...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Mężczyźni i kobiety według Discovery Networks

Czasy, w których opisanie grupy docelowej ograniczało się do określenia płci, wieku i miejsca zamieszkania, powoli odchodzą do lamusa. Przynajmniej w przypadku rynku telewizyjnego i rosnących w siłę kanałów tematycznych. Tutaj poznanie widza to klucz do sukcesu.

Zdaje sobie z tego sprawę Discovery Networks, które zrealizowało w ostatnim czasie m.in. badania postaw i poglądów mężczyzn SPECIES oraz kobiet SHE.

Jest wiele metod badawczych, które pozwalają poznać konsumenta i na podstawie wyników przygotować optymalną ofertę. W przypadku telewizji, powszechnie stosowana jest telemetria – mówi Sylwester Molenda, dyrektor działu badań i innowacji w Discovery Networks CEEMEA. – Badania ilościowe jednak już nie wystarczają na coraz bardziej konkurencyjnym rynku kanałów tematycznych – dodaje Molenda.

Dlatego też Discovery Networks od kilku lat prowadzi obszerne badania jakościowe. Pierwsze badanie – cykliczny projekt SPECIES – zawiera spostrzeżenia i wiedzę na temat postaw i poglądów mężczyzn. Dzięki niej firma oraz jej partnerzy mogą lepiej zrozumieć, co to znaczy być mężczyzną w obecnych czasach. – Ta bezcenna wiedza pozwala tworzyć interesującą ofertę programową i zapewnia skuteczność komunikacji, a ponadto została wykorzystana do stworzenia narzędzia do planowania „Species planning tool”, które umożliwia reklamodawcom skuteczne dotarcie do męskiej grupy docelowej – wyjaśnia Molenda.

Raport SPECIES pokazuje kluczowe trendy w poglądach młodych mężczyzn, a także tempo zmian postaw życiowych. Oprócz pracy, która wciąż jest ważna, badani wskazali, że równie istotna jest dla nich partnerska relacja, realizacja własnych pasji oraz technologie. Można też zaobserwować, że w ciągu ostatnich kilku lat, w których cyklicznie aktualizujemy badanie, znacznie wzrosła rola ojcostwa i jest to tendencja ogólnoeuropejska. 50 proc. Polaków przyznaje, że założenie rodziny i wychowanie dzieci to ich życiowy priorytet. Jeśli przeanalizować wyniki przez pryzmat krajów, to kilka czynników zdecydowanie pozytywnie wyróżnia Polaków spośród pozostałych nacji. Tak jak chociażby stosunek do prowadzenia własnego biznesu – aż 71 proc. naszych rodaków wierzy, że uda im się poprowadzić własną firmę. To najwyższy wynik w Europie – podsumowuje Molenda.

Przykładem wykorzystania wiedzy o współczesnych mężczyznach w ofercie programowej może być wprowadzenie przez Discovery Networks we wrześniu 2013 roku nowego kanału Discovery Turbo Xtra, skierowanego do młodych polskich mężczyzn. – Na kanale tym znajdują się m.in. programy poświęcone tak ważnym dla współczesnych mężczyzn pasjom, jak motoryzacja, męskie jedzenie czy ekstremalne wędkarstwo: Jesse James – turbo pasja, Życie za kółkiem, Naprawdę wielkie żarcie, Na haczyku czy Warsztat retro – zauważa Molenda.

W 2010 roku Discovery Networks włączył do swojej oferty kanał skierowany do żeńskiej widowni – TLC, a rok później – ID. TLC jest obecnie najpopularniejszym międzynarodowym programem lifestylowym, natomiast ID przewodzi kategorii „mystery & suspense”. Wraz z rozwojem oferty programowej skierowanej do kobiet pojawiła się potrzeba poznania współczesnych kobiet. Tak narodził się projekt SHE, którego pierwsza edycja została przeprowadzona w zeszłym roku.

W pierwszej fazie projektu zrealizowaliśmy ankietę internetową, a następnie uzupełniliśmy ją o szczegółowe wywiady pogłebione, w których kobiety wypowiadały się na temat ich życia, nastawienia i inspiracji – mówi Dorota Klamka, odpowiedzialna za projekty badawcze w Europie Centralnej w Discovery Networks. Podobnie, jak w przypadku badania SPECIES, tak i projekt SHE będziemy rozwijać w kolejnych latach – dodaje.

W raporcie SHE wyszliśmy poza zwykłe statystyki, aby dowiedzieć się, jakie wybory i postawy budują u kobiet największe poczucie szczęścia– komentuje Molenda. – Odkryliśmy, że szczęście w małej mierze zależy od czynników zewnętrznych, takich jak chociażby zasobność portfela, a bardziej jest uzależnione od wewnętrznego nastawienia kobiet, w tym ich stosunku do życia. Jest więc w zasięgu każdej z nich.

Na poczucie szczęścia kobiet według SHE wpływa ponadto obecność życiowego partnera i zadowolenie z własnego wyglądu. Bardzo dużą rolę odgrywają przyjaciele oraz więzi rodzinne, które z jednej strony dają kobietom społeczne i emocjonalne oparcie, z drugiej zaś okazję do samorozwoju oraz miłego spędzenia wolnego czasu. Ostatnim wyznacznikiem szczęścia kobiet okazał się wysoki status społeczny ich płci i praca dająca możliwość samorealizacji.

Poziom szczęścia Polek nie odbiega od europejskiej średniej i wynosi 72 proc. Nasze rodaczki wyróżniają się natomiast jego wyznacznikami: rodzina i przyjaciele pełnią w życiu Polek ważniejszą rolę niż partner (odpowiednio 86 proc. wskazań na rodzinę, 75 proc. wskazań na przyjaciół), chociaż mężatki nadal są szczęśliwsze niż singielki. Przywiązują też większą niż ich koleżanki z innych krajów wagę do wyglądu. Jednocześnie rośnie grupa Polek, które nie planują dzieci – to już 14 proc. kobiet w przedziale wiekowym 20-30 lat.

Przykładem programu uwzględniającego zmiany zachodzące w postawach współczesnych kobiet może być Honey Boo Boo, który odpowiada na trend wskazujący, że szczęście to stan umysłu. Z kolei programy na TLC związane z wyglądem tak ważnym dla Polek to m.in. Miss zakupów, On Cię ubierze!, Zwycięska kolekcja, Salon sukni ślubnych, Salon ostatniej szansy. Tematyka rodzinna poruszana jest natomiast w programach: Wielodzietni, Porodówka czy Szpiegując swoje dziecko – komentuje Klamka.

Czy będą inne tego typu projekty? – Niewykluczone – odpowiada Molenda. – Wychodzimy z założenia, że oferta programowa musi być jak najlepiej dopasowana do zmieniających się potrzeb widzów. Jeśli więc w przyszłości stwierdzimy, że ze względu na zapotrzebowanie społeczne powinien powstać kanał tematyczny na przykład na temat ojcostwa i macierzyństwa, to być może znajdzie się on w ofercie Discovery Networks.

O Species i SHE

SPECIES to najbardziej kompleksowe badanie młodych mężczyzn przeprowadzone w Europie. W ramach projektu w latach 2008 – 2012 przebadano 32300 mężczyzn w wieku 18-49 lat, w tym 3000 z Polski. Najnowsza wersja raportu przedstawia kluczowe trendy w poglądach życiowych mężczyzn, takie jak: zwiększenie się roli partnerskiej relacji, ojcostwa, sukcesu i satysfakcji z życia, rozumianych jako realizacja własnych pasji, a także ważnego miejsca, jakie w życiu współczesnych mężczyzn zajmuje technologia.

SHE z kolei jest kompleksowym badaniem na temat życia kobiet, ich nastawienia oraz aspiracji. Wzięło w nim udział 5500 kobiet w wieku 20-49 lat z 11 krajów (również z Polski). Według badania istnieje 5 wyznaczników szczęścia dla współczesnych kobiet: szczęście to stan umysłu, życiowy partner, piękno wewnętrzne i zewnętrzne, przyjaciele i więzi rodzinne oraz status społeczny.

Raporty z badań “Spiecies” oraz “She” w angielskiej wersji językowej są dostępne na stronie www.discoveryinsights.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF