...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Poradnik SEO dla e-commerce – cz. 2

Jest to druga część cyklu artykułów poświęconych optymalizacji sklepów internetowych. Tym razem opiszę kolejne elementy, na które powinniście zwrócić uwagę prowadząc działania SEO.

Mam bardzo niski CTR, jak mogę go zwiększyć?

CTR inaczej mówiąc Click-through rate to współczynnik, który informuje nas o klikalności w dany wynik wyszukiwania znajdujący się w Google. CTR zależy od wielu czynników, istnieją jednak działania, które pozwalają nam na jego zwiększenie/optymalizację.

Meta title i description

Pracując nad optymalizacją sklepów internetowych da się zauważyć, że wiele z nich ma problem z odpowiednią optymalizacją tytułów konkretnych stron np. kategorii czy też podstron produktowych. Podobna sytuacja występuje w przypadku opisów takich stron. Niestety pozostawiając te elementy bez żadnej optymalizacji doprowadzamy przeważnie do sytuacji, w której to Google decyduje jakie treści będą w nich prezentowane. Tym samym, w opisie strony widniejącym w SERPach może wyświetlić się nam taka część treści strony, która w żaden sposób nie będzie zachęcała potencjalnego użytkownika do kliknięcia.

Optymalizując oba elementy należy kierować się analizą słów kluczowych, która opisana została w pierwszej cześci poradnika. Tych bardziej dociekliwych, którzy zawsze mają pewien niedosyt wiedzy zachęcam do prowadzenia ciągłych testów z meta opisami i tytułami. Dobrym początkiem będzie analiza informacji w kontekście słów kluczowych dla jakich nasz serwis wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz jak wygląda klikalność dla poszczególnych haseł. Wybierzcie sobie kilka podstron w serwisie, które chcielibyście dalej optymalizować, następnie znajdźcie je w sekcji Ruch z wyszukiwarek -> Wyszukiwane hasła -> Najpopularniejsze strony w Narzędziach Google dla Webmasterów.

Rozwińcie daną podstronę i przeanalizujcie hasła dla jakich się pojawiacie. W wielu przypadkach podstrona będzie wyświetlać się dla haseł, dla których nie jest odpowiednio zoptymalizowana. Pomyślcie nad zmianą meta tytułu i opisu tak, aby wykorzystać jak największą liczbę zapytań i skierować uwagę użytkowników na istotne dla Was zagadnienia. Swojego czasu prowadziłem krótki test dla kilkudziesięciu podstron w jednym z serwisów ogłoszeniowych.

Najlepszy wynik jaki udało mi się osiągnąć dokonując tylko zmiany formy słów kluczowych w tytule strony i formułując inaczej opis, to wzrost CTR o ponad 20%. W momencie przeprowadzania testu pozycje dla wybranych haseł utrzymywały się na tym samym poziomie.

Pamiętajcie tylko, że podczas takich działań optymalizacji, wartości CTR mogą być zaburzane właśnie przez pozycję jaką dla danego hasła zajmuje nasza podstrona.

::
Optymalizacja sklepów internetowych – poradnik
::

Rich Snipets – co to takiego?

Jeśli mowa o CTR, to dane rozszerzone w Google są punktem, który nie może zostać pominięty. Według MOZ, serwisy, które wdrożyły rich snipety osiągnęły 20-30% wzrost CTR dla swoich wyników wyszukiwania. Czym tak naprawdę są rich snipety?

Rich Snippets to dodatkowe informacje, które w postaci grafiki lub tekstu pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Funkcjonalność ta umożliwia wyświetlanie na poziomie SERPów dodatkowych informacji przy naszej stronie. W przypadku sklepów internetowych możemy dodać takie informacje jak:

  • Cena produktu

  • Dostępność – informacja czy produkt dostępny jest w magazynie

  • Ocena – jeśli nasz cms umożliwia ocenianie produktów, na poziomie SERPów możemy wyświetlać informacje w postaci kolorowych gwiazdek i oceny np. 9,5/10

  • Opinie – informacja o ilości opinii dodanych na temat danego produktu

 
Przykład wdrożenia rich snipetów w sklepie internetowym

Aby umożliwić wyszukiwarkom wyświetlanie rozszerzonych danych musimy najpierw odpowiednio oznaczyć treści na stronie. Możemy w tym celu skorzystać z czterech dozwolonych sposobów:

  • Mikrodane – HTML 5

  • Mikroformaty

  • JSON-LD

  • RDF

 
Przykład implementacji mikroformatów na stronie

W przypadku sklepów internetowych musimy mieć na uwadze fakt, iż aktualizacja rich snipetów odbywa się w momencie kiedy roboty dokonują ponownego odwiedzenia strony produktu. Co za tym idzie w przypadku mało popularnych sklepów taka aktualizacja może odbywać się rzadko, a nie chcemy przecież dostarczać użytkownikom nieaktualnych danych.

Aby upewnić się, że poprawnie oznaczyliśmy dane na naszej stronie, można skorzystać z narzędzia Google, które znajduje się pod adresem http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets.

Duplikacja treści w sklepie internetowym

Duplicate content to jeden z najistotniejszych problemów, z jakimi spotykam się podczas optymalizacji stron klientów. Umożliwienie indeksowania się stron z podobną lub tą samą treścią może odbić się negatywnie na stanie ogólnym serwisu. Opisy produktowe, pobierane z baz danych producentów i wyświetlane w dziesiątkach sklepów internetowych mogą obniżać jakość naszego serwisu w oczach robotów wyszukiwarek. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak istotna dla Google jest sama treść w serwisie i jej unikalność.

Optymalizacja grafik – jak się do tego zabrać?

Realizując projekty SEO bardzo często spotykam się z przeświadczeniem, iż ruch wygenerowany przez grafiki jest ruchem mało wartościowym. Powszechna jest opinia, że cieszy się on mniejszą konwersją niż ruch pochodzący z naturalnych wyników wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że są branże, w których ruch ten jest dość istotny. Nie zapominajmy, że większość z nas jest wzrokowcami i często decyzję o zakupie podejmuje na podstawie walorów estetycznych produktu, widoku jego starannego wykonania. Dlatego tak istotne staje się dostarczenie użytkownikom wysokiej jakości grafik, które już na pierwszy rzut oka będą przyciągać ich do naszego sklepu. W niektórych przypadkach ruch z grafik może stanowić znaczącą cześć całości wizyt, dlaczego więc nie wykorzystać tego potencjału?

 
Różne wartości ruchu z grafik dla trzech różnych serwisów e-commerce

Jedną z branż, w której niewątpliwie warto zadbać o optymalizację grafik są projekty domów. To przeważnie tutaj klienci mają pierwszą styczność z ofertą danej pracowni właśnie poprzez wyszukiwarkę grafik. Jeśli chcecie dokonać odpowiedniej optymalizacji grafik w swoim serwisie, warto żebyście zapoznali się z poniższą listą:

  • Tekst alternatywny, czyli „alt”, to główny element optymalizacji każdej grafiki. To on jest najważniejszym źródłem informacji dla robotów Google o tym, co prezentuje dana grafika. W przypadku grafik produktowych warto, żeby w tekście alternatywnym znalazła się informacja np. o nazwie produktu, kolorze, rozmiarze czy też producencie.

  • Nazwa linku graficznego – niestety bardzo często administratorzy sklepów internetowych wgrywają zdjęcia produktów z niezmienionymi nazwami plików, prosto z aparatu fotograficznego. Warto zadbać jednak o to, aby nazwy grafik przekazywały istotną informację robotom wyszukiwarek o ich zawartości. Dlatego należy upewnić się, że zawierają one nazwy produktów.

  • Grafika powinna być zapisana w formacie obsługiwanym przez wyszukiwarki (JPEG, GIF, BMP, PNG, WebP lub SVG).

  • Oprócz samej optymalizacji pliku graficznego, należy pamiętać również, iż Google bierze pod uwagę samą zawartość strony, na której dana grafika się znajduje. Dlatego też, jeśli chcemy, żeby zdjęcie naszego produktu pojawiało się w wynikach wyszukiwania grafik dla nazwy produktu, to podstrona tego produktu musi być odpowiednio zoptymalizowana.

::

Tekst pochodzi z bloga: bluerank.blogspot.com

Autor: Mateusz Rzetecki

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF