...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 sprawdzonych sposobów, aby osiągnąć sukces w e-commerce

Udział e-commerce w europejskim PKB podwoi się do 2016 r. i wyniesie 4,4 procenta. Do 2020 roku osiągnie poziom blisko 7 procent. Polski rynek e-commerce, choć wartościowo jeszcze nie największy, jest najszybciej rosnącym rynkiem e-commerce w UE, który w tym roku będzie wart 32 mld złotych. Jednak według ekspertów z Sociomantic Labs zaledwie 8 proc. polskich przedsiębiorstw wykorzystuje właściwie swój potencjał e-commerce. Jak osiągnąć długookresowy sukces w e-biznesie?

 

E-commerce charakteryzuje się stosunkowo niską barierą wejścia, dlatego wielu przedsiębiorców uważa, że wystarczy szybko stworzyć e-sklep , aby e-biznes zaczął przynosić wielkie zyski. Tymczasem tylko 11 proc. nowych sklepów internetowych utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat. Eksperci z Sociomantic prezentują 5 sprawdzonych sposobów pozwalających osiągnąć sukces w e-commerce.

1/ Technologia w służbie e-biznesu

Już na poziomie planowania e-biznesu warto zadbać o odpowiednią technologię, która pozwoli na zaawansowane mierzenie sprzedaży, segmentację klientów oraz spersonalizowaną komunikację marketingową. Odpowiednio zaawansowany silnik sklepu internetowego w połączeniu z dopracowanym CRM pozwoli mierzyć, archiwizować oraz wykorzystywać dane o zachowaniach klientów e-sklepu. Zadbanie o odpowiednie usability strony i dobry software umożliwią eliminacje punktów, w których użytkownicy rezygnują z transakcji czy opuszczają e-sklep z powodu np. zbyt wielu informacji wymaganych przy rejestracji, niewystarczających opcji dostawy lub błędów na stronie. Jednocześnie narzędzia opierające się na nowych technologiach mogą znacząco usprawnić działania marketingowe. – Odpowiednio skonstruowany CRM umożliwia podział klientów sklepów internetowego na grupy np. pod kątem wartości koszyka zakupowego, częstotliwości zakupów, zwrotów a nawet ulubionych marek – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. – Znajomość zachowań klientów pozwoli marketerom zoptymalizować kampanię marketingowe i odpowiednio konstruować przekazy reklamowe dostosowane do odpowiednich grup klientów.

2/ Większy zasięg, większy ruch w e-sklepie

Zanim klienci będą mieli szansę sprawdzić ofertę e-sklepu i dokonać zakupu, muszą najpierw do niego trafić. Działania marketerów powinny dążyć do zwiększenia zasięgu i przyciągnięcia większej liczby użytkowników odwiedzających serwis. Dobrym przykładem są tutaj kampanie reklamowe wykorzystujące targetowanie grupy docelowej poprzez ekstrapolowanie danych dotyczących obecnych użytkowników e-sklepu. Działa to w ten sposób, że do internautów, którzy nie odwiedzili dotąd danego sklepu internetowego, ale którzy wykazują podobne zachowania zakupowe co e-klienci sklepu, kierowane są dostosowane przekazy reklamowe. Marketerzy przewidują, że wśród tych osób znajdą się tacy, którzy z racji doświadczeń i upodobań zakupowych, skorzystają również z oferty reklamowanej witryny. Warto też budować widoczność e-sklepu w sieci poprzez optymalizacje strony pod wyszukiwarki czyli tzw. SEO oraz działania w kanałach social media.

3/ Budowanie pozytywnych doświadczeń klienta

Klienci chcą bezproblemowych zakupów i interakcji z firmą. Odwiedzając witrynę liczą na przejrzysty układ strony i intuicyjną nawigację, jasne zasady płatności oraz możliwość śledzenia przebiegu zamówienia. Olbrzymie znaczenie ma również dobra obsługa klienta. Badania Sana Consulting pokazały, że tylko 52 proc. ankietowanych konsumentów jest zadowolonych z jakości kontaktu ze sprzedawcą. Następną kwestię stanowi spersonalizowany przekaz marketingowy, będący dla klienta sygnałem, że e-sklep zna jego potrzeby, wie jakie produkty go interesują i dostarcza mu, np. przez mailing czy reklamę wyświetlającą się na stronie, tylko takich ofert, jakie faktycznie go interesują. Marketerzy bazując na posiadanych danych o konsumencie np. historii przeglądanych stron czy produktów w e-sklepie, dostosowują przekaz pod konkretnego internautę i mogą wyświetlić mu reklamę produktu, który oglądał chwilę po tym jak opuści daną stronę www. Wszystko odbywa się w sposób zautomatyzowany, w ciągu ułamka sekundy, dzięki coraz popularniejszemu modelowi programmatic.Wszystkie te działania: stworzenie przyjaznej platformy e-commerce, zapewnienie wysokiej jakości obsługi oraz personalizacji komunikacji marketingowej składają się na budowanie pozytywnego doświadczenia konsumenta, który tym chętniej zmieni się w lojalnego klienta.

4/ Wielokanałowość kluczowa dla sprzedaży

Wykorzystanie wielu kanałów dystrybucji, w tym mobile, przyczynia się do znacznego wzrostu sprzedaży. Konsument przegląda w smartfonie stronę e-sklepu i sprawdza ceny upatrzonych produktów. Później wybiera się do placówki stacjonarnej i tam podejmuje ostateczną decyzję o zakupie. Albo odwrotnie: przegląda w sklepie asortyment, lecz decyduje się nabyć go, na swoim laptopie, w promocyjnej cenie w sklepie internetowym. Jeszcze inna sytuacja: klient trafia na fanpage e-sklepu na Facebooku i poprzez platformę społecznościową kupuje dany produkt, dokonując płatności przez smartfona. – Dzisiejsza technologia umożliwia już zintegrowaną komunikację marketingową. Możliwe stało się np. rozpoznawanie użytkowników między kanałami, dzięki czemu marketerzy mogą skuteczniej dostosować kierowane do nich przekazy i odpowiednio optymalizować wydatki reklamowe. mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. – Taka strategia przynosi wymierne rezultaty. Badania pokazują, że to właśnie klienci „wielokanałowi” są najbardziej lojalni w porównaniu do konsumentów korzystających tylko z tradycyjnego kanału lub wyłącznie online. Strategia wielokanałowości pozwala więc z jednej strony dotrzeć do nowych odbiorców różnymi kanałami sprzedaży, a z drugiej lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy obecnych klientów. Badania Internet Standard dotyczące polskiego rynku e-commerce wskazują, że sklepy działające tylko w jednym kanale, uzyskują ok. 5-10 proc. mniejsze zyski niż firmy korzystające z wielu kanałów sprzedaży.

5/ Magia promocji i okazji

Promocje i wyprzedaże w handlu to niemal gwarancja wzrostu przychodów. 75% polskich konsumentów korzysta z sezonowych wyprzedaży. Eksperci podkreślają, że każda unikatowa oferta – czy to promocja z okazji Dnia Kobiet, akcja typu „Dzień darmowej dostawy” lub wakacyjna wyprzedaż zawsze poprawia sprzedaż produktów. W przypadku niektórych e-sklepów możliwe jest osiągnięcie w tym czasie nawet 10-krotnego współczynnika konwersji. Jeśli dany sklep internetowy obejmuje zasięgiem rynki międzynarodowe, ważne jest, aby pamiętać także o lokalnych świętach i okazjach zagranicznych konsumentów.

::

Fot. Fotolia/ Romolo Tavani

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF