIS wraz z seniorami z Dancingu Międzypokoleniowego.

Jak seniorzy korzystają z technologii?

W ciągu ostatnich trzech lat liczba użytkowników smartfonów w wieku 65+ podwoiła się. Widoczny jest dynamiczny wzrost popularności tego typu urządzeń, jednak wykorzystywane są one głównie przez seniorów do funkcji natywnych: dzwonienia i wysyłania wiadomości tekstowych. Ponad użytkowników w tej grupie nie korzysta z mediów społecznościowych przez smartfony, a ¼ nie pobrała na nie żadnej aplikacji – komentuje Ignacy Bochiński, Partner KERRIS Group. Użytkownicy zwracają uwagę na trudność w ich obsłudze, dlatego wybierają wygodniejsze i większe laptopy. Umiejętności cyfrowych nabywają dzięki wsparciu dzieci, wnuków lub bardziej doświadczonych znajomych.

 

 

Internet ma być wygodny i użyteczny

70 proc. internautów w wieku powyżej 55 lat korzysta z internetu każdego dnia. Czas spędzony przez nich w sieci rośnie. Szukają w niej głównie wiedzy i informacji, w tym dotyczących ich hobby. Internet ma być dla nich funkcjonalny i użyteczny. Robią w nim przemyślane zakupy, poświęcając czas na porównania cen i ofert. Wybierają produkty tańsze niż w sklepach stacjonarnych lub takie, których zakup jest wygodniejszy online np. bilety lotnicze czy na pociąg. W obawie przed koniecznością odesłania z powodu niedopasowania np. odzieży czy obuwia, wybierają tradycyjne zakupy.

 

Komunikacja w Social Mediach, jak w każdym innym miejscu – liczy się kultura

Społeczność polskich seniorów na Facebooku powyżej 55 roku to już około milion osób, spośród których 55 proc. to kobiety. Wiele z nich znalazła się tam po zamknięciu kont z Naszej Klasy. Dużą popularnością w tej grupie cieszy się YouTube. W social mediach oburza ich wulgarne słownictwo i brak kultury wypowiedzi. Na równi traktują etykietę z netykietą.

 

Reklamy internetowe – zmora Seniorów

Seniorzy przyznają, że kontakt z reklamami w internecie jest dla nich nieprzyjemnym doświadczeniem. Nie życzą sobie nachalności. Reklamy przeszkadzają im w przeglądaniu stron, szczególnie contentowych. Zwracają jednak uwagę, że treści promocyjne na Youtubie są bardziej przyjazne w odbiorze.

 

Co z tego wynika?

  • Obecnych aktywnie zawodowo 45-50 latków cechuje znajomość technologii, która jest częścią ich pracy, dlatego w kolejnych latach konieczne będzie wydzielenie grup 55+ oraz 70+.
  • Obecni seniorzy podobni są do Millennialsów pod kątem stosunku do reklam i podejścia do zakupów. Podejmują oni świadome decyzje konsumenckie po porównaniach ofert.
  • Internet dla Pokolenia Silver jest źródłem wiedzy i merytorycznych dyskusji. Badania KasperskyLab potwierdzają, że osoby w wieku 55+ wysoce ufają treściom zawartym w sieci. Stwarza to z jednej strony potencjał dla content marketingu i marketingu szeptanego, ale z drugiej, pojawia się konieczność edukacji w zakresie niebezpieczeństwa i fake news.
  • Przyzwyczajeni do tradycyjnych reklam w telewizji i prasie, seniorzy czują niechęć do internetowych form promocji, które są według nich natrętne. Ponadto zwracają uwagę na źle wdrożony remarketing. Internet jest dla nich nowoczesnym, funkcjonalnym narzędziem, który ma ułatwiać im życie, ciągle toczące się w świecie offline.

 

Wypowiedzi udzielili: DJ Janeczka, Mariola i Leszek – seniorzy z Dancingu Międzypokoleniowego.

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

 

Anita Florek