...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ugruntowywanie monopolu

Niestety walka o polski sektor pocztowy nie ustała wraz z częściową jego liberalizacją. Znowelizowany projekt ustawy Prawo pocztowe miał demonopolizować rynek, a w praktyce ugruntowuje monopolistyczną pozycję Poczty Polskiej, która z dniem 1 stycznia 2013 roku uzyskała status tzw. operatora wyznaczonego.

Niestety Poczta Polska uniemożliwia niezależnym operatorom pocztowym odpłatny dostęp do oddawczych i nadawczych skrzynek pocztowych, skrytek pocztowych, sortowni oraz listonoszy. Działanie to nie tylko zmniejsza dostępność usług pocztowych dla obywateli, ogranicza wolną konkurencję i tym samym zrównoważony rozwój sektora pocztowego, ale sprawia również, że operator wyznaczony świadomie rezygnuje z dodatkowych wpływów, płynących z komercyjnej współpracy z innymi podmiotami działającymi na rynku pocztowym.

Mimo pozytywnych zmian, jakie wprowadziła nowa ustawa Prawo pocztowe – np. zniesienie obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego, czyli obsługi przesyłek w obszarze wagowym do 50 gramów, nadal wiele kwestii pozostaje sprzecznych z doktryną prawa wspólnotowego. Formalnego ani też praktycznego uzasadnienia w świetle dyrektyw unijnych nie mają m.in. przepisy dotyczące warunków dostępu alternatywnych operatorów do infrastruktury operatora wyznaczonego.

Przyjęte w dniu 23 listopada 2012 roku przez Sejm RP rozstrzygnięcia prawne w zakresie nowej ustawy Prawo pocztowe – której celem było uwolnienie sektora pocztowego w Polsce od formalnych ograniczeń i barier – zawierają niestety istotne niezgodności z III Dyrektywą pocztową zobowiązującą Państwa Członkowskie do uwolnienia rynku pocztowego. Sytuacja ta w sposób jawny prowadzi do dyskryminującego traktowania operatorów pocztowych w Polsce, uszczupla dochody budżetu państwa, zaś samo Państwo naraża na istotne konsekwencje prawne i finansowe ze strony Unii Europejskiej.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF