Sztuczna inteligencja w biznesie. Jakie problemy Twojej firmy może rozwiązać AI?

2 191

W jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc nam w działaniach biznesowych? Jak wykorzystać zaawansowane algorytmy w marketingu? Które marki już z nich skutecznie korzystają?

Nowe technologie i rozwiązania są coraz chętniej wdrażane przez świat biznesu. Dziś wiemy już, że sztuczna inteligencja oferuje nam lepsze rozwiązania dla naszych działań, i że są to m.in coraz powszechniejsze algorytmy przetwarzania danych, pomagające w pracy nad bardziej przyziemnymi kwestiami takimi jak rozpoznawanie mowy i obrazów, analiza zachowania, sztuczna twórczość, sieci neuronowe, uczenie maszynowe, chatboty czy działania z obszaru Big Data, ekonomii lub marketingu. W przypadku tego ostatniego personalizacja i automatyzacja są bardzo istotnymi elementami dla zaangażowania użytkowników. Wszelkie działania z zakresu marketingu opierają się obecnie na indywidualizowaniu przekazów i tworzeniu doświadczeń, które sprawią, że odbiorca do nas powróci.

Ze sztucznej inteligencji korzystają obecnie największe światowe firmy takie jak Google, Facebook, Microsoft czy Baidu. Jak czytamy w raporcie „Sztuczna inteligencja w biznesie”, wdrożenie systemów AI w latach 2016-2020 w USA przyniesie 60 miliardów oszczędności. Mówi się, że również w roku 2040 sztuczna inteligencja dorówna możliwościom człowieka. Pytanie więc jak bardzo już teraz jest rozwinięta? W jaki sposób można obecnie wykorzystać ją w biznesie i które problemy marketerów pomoże rozwiązać?

 

Eksploatacja danych

Zbieranie i analizowanie danych, dzięki którym sprawdzimy trendy oraz to, w jaki sposób zoptymalizować prowadzone kampanie marketingowe jest niezbędne. Przetwarzanie tych informacji może być jednak monotonnym, powolnym i kosztownym procesem. Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, która dostarcza niezbędnych danych szybko i efektywnie. Niektóre z nich wykorzystują samouczący się algorytm, który podaje informacje o zachowaniach i kontaktach, a wraz z upływem czasu sam się ulepsza. Pozyskamy dane behawioralne, czyli na temat tego, co ogląda dany użytkownik na stronie, w co klika i jakie produkty kupuje, oraz dane deklaratywne pozyskane na podstawie ankiet, baz mailingowych i programów lojalnościowych. Pomaga to w lepszym zrozumieniu aktywności poszczególnych użytkowników i przekonaniu się jak reagują na poszczególne działania. Dostosujemy w ten sposób oferty do poszczególnych odbiorców i w dalszej perspektywie zwiększymy sprzedaż.

 

Komunikacja z klientem

Wiele firm w celu optymalizacji swojej pracy i utrzymania relacji z klientami korzysta z chatbotów, czyli programów prowadzących konwersacje używając języka naturalnego lub pisanego. Sprawiają one wrażenie inteligentnych i mają na celu utrzymanie rozmowy z odbiorcą tak, by nie zorientował się, że nie rozmawia z człowiekiem. Odpowiedzą one o pełnym zakresie usług i posłużą pomocą w przypadku pytań. Standardowe chatboty działają na zasadzie słów kluczowych posiadanych w bazie i przypisanych im komunikatom, natomiast te bardziej zaawansowane poszerzają swoją wiedzę w trakcie rozmowy. Polskojęzyczne przykłady znajdziemy na przykład na stronie IKEA czy Orange.

 

Wirtualni asystenci

Najbardziej znany asystentami są jednak sterowane głosem Siri i Cortana, które  Wirtualni asystenci na podstawie podanych informacji pomogą nam w dokonaniu wyboru i w kilka sekund zaprezentują szereg propozycji dla danego zapytania. Korzystanie z nich jest ważne dla marketerów, ponieważ z ich pomocą klient  może dostać to, czego chce, a to pozycjonuje to markę jako spełniającą potrzeby jej odbiorców.

 

Targetowanie przekazu

Strona internetowa, aplikacja, SMS, e-mail i media społecznościowe to tylko kilka kanałów za pomocą których na których nasi klienci wchodzą z nami w interakcję. Dokładne śledzenie każdego z nich jest właściwie niemożliwe. Dzięki sztucznej inteligencji możemy widzieć ich aktywności na wszystkich platformach i na tej podstawie zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę. Z tego typu rozwiązań korzystają na przykład Google i Facebook, którzy za pomocą fragmentu kodu śledzą aktywność użytkowników i dopasowują do nich treści reklamowe. W ten sposób działa na przykład stworzone przez Google recurrent neural network (RNN), czyli klasa sztucznej sieci neuronowej, która zapamiętuje zebrane o aktywnościach informacje na krótki czas.

 

Rekomendacje

Marki jakie jak Amazon czy Netflix korzystają z systemów rekomendacji, czyli analizie zachowań i oceń użytkowników i proponowaniu treści, które mogą zainteresować odbiorcę. W ten sposób serwisy starają się przyciągnąć i utrzymać uwagę odbiorcy. W ubiegłym roku Amazon zaprezentował sztuczną inteligencję będącą otwartym oprogramowaniem, która pozwala rozwijać system rekomendacji. Firma wyraziła także nadzieję, że pobudzi w ten sposób inne firmy do zastosowania innowacji i, a naukowcy z całego świata pomogą poprawić system. Tego typu rozwiązania przynoszą spektakularne efekty – w raporcie „Sztuczna inteligencja w biznesie” przytoczono dane, z których wynika, że 88% to poziom skuteczności przewidywania zachowań klientów, który osiągnęła firma United Services Automobile Association dzięki skorzystaniu z rozwiązań AI. Przywołano tam także przykład Pinteresta wykorzystującego algorytmy, by pokazać użytkownikowi najbardziej interesujący go content w dobrej rozdzielczości, Yelpa używającego AI do sortowania dodanych przez użytkowników zdjęć i serwisu Disqus, który za pomocą specjalnego oprogramowania filtruje spam w komentarzach.

::

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze