...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kim jest szoper? Wpływ cyfryzacji i sharing economy na rynek pracy

Rozwój nowych technologii i alternatywnych modeli biznesowych, takich jak np. sharing economy zmienia nasze nawyki, a co za tym idzie również oczekiwania względem usługodawców. Jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał o ekonomii współdzielenia i szukaniu zleceń za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Aktualnie, nikogo nie dziwi, że jeździmy Uberem, noclegów szukamy za pośrednictwem Airbnb, a zakupy spożywcze zlecamy szoperowi na platformie e-commerce. Co tak naprawdę wiemy o nowo-powstających zawodach? Kto się tym zajmuje?

 „Nowe zawody nierozerwalnie związane z wykorzystywaniem aplikacji mobilnych. W zdecydowanej większości – ale nie w 100 proc. – jest to domena osób młodych tzw. millenialsów. Z Szopi.pl współpracuje dużo studentów oraz osób, które z powodów opieki na dziećmi  i rodziną czy studiów potrzebują pracy, która zapewni im elastyczność, możliwość pracy w nietypowych godzinach i samodzielnego wyboru czasu kiedy chce się pracować a kiedy w ciągu dnia trzeba zająć się innymi sprawami. Widzimy, że nasi szoperzy to osoby lubiące pracę gdzie istnieje kontakt z klientem – nasz szoper często podczas wykonywania dla niego zakupów kontaktuje się z klientem telefonicznie aby zaproponować najdogodniejsze rozwiązanie, kiedy jakieś zamówione owoce są niedojrzałe albo w sytuacji kiedy ulubionego produktu spożywczego nie ma na półce. Następnie, po ustaleniu co należy w tej sytuacji kupić następuje dostawa, gdzie nasi klienci mają bezpośredni kontakt z szoperem. Pozytywny feedback od klienta jest ważnym elementem dającym satysfakcję z dobrze wykonanego zadania. Wracając do pytania: kto się tym zajmuje? Osoby, które cenią sobie elastyczny czas pracy i chcą decydować kiedy przyjąć zlecenie a kiedy nie” – komentuje Zbigniew Płuciennik, ekspert szopi.pl

W Stanach Zjednoczonych 88 proc. osób poszukujących pracy i 75 proc. pracodawców uważa, że ci, którzy pracują w sharing economy przez 40 godzin w tygodniu lub więcej, powinni być sklasyfikowani jako pracownicy etatowi. Co więcej, ponad 2/3 respondentów aprobuje ten model gospodarki – nawet w obliczu towarzyszących mu wyzwań prawnych.

„Większość naszych szoperów ze względu na inne zajęcia pracuje z różną częstotliwością. Ich praca ma inny charakter niż kierowców lub kurierów zatrudnionych w typowych delikatesach internetowych, którzy mają na cały dzień wyznaczona przez logistyka marszrutę dostaw. W dostawach on-demand (wg. potrzeb/na żądanie) szoper pobiera w pewnym momencie zlecenie w aplikacji mobilnej, podjeżdża do pobliskiego sklepu, robi zakupy, według listy i zdjęć w aplikacji a następnie dostarcza towary klientowi. Taka dostawa jest jednym zadaniem i można takie zarobkowanie połączyć ze studiami czy innymi zajęciami” – dodaje Zbigniew Płuciennik, ekspert szopi.pl

Z szacunków ekspertów wynika, że w 2025 r. firmy mogą wygenerować 335 mld dol. przychodu w ramach ekonomii współdzielenia. Kluczowych pięć obszarów to: usługi finansowe, transport, hotelarstwo, turystyka, obsada etatów

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

 

 

Anita Florek