...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

W sam raz dla Google: content oraz idealna długość postu

Prowadząc stronę internetową czy własnego bloga, musimy pamiętać, że piszemy nie tylko dla naszych czytelników, ale również dla wszechobecnych robotów Google. Żeby połączyć te dwie potrzeby, warto uzbroić się w niezbędną wiedzę i odrobinę wyczucia. Jak długie powinny być teksty publikowane na stronie? Dlaczego wartościowa treść jest niezbędną częścią sukcesu? Czy istnieje coś takiego, jak idealna długość posta? O tym w drugiej części cyklu o postach przyjaznych Google opowie Anna Garwolińska z Semstorm.

Liczy się content

 

Leady gromadzone dzięki dłuższym treściom są po prostu bardziej wartościowe. Kiedy przyjrzymy się głównym zasadom inbound i content marketingu, nie powinno to stanowić dla nas żadnego zaskoczenia. Ludzie doceniają możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, poszerzenia wiedzy, zdobycia szczegółowych wyjaśnień na przydatne tematy. Wtedy są bardziej chętni do podjęcia stałego zaangażowania, a także do konwersji, która jest oczywistym nadrzędnym celem prowadzenia każdego firmowego bloga.

Pisanie długich, poprawnych, ciekawych tekstów, które dostarczają czytelnikom oryginalnego, godnego uwagi materiału, to warta rozważenia inwestycja. Najważniejsza pozostaje jednak jakość. Jeśli wszystko, co chcesz przekazać, zawiera się w 300 słowach, poprzestań na krótkiej konkluzji. Nie nabijaj znaków przysłowiowym „laniem wody”. Nawet, jeśli roboty Google przymkną na to oko, uważny czytelnik od razu zakwalifikuje taki post jako zbędnie wydłużony.

Nie bądź jednak leniwym blogerem. Nie zaskarbisz sobie sympatii czytelników, jeśli ograniczysz się do streszczenia posta podkradzionego z TOP3 wyników wyszukiwania. Najlepiej skorzystaj z kilku źródeł, zajrzyj do zagranicznych badań. Niech przekazywane przez Ciebie informacje będą Twoją własną wiedzą, a nie bezmyślnym powieleniem tego, co krąży już na dziesiątkach innych stron.

Jeśli nie wiesz, gdzie szukać inspiracji, przyjrzyj się konkurencji. Żeby dobrze zrozumieć intencje użytkowników, podeprzyj się dodatkową pomocą, np. przeprowadź ankiety, skorzystaj ze specjalistycznych narzędzi Google albo z narzędzia, które monitoruje stronę właściciela i jego konkurentów, np. Semstorm. Pamiętaj, że posty powinny być wartościowe, nienaszpikowane słowami kluczowymi (a jednocześnie odpowiednio nimi nasączone) i zrozumiałe nawet dla osób początkujących w danym temacie.

 

Czy istnieje coś takiego, jak idealna długość posta?

 

Według uśrednionych badań podanych na stronie Orbit Media Studios, optymalna długość posta z późniejszym przełożeniem na ranking wynosi 1500 słów, przy czym w jednej linijce powinno się mieścić około dwunastu słów, a w pojedynczym akapicie wystarczą zaledwie cztery linijki. Jak już wcześniej mówiliśmy, Google widzi dłuższe wpisy jako bardziej pomocne dla użytkownika, a cały proces jest napędzany przez zwiększoną liczbę linków.

Co do dwunastu słów w linijce – pole widzenia czytelników jest dość ograniczone, co znaczy, że przy szerszych blokach tekstu muszą oni używać większej liczby mięśni oka i szyi. W dłuższej perspektywie takie skakanie wzrokiem od jednej strony monitora do drugiej okazuje się zbyt męczące. Zadbaj więc o to, żeby Twój designer przewidział na linijkę tekstu odpowiednią ilość miejsca.

Co do długości akapitów – powinny one być znacznie krótsze, niż mogłoby się wydawać. Blog to nie książka, którą można przewertować i oznaczyć pozaginanymi rogami. W dobie skanowania tekstu w poszukiwaniu kluczowych informacji długie akapity niepotrzebnie odstraszają potencjalnych czytelników. Zadbaj o chwytliwe nazwy dla poszczególnych partii tekstu – wielu czytelników czyta jedynie te akapity, które potencjalnie zawierają nurtujące ich informacje. Unikaj tworzenia długich ścian tekstu. Zamiast tego rozbijaj go na mniejsze części i pozostawiaj na stronie sporo białego miejsca. Idealna długość akapitu pod kątem późniejszego zdobywania linków wynosi jedynie cztery linijki.

Pamiętaj przy tym, że są to tylko wskazówki, a nie żelazne zasady. Jak zostało napisane wyżej – broni się przede wszystkim ciekawa treść. Zbędnie rozwleczony akapit albo stek bzdur podzielony na kilkuwersowe paragrafy nie zagwarantują Ci sukcesu, wręcz przeciwnie. 

 

Najważniejsza zasada

Jest tylko jedna zasada, której trzeba się trzymać ponad wszystkimi innymi: post powinien być tak długi, żeby udało się w nim przekazać wszystkie istotne informacje. Dbaj przy tym o regularność, z jaką publikujesz swój content. Systematyczne udostępnianie wyważonej liczby postów podtrzyma zainteresowanie czytelników. Nie atakuj ich jednak trzema wpisami dziennie, bo jest szansa, że poczują się wtedy przytłoczeni.

 

::

Przeczytaj także:

W SAM RAZ DLA GOOGLE: CZY POSTY NA BLOGU POWINNY BYĆ JAK NAJKRÓTSZE?

 

::

 

Foto: Fotolia/maxximmm

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF