Czy showrooming dotarł już nad Wisłę?

2 784

DDB i Ceneo.pl przeanalizowało jak Polacy porównują ceny i dokonują zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Już prawie co trzeci Polak ma smartfona. Wykorzystujemy to, by płacić mniej i dlatego coraz częściej sklepy służą do oglądania, a nie kupowania. Amerykańskie sieci takie jak Walmart czy Target starają się walczyć z showroomingiem, oferując produkty do kupienia tylko w sklepach stacjonarnych lub darmowy odbiór zakupów online w swoich sklepach. Według danych Ceneo.pl już 300 tys. Polaków korzysta z mobilnej porównywarki cen – to dwa razy więcej niż rok wcześniej. Dynamiczny wzrost zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne to ogromne zagrożenie, ale i szansa dla detalistów w Polsce, którzy już teraz powinni zaadaptować się do zmieniającej się rzeczywistości. W końcu, jak powiedział Darwin, przetrwa nie gatunek najsilniejszy, ani najbardziej inteligentny, ale ten, który najlepiej dostosuje się do zmian” – mówi Miron Mironiuk, DDC mobile director, advisor to the board of DDB Warszawa

Dynamiczny rozwój rynku mobilnego

Czy możemy już mówić o „dekadzie mobile”, gdy w kolejnym roku dynamicznie rośnie sprzedaż telefonów, liczba pobrań aplikacji, nowych stron mobilnych czy kampani promocyjnych wykorzystujących marketing mobilny? Według najnowszych badań rynku ze stycznia 2013 nakłady na mobilny marketing wzrosły o 100 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, natomiast według danych Facebooka w ostatnim roku obroty mobile osiągnęły 41 proc. obrotów całej firmy. Obecnie marketerzy traktują marketing mobilny raczej jako kanał uzupełniający w kampaniach promocyjnych. Poświęcają na nie tylko 3 proc. wydatków marketingowych. Duże zainteresowanie reklamą mobilną potwierdza się jednak w badaniach ankietowych – 20 proc. czasu spędzonego z mediami użytkownicy poświęcają na treści dostarczane mobilnie.

Jak e-commerce zmienia się w m-commerce

Ceneo.pl to największa porównywarka cen w polskim internecie. Miesięcznie korzysta z niej 5 mln użytkowników. Serwis oferuje dostęp do usługi przez stronę mobilną i 9 specjalnych aplikacji natywnych na popularne w Polsce systemy operacyjne. Takie kompleksowe podejście nie dziwi – według prognoz do końca 2013 w Polsce będzie nawet 13 mln smartfonów. Obecnie 88 proc. Polaków ma przynajmniej jeden telefon komórkowy (badania Millward Brown na zlecenie UKE, listopad 2012), a 5,5 mln regularnie korzysta z internetu w telefonie (badanie Consumer Connection System – CCS, Aegis Media Polska, Ipsos, Kantar Media). Porównywarka inwestuje w rozwiązania mobilne, by zapewnić wszystkim użytkownikom jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Z telefonem na zakupy

Polacy aktywniej korzystają z internetu w telefonach, również robiąc zakupy. Przez telefon porównują ceny podczas zakupów offline, w ramach showroomingu. W efekcie coraz częściej kupują w internecie po wcześniejszym obejrzeniu produktu w markecie. W przeciwieństwie do trendu ROPO: „research online purchase offline”, mamy do czynienia ze zjawiskiem „reversed ROPO”, czyli poszukiwaniem najlepszych konkretnych ofert w sklepach internetowych po tym, jak w tradycyjnym sklepie coś nam wpadło w oko. Według badania Global Tablet Research przeprowadzonego przez Mobext i InMobi 69 proc. właścicieli tabletów deklaruje, że robi przez nie zakupy, a 22 proc. przyznaje, że odkąd ma tablety, mniej kupuje w tradycyjnym sklepie niż w internecie (Global Tablet Research, Mobext, InMobi, 2012).

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };