...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Trendy 2017 według Pawła Tkaczyka

Co czeka na nas w nadchodzącym roku? O trendach w świecie marketingu opowiedział nam Paweł Tkaczyk, właściciel agencji reklamowej Midea.

Warto rozmawiać

 

Kanały komunikacji możemy podzielić wzdłuż dwóch kryteriów:

– jednokierunkowe i wielokierunkowe

– publiczne i prywatne

Po zestawieniu dostajemy cztery pola. Większość „tradycyjnego marketingu” to ćwiartka „publiczne, jednokierunkowe” (prasa, radio, telewizja). Nowy marketing to komunikacja nastawiona na rozmowę: publiczną (social media) lub prywatną (livechat, mail). Problem pojawia się, kiedy kanały komunikacji prywatnej i dwukierunkowej nie są używane do rozmów, ale… do rozsyłania reklam. Rozmowa (choć bardziej angażująca) jest przyszłością marketingu.

Automatyczne „wychowanie klienta”

 

Angielska nazwa tego trendu to lead nurturing. Docieramy do człowieka, który jeszcze nie chce od nas kupić (bo – w wielu przypadkach – nie wiemy, kiedy jest gotowy do zakupu) i dajemy mu wartość. Pokazujemy, że jesteśmy fajni. Serwujemy mu pomoc w osiągnięciu jego celów, organizujemy czas, by mógł rozwijać swoje pasje. Część z tych procesów można zautomatyzować. Zaprojektować raz i pozwolić narzędziom zatroszczyć się o resztę. Automatyczna komunikacja mailowa w narzędziach takich jak GetResponse to dopiero początek – pojawiają się nowe kategorie narzędzi, takie jak UserEngage czy Autopilot, które zapewniają zunifikowane doświadczenie: mail, SMS, nawet zwykła kartka pocztowa stają się częścią „podróży klienta”.

Branded content zamiast reklam

 

Jak często myślisz o Allegro? Kiedy chcesz coś kupić, prawda? Ale Allegro przypomina Ci o swojej marce także poza kontekstem kupowania: ich wideo z cyklu Legendy polskie trafi do Ciebie przez Twoich znajomych nawet jeśli nie masz w planach zakupów. BMW inwestuje w filmy z Clivem Owenem, H&M zleca Wesowi Andersonowi nakręcenie ich świątecznej reklamy. Marki coraz częściej przyjmują na siebie rolę mecenasów cyfrowej twórczości. I dobrze, w końcu ile można oglądać reklamy?

Influencer marketing

 

Młodzi ludzie pytani o swoich idoli niemal jednogłośnie wymieniają… internetowych twórców. Muzyków, blogerów, instagramerów, youtuberów – wszystkich ich dziś nazywamy influencerami (tymi, którzy mają wpływ na społeczność). Tradycyjne firmy coraz częściej sięgają po internetowych twórców (Radek Kotarski w kampanii Millenium Banku czy youtuberzy w reklamach Playa). Influencer marketing będzie rósł w siłę. I nie chodzi już o zasięgi blogu czy Facebooka, chodzi o moc przekonania swojej społeczności do stawienia się w określonym miejscu i czasie. Ludzie, którzy mają taką moc będą bardzo cenni z punktu widzenia reklamodawców.

Ludzka twarz i marketing wartości

 

Marki pokazują się od „ludzkiej” strony, walczą o wspólne wartości. Dove odkrywa w kobietach „prawdziwe piękno”, Always walczy ze stereotypem słabej płci, IKEA pokazuje „nieupiększone życie”. To wszystko sprawia, że marka przejmuje bardziej kulturotwórczą rolę niż do tej pory. Tak jak w przypadku branded content, zaciera się granica między mediami, misją, przekazem reklamowym, wartościami. Marki, które lepiej wpiszą się w ten trend – wygrają.

 

::

Zapraszamy do przeczytania materiału „Zautomatyzowana personalizacja? Czyli co przyniesie 2017 rok” w najnowszym magazynie Business in Brief. Na temat przyszłości komunikacji marek z odbiorcami wypowiedzieli sie m.in. Olgierd Cygan z Deloitte Digital, Krzysztof Najder ze Stratosfery, Artur Jabłoński. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF