...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zaprojektuj dla swoich klientów pozytywne doświadczenia

Dziś nie sprzedaje się produktów, dziś sprzedaje się przeżycia i doświadczenia. Dobry produkt czy usługa, aby mogły odnieść sukces, muszą zostać zaprojektowane tak aby odpowiadać na potrzeby klienta. Najpierw jednak trzeba wiedzieć jakie są te potrzeby. I w tym wszystkim pomagają projektanci doświadczeń.

– Złota zasada User Experience znajduje się w sam nazwie, to człowiek i jego doświadczenia. – mówi Bartosz Dobrowolski, Customer Success Director, z firmy UseLab, który zdradza tajniki projektowania doświadczeń. To obszar trudny do uchwycenia, bo zawsze subiektywny. I właśnie ze względu na to projektowanie doświadczeń to dziedzina multidyscyplinarna. Potrzebna jest tu wiedza z zakresu badań społecznych, zarówno tych ilościowych jak i jakościowych oraz ich umiejętna analiza i interpretacja. Wiedza psychologiczna i technologiczna. Oprócz tego projektant doświadczeń powinien mieć także zmysł artystyczny, bo ostateczny, pozytywny efekt zapewnia nie tylko użyteczność, ale także estetyka.

Do tego dochodzi szereg specjalistycznych umiejętności, które mają znaczenie w tworzeniu produktów i usług dla branży interaktywnej oraz elektronicznej, bo to właśnie w tych obszarach – przy tworzeniu stron internetowych, aplikacji mobilnych, a także urządzeń elektronicznych – user experience ma największe znaczenie.

Jednak działania w zakresie UX to gra warta świeczki. Udowadnia to przykład Apple, pioniera w tworzeniu pozytywnych doświadczeń użytkowników. To w siedzibie giganta z Cupertino, po raz pierwszy zostało użyte samo określenie User Experience. Architektem doświadczeń nazwał się wówczas pracujący w Apple, profesor psychologii Don Norman. Efektem tej wieloletniej polityki firmy jest tworzenie wokół siebie grona wyznawców marki, którzy nie wyobrażają sobie życia bez produktów Apple’a. Spotkanie z produktami firmy spod znaku nadgryzionego jabłka począwszy od doświadczeń w App Store, przez pierwsze otwarcie pudełka ze sprzętem, po sposób korzystania z tego co się w pudełku kryje, designu, po nawigację – na każdym etapie użytkownicy są dopieszczani w obszarze user experience. Nie tylko dla Apple, ale dla wielu działających na rynku firm, właśnie UX może być kluczem do sukcesu.

::

Jaki jest najbardziej kluczowy trend w projektowaniu doświadczeń?

Bartosz Dobrowolski, Customer Success Director, z firmy UseLab: Projektowanie doświadczeń to tak szerokie pole działań, ze o samych trendach można by napisać oddzielny numer magazynu. Swoją drogą zaskakujące jest to jak wielu byłoby zainteresowanych tematem ponieważ nasze działania dotyczą praktycznie każdego. Prowadzimy projekty dedykowane dla seniorów, dla mieszkańców miast, dla dzieci, dla klientów dużych banków i instytucji ubezpieczeniowych, dla pacjentów, matek z dziećmi, etc. Być może to jest najważniejsza zmiana w naszej branży postrzeganej przez lata przez pryzmat projektowania interfejsów aplikacji, portali, stron www. Od kilku lat projektowanie doświadczeń oznacza projekty wielokanałowe, bardzo często wychodzące daleko poza świat cyfrowy (np. projektowanie doświadczeń w oddziale banku czy w kontakcie z infolinią). Drugą kwestią jest to, że popularny termin User Experience naszym zdaniem już jakiś czas temu okazał się zbyt mało pojemny. Dlatego, żeby oddać grupę docelową, której dotyczą nasze projekty w UseLab używamy określenia Human Experience.

Jaka jest złota zasada projektowania w duchu human experience?

Złota zasada znajduje się już w treści tego pytania. To człowiek i jego doświadczenia. Projektując cokolwiek trzeba dobrze zrozumieć osobę, która będzie korzystać z tego co tworzymy. Zrozumieć także gdzie to będzie robić, w jakich okolicznościach, w jakim stanie emocjonalnym a nawet jakie ma poprzednie doświadczenia w podobnych sytuacjach. Dlatego tak bardzo cenimy klientów, którzy rozumieją, że na badaniach i obserwacjach nie należy oszczędzać bo to inwestycja, która się bardzo szybko zwraca. Tylko wtedy wspólnie projektujemy dla ich klienta a nie dla siebie.

Jak najskuteczniej przekonuje się firmy, aby inwestowały we współpracę z designerami?

Naszymi klientami są głównie dojrzałe firmy, które doskonale wiedzą, że projektowanie doświadczeń to na całym świecie kolejny etap tworzenia konkurencyjnych usług i produktów. Ci, którzy zrobią to pierwsi – wygrywają. Na zachodzie coraz rzadziej produkty powstają w gabinetach dyrektorów. Tam rodzi się tylko kierunek, strategia. Potem do współpracy zapraszani są projektanci doświadczeń, którzy pomagają zrozumieć klienta, użytkownika i stworzyć dla niego produkt, zaprojektować oddział firmy, stworzyć procedury obsługi, zaprojektować aplikację mobilną, portal czy to jak ma działać zespół opiekujący się klientem.

Czy design to bardziej sztuka czy nauka?

Nawet jeśli design był kiedyś postrzegany głównie jako sztuka to w tej chwili projektanci mają do dyspozycji tak zaawansowane zabawki, systemy analityczne i technologie, że design stał się pięknym mariażem nauki i sztuki. W tej chwili projektując doświadczenia możemy bardzo precyzyjnie badać nie tylko widoczne reakcje człowieka ale także to jak w kontakcie z produktem zmienia się praca mózgu. Możemy decydować o tym jak zaprojektować produkt bazując na wynikach bardzo zaawansowanych badań nad zachowaniami ludzi. W zespołach projektowych znajdziemy teraz nie tylko projektantów ale także psychologów, analityków, lekarzy, architektów, informatyków, specjalistów do spraw neuromarketingu, badaczy. Żarty się skończyły, dobry design wymaga sporych nakładów pracy i wsparcia nauki i liczb.

Czy design zbawi świat?

Jeśli przyjmiemy, że zbawienie to uwolnienie ludzi od złego, od jakiejś niekorzystnej sytuacji, w której się znaleźli to projektowanie doświadczeń powstało właśnie po to, żeby zbawić ludzi (śmiech). Wszystko to co robimy ma na celu ułatwianie ludziom życia. Projektanci, tworząc nowe produkty i usługi rozwiązują codzienne problemy, pomagają unikać sytuacji w których ludzie muszą poświęcać czas na rzeczy, których nie lubią, które są czasochłonne i nieprzyjemne. Tak, nie myślałem o tym w takim sensie ale to rzeczywiście prawda.

::

fot. Fotolia/vasabii

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF