...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Treść ma moc

Wciąż myślisz, że content marketing jest zarezerwowany tylko dla sprzedaży i marketingu? W tym artykule udowadniam, że to świetne narzędzie także dla branży HR! To właśnie dzięki angażującym i autentycznym treściom możemy budować wizerunek pracodawcy, a także pracownika jako eksperta. Content marketing możemy używać na potrzeby wielu celów i kampanii – PR-owych, rekrutacyjnych, a także promocyjnych.

Czym jest content marketing?

Content marketing to dosłownie marketing treści. Takich, które są merytoryczne, unikalne, a przede wszystkim zainteresują naszą grupę docelową. Musimy ją najpierw dobrze poznać
i poprawnie zdefiniować. Służy temu budowanie tzw. person. Należy sobie wyobrazić osobę, do której chcemy trafić z naszym przekazem. Możemy nadać jej nawet imię. Ustalmy jakie są jej cechy, jakiego języka używa, a także jakimi artykułami i treściami podzieliłaby się z innymi w sieci. Posiadając już ten zestaw informacji powinniśmy dostarczyć naszej personie taki content, który będzie odpowiedzią na jej aktualne potrzeby.

Z content marketingiem związane są także nieodzownie media własne. Do najpopularniejszych możemy zaliczyć: blogi i strony internetowe oraz social media, w których często posiłkujemy się tzw. video contentem np. w postaci transmisji live, czy krótkich filmików. Ponadto, content marketing jest wykorzystywany w e-mail marketingu, a także co powinno zainteresować szczególnie HR-owców, w ogłoszeniach rekrutacyjnych.

Blogi i strony internetowe

Blogi i strony internetowe to dwie różne historie. Dobrze jednak, gdy są one ze sobą powiązane punktem wspólnym, którym jest Twój profesjonalizm i wiedza. Strona internetowa jest wizytówką firmy. To na niej powinny znajdować się najważniejsze informacje o działalności, usługach, produktach czy partnerach. Blog z kolei to miejsce, w którym grupa docelowa znajdzie cenne informacje, opinie, porady i wskazówki.

Wyobraź sobie, że szukasz w Internecie porady na temat związany z jakąś fachową usługą. Trafiasz na bloga osoby, która jest specjalistą w danej dziedzinie i korzystasz z jej wskazówek. Działają, dlatego postanawiasz częściej śledzić jej wpisy, a także zapisujesz się na newsletter i zaczynasz ją obserwować w mediach społecznościowych, bo wiesz, że możesz od niej uzyskać rzetelne informacje, które wykorzystasz w pracy lub codziennym życiu. Zgodnie z raportem Content marketing w Polsce: Efekty, strategie, prognozy 2016 (WhitePress) artykuły eksperckie są najczęściej realizowaną formą content marketingu, wybieraną przez 73% marketerów. Takie artykuły budują markę osobistą oraz wiarygodność firmy, stawiają nas w roli eksperta i są cennym źródłem wiedzy. Ponadto, są bardziej rzetelne od artykułów sponsorowanych, na których wiarygodność odbiorcy są ostatnio bardzo wyczuleni.

Zbudowanie takiej pozytywnej relacji poprzez umieszczanie ciekawej treści na blogu jest strategią długofalową. W perspektywie czasu może to sprawić, że osoba mająca problem w dziedzinie, w której oferujesz swoje usługi, to właśnie od Twojej strony internetowej zacznie przeglądanie ofert i z dużym prawdopodobieństwem nie będzie już szukać niczego innego, a Ty zyskasz nowego klienta!

Social Media

Używamy ich głównie dla rozrywki, chociaż coraz częściej stają się naszym źródłem informacji. Jeżeli chodzi o content marketing – jest to jedne z najtrudniejszych mediów do opanowania. To my musimy wiedzieć co chce odbiorca, który przecież sam do końca nie wie, czego chce, a jego preferencje podlegają dynamicznym modyfikacjom. Dlatego ważne jest, aby ciągle obserwować trendy na portalach społecznościowych i potrafić reagować na ciągłe zmiany. Umiejętność sprawnego dostosowania treści do aktualnych potrzeb jest warunkiem koniecznym, aby istnieć marketingowo w social mediach i skutecznie angażować społeczność.  Zastanów się także dlaczego zaczynasz kogoś obserwować, a także co decyduje o tym, że usuwasz profil z grona obserwowanych.

Drugą możliwością, jaką dają nam social media, jest recykling contentu. Informacje w Internecie lubią się dublować, zatem po co serwować użytkownikom kolejny raz te same treści? Wykorzystajmy nasz stary artykuł i przedstawmy go w formie video! Zamiast kilkustronnicowego tekstu – nagraj filmik. Zmieniając formę contentu będziemy mogli ponownie zaangażować swoich odbiorców i unikniemy kopiowania istniejących już treści.

Skoro już mowa o video, jest ono uważane za przyszłość marketingu internetowego. Live, zajawki, webinary, video blogi – te formy są niezwykle angażujące, atrakcyjne oraz łatwiej przyswajalne. Ludzie chętniej  dzielą się ze sobą filmami, a do tego ponad 80% użytkowników pamięta wszystkie filmy, które oglądało w ostatnim miesiącu. Ponadto, video jest responsywne, czyli w pełni dopasowane do każdego urządzenia.

E-mail marketing

Umiejętnie przeprowadzone kampanie mailingowe to niezwykle skuteczne narzędzie, które może prowadzić do bardzo dużej konwersji. Pisanie dobrych maili to jednak prawdziwa sztuka! Czy też masz tak, że wchodząc na swoją skrzynkę mailową i widząc kilkanaście newsletterów nie otwierasz prawie żadnej z tych wiadomości, bo uważasz, że to tylko zwykłe reklamy? No właśnie. A teraz wyobraź sobie, że dostajesz e-mail od osoby, którą uważasz za eksperta w danej dziedzinie i co więcej, wiesz, że mogła Tobie przesłać ciekawe i przydatne materiały, artykuły lub film. Z pewnością dużo chętniej odczytasz i zainteresujesz się taką wiadomością. Tytuł wiadomości musi być na tyle dobry, by Twoja wiadomość wyróżniała się na tle kilkunastu innych znajdujących się w danym momencie w skrzynkach odbiorczych Twojej grupy docelowej. Twoi adresaci muszą wiedzieć, że otwierając e-mail od Ciebie zyskają coś cennego bez podejmowania wysiłku, potrzeby zrobienia zakupów, czy rejestrowania się na innych stronach. Jeśli w wiadomościach będą znajdować cenny dla nich content, to z pewnością będą czekać na kolejne maile oraz zainteresują się Twoją stroną, mediami społecznościowymi, blogiem, a w końcu także specjalistycznymi usługami czy produktami.

Ogłoszenia rekrutacyjne

90% ogłoszeń rekrutacyjnych wygląda tak samo! Przyszły kandydat nie jest w stanie za wiele dowiedzieć się, czego tak naprawdę może oczekiwać od potencjalnego pracodawcy, nie mówiąc już o jakiejkolwiek identyfikacji z daną firmą. Może zatem warto się wyróżnić? W pierwszej kolejności należy pomyśleć nad tym, jakie ogłoszenie zainteresowałoby osobę, której szukamy. Kreatywna treść, oparta na autentycznej historii, najlepiej w formie opowiadania to już połowa sukcesu! Ponadto pokazuje, że potencjalny pracodawca myśli oryginalnie i nieszablonowo. Dodanie grafiki lub video rekrutacyjnego jest jeszcze bardziej wskazane! Z pewnością przyspieszy napływ wartościowych aplikacji.

Content marketing nie jest zwykłą reklamą

Jak widać zatem po doborze mediów oraz sposobie komunikacji content marketing nie ma nic wspólnego z tradycyjną reklamą, która automatycznie kojarzy się ze sprzedażą bezpośrednią i denerwującymi banerami. Content marketing to coś więcej! Jego siła tkwi w wartości treści jakie kierujesz do swojej grupy docelowej. To właśnie one wyróżniają Twoją firmę na tle konkurencji. Dzięki wdrożeniu skutecznej strategii content marketingu w branży HR, Twoje działania zyskają autentyczność, a Ty będziesz postrzegany jako ekspert i profesjonalista.

W terminologii marketingowej istnieje również pojęcie reklamy natywnej, która często utożsamiana jest z content marketingiem. Jednak i w tym przypadku występują różnice. Przyjmuje się, że reklama natywna jest płatnym sposobem dotarcia do odbiorców, a marka tworząca treści nie jest właścicielem medium. Content marketing opiera się na mediach własnych, przez co koszty dotarcia do odbiorców są w teorii bezpłatne. Inwestujesz tylko czas na polepszenie swoich relacji z partnerami i kandydatami. A taka inwestycja w branży HR, może bardzo szybko przekuć się w sukces i przynieść Tobie wymierne korzyści!


Autorka:

Karolina Latus

Karolina Latus – Od 7 lat z sukcesami łączy HR i Marketing prowadząc kreatywną agencję pracy CRAFTS, a także firmę szkoleniowo-konsultingową HR Embassy. Certyfikowany asesor, HR Business Partner, Trener i Coach. Mentor w programie „Mentoring Działania” na Uniwersytecie Warszawskim. Pomysłodawczyni i organizatorka cyklu meet’upów HR na Deser oraz Śniadań pitchingowych dla kandydatów. Codziennie stara się robić coś po raz pierwszy w życiu. W wolnych chwilach zdobywa najwyższe szczyty gór i goni kangury w Australii.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF