...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

W poszukiwaniu insightu

insight

Oparcie komunikacji na trafnym insighcie to najprostsza droga aby trafić w czuły punkt konsumenta i dotrzeć do jego serca. Nie jest to jednak proste zadanie, wymaga czasu, uważnej obserwacji, szeroko otwartych oczu i uszu. Czym jest insight, dlaczego jest tak ważny i gdzie go szukać – odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie w tekście. Gotowi? Wyruszamy na poszukiwanie insightów.

Czym jest insight?

Najprościej mówiąc jest to ukryta potrzeba konsumencka. Czasem jest ona ukryta tak głęboko, że sam konsument nie jest jej świadomy. Rolą marketera jest jej odnalezienie i wypowiedzenie na głos.  Chodzi o „wejście w buty klienta”,
a mówiąc mniej metaforycznie – zrozumienie jego niewypowiedzianych wprost potrzeb i motywacji.

Jaki powinien być dobry insight?  Przede wszystkim powinien wynikać z dobrego zrozumienia konsumenta, dotyczyć kwestii, które  mocno go dotykają i są dla niego ważne. Musi być prawdziwy, powszechny, wiarygodny a jednocześnie nieoczywisty. Czy głęboki? Nie jest to warunek konieczny. Insighty na których oparta jest większość marek to z reguły proste, chociaż istotne obserwacje. Sam  insight to również często jedno, proste zdanie.

Czy zdarzyło Ci się oglądając jakąś reklamę  pomyśleć: „skąd oni to wiedzieli?” lub „myślałem/am, że tylko ja tak mam”? Jeśli tak – najpewniej dopadła Cię reklama, która taki insight wykorzystała – trafiła w punkt.

Właśnie taki jest dobry insight – świeży jak poranna rosa i jednocześnie mocny jak czarna kawa.

 

Dlaczego warto wykorzystywać insighty?

Warto, bo jest to najprostsza droga do serca (i pośrednio portfela) konsumenta. Oparcie komunikacji na trafnym insighcie pokazuje, że marka rozumie jego problemy, potrzeby, motywacje. Jest blisko konsumenta, wie co go dotyka
i co jest dla niego ważne.

Insight jest niezwykle istotnym elementem każdego briefu, niestety  często też lekceważonym. Dlaczego? Wynika to najczęściej z tego, że nie tak łatwo go znaleźć.

 

Ruszamy na poszukiwania – gdzie szukać soczystych i mocnych insightów?

Na pewno potrzebujemy czasu na uważną obserwację i analizę, która pozwoli nam lepiej zrozumieć naszego konsumenta. Poniżej sześć sposobów na odkrywanie insightów.

 

  1. Obserwuj i słuchaj   
    Insighty są bliżej niż myślisz – możesz natknąć się na nie będąc na zakupach, w autobusie, taksówce, imprezie lub podczas wizyty u fryzjera. Najwięcej o ludziach można dowiedzieć się właśnie w miejscach, gdzie przebywają. Dobrym rozwiązaniem jest też posłuchanie tego co mówią sami klienci, spędzając dzień z użytkownikiem marki lub pracownikiem obsługi klienta. W zależności od tego dla jakiej branży szukasz insightów idź tam gdzie możesz znaleźć odpowiedzi na Twoje pytania. Kampania dla marki z branży FMCG? Idź do pobliskiego sklepu lub supermarketu, zaobserwuj jak klienci robią zakupy, na co zwracają uwagę, co mówią. Czasem dobrze jest wyjść poza biurko, posłuchać tego co mówią nasi konsumenci  i poznać ich świat od środka.
  1. Poszukaj insightów w sieci wśród internautów   
    Wersja dla leniwych, bez opuszczania biurka;) Internet jest prawdziwą kopalnią insightów. Możemy odkryć  je  w mediach społecznościowych, na forach, grupach dyskusyjnych – wszędzie tam gdzie króluje User Generated Content.  Jeśli interesuje nas konkretna tematyka lub zagadnienie możemy wykorzystać do tego jeden z dostępnych na rynku monitoringów sieci lub choćby Google Trends. Możesz sprawdzić o czym mówią  i czego najczęściej szukają. Czasem to co znajdziemy może nas nieźle zaskoczyć.
  1. Rozmawiaj i pytaj
    Badania jakościowe -pogłębione wywiady i obserwacje to najlepsze metody pozyskiwania insightów. O ile dwa pierwsze punkty dotyczą „darmowych metod” pozyskiwania insightów, tak badania często wymagają większych budżetów. W przypadku wysokobudżetowych kampanii taka inwestycja się jednak opłaca. Jeśli nie dysponujemy budżetem na badania – możemy postawić na rozmowy z pracownikami działu sprzedaży, marketingu czy choćby znajomymi, będącymi reprezentantami naszej grupy docelowej.
  1. Sięgnij po dane statystyczne   Badania jakościowe są kluczowe, jednak wsparciem mogą być też badania ilościowe – wszelkiego rodzaju raporty,  statystyki mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych poszukiwań.

 

  1. Zapytaj wprost swoich klientów
    Możesz wykorzystać do tego swoją stronę  bądź newsletter,
    tworząc quiz lub ankietę. W ten sposób uzyskasz dane o preferencjach  swoich odbiorców – dowiedzieć się wprost czego potrzebują  i oczekują.   Na bazie tych informacji będziesz wiedział, co jest dla nich ważne, czego oczekują, co należy poprawić, usprawnić lub zmienić.

 

  1. Wykorzystuj narzędzia i analizuj   
    Ważne informacje o swojej grupie docelowej możesz pozyskać poprzez takie narzędzia jak np.:   
  • Facebook Audicence Insights – narzędzie umożliwiające   analizę własnego Fanpage’a i jego fanów –   demografię, zainteresowania, aktywności
  • Napoleon Cat lub SoTrender – umożliwiające dokładniejszą analizę naszych odbiorców oraz Fanpage marek konkurencyjnych
  • Google Analytics – znane każdemu narzędzie do analizy ruchu na stronie
  • Google Keyword Planner – wskazujące najczęściej wyszukiwane słowa i frazy
  • SEMstorm – pokazujący po wpisaniu jakich haseł użytkownicy wchodzą na stronę
  • TagBoard – pozwalający na gromadzenie w jednym miejscu wszystkich treści dot. wybranego hashtaga
    (do późniejszej analizy ich zastosowania)
  • YouTube Analytics – narzędzie pokazujące podstawowe dane demograficzne i zaangażowanie odbiorców.

 

Aby znaleźć wartościowe insighty musimy uzbroić się w cierpliwość, być wnikliwym i niekiedy czytać między wierszami. Czasem może ukryć się tam prawdziwie soczysty insight. Może się też zdarzyć, że to on sam nas znajdzie… przyjdzie znienacka, zupełnie nieoczekiwany. Zamiast jednak na niego bezczynnie czekać lepiej odejść od biurka
i wyruszyć na jego aktywne poszukiwania.

Udanych łowów!


Agnieszka DudzińskaAgnieszka Dudzińska – Strategy & client service manager w NuOrder, redaktor w Brief.pl, absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja: marketing) i studiów Architekt Marki, od ponad pięciu lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zajmuje się opracowywaniem i implementacją strategii digital, performance media, social media oraz kampanii zintegrowanych. Pracowała dla takich marek i podmiotów jak m.in.: Bosch, Black Lashes, eSky, Kotlin, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju, Oceanic, Poczta Polska, Polpharma, Polregio, Sodexo, Takeda, Tarczyn, Wonga. Prywatnie miłośniczka nowych technologii, podróży, aktywnego trybu życia, w tym roller derby.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF