...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

W sam raz dla Google: czy posty na blogu powinny być jak najkrótsze?

Prowadząc bloga czy stronę, musimy mieć na uwadze, żeby pisać zarówno dla ludzi, jak i dla robotów Google. Dogodzenie jednym i drugim to nie lada wyzwanie. Żeby je podjąć, potrzebne są wiedza, umiejętności i odrobina wyczucia. Jak długie powinny być teksty publikowane na stronie? Które czynniki, poza długością postów, warto jeszcze wziąć pod uwagę? O tym w cyklu o postach przyjaznych Google opowie Anna Garwolińska z Semstorm.

Czy posty na blogu powinny być jak najkrótsze?

 

Według badań Site Meter statystyczny internauta  spędza na jednej stronie bloga około 96 sekund. Może wydawać się, że im krótszy post napiszemy, tym większe szanse, że czytelnik zapozna się z nim w całości. Jednak statystyki są wynikiem uśrednienia, a podstawowe zasady content marketingu mówią o tym, że nie zależy nam na na „statystycznym internaucie”. 

Wiąże się z tym również pewna kluczowa sprawa. Publikując długi artykuł, ryzykujesz, że zniechęcony czytelnik po zapoznaniu się z pierwszym akapitem przeniesie się na inną stronę. Kiedy jednak zadbasz o czytelność tekstu i odpowiednio go urozmaicisz (o czym w kolejnych materiałach z cyklu), a przede wszystkim skierujesz swój post do dobrze określonej grupy docelowej i zawrzesz w nim ważne dla konkretnych czytelników informacje, istnieje duża szansa, że post zostanie przeczytany do końca, a czytelnik odwdzięczy się podlinkowaniem materiału. Pamiętaj, że internauta zainteresowany podejmowanym przez Ciebie tematem jest dużo cenniejszy niż przypadkowy czytelnik, który prawdopodobnie i tak nie zasili grona leadów sprzedażowych.

Mimo to w sieci dominuje pogląd, że krócej znaczy lepiej. Poradniki na temat pisania blogów podkreślają zalety krótkich, prostych i dobrze spuentowanych tekstów, które nie tworzą zbędnej bariery dla spragnionego konkretów czytelnika. W dzisiejszym świecie nikt nie ma czasu, żeby przekopywać się przez 10 stron w poszukiwaniu jednego kluczowego zdania. 

Jednocześnie według badań Neila Patela dłuższe teksty są tymi bardziej wartościowymi. Patel zauważył, że długość i zawartość posta wpływają na pozycję w wyszukiwarce, liczbę udostępnień i współczynnik konwersji.

 

Zalety długich artykułów

 

Kiedy spojrzymy na Top 10 wyników w wyszukiwarce, znajdziemy tam teksty zawierające od 2 tysięcy do 2,5 tysięcy słów. Neil Patel dostrzegł, że wysokie pozycje długich postów wynikają bezpośrednio z tego, że takie artykuły zdobywają więcej linków. Prawo rządzące linkowaniem jest proste: im więcej contentu dostarczasz, tym większa szansa, że któryś z czytelników znajdzie w nim coś godnego zacytowania. Poza tym dłuższe teksty są bardziej sprzyjające dla wyszukiwarki, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę sposób, w jaki wyszukujemy dzisiaj treści. Coraz częściej internauci korzystają z długich fraz złożonych z 4, 5 a nawet 8 słów. Stąd moda na skuteczne pozycjonowanie long tail. Jeśli artykuł jest długi i szczegółowy, ma większe szanse na podskoczenie w rankingu wyszukiwarek.

Neil Patel nie poprzestał na przebadaniu wpływu długości posta na pozycję w Google. Badania wykazują również, że dłuższe artykuły są chętniej cytowane i linkowane w mediach społecznościowych (co jeszcze bardziej podnosi pozycję w wynikach wyszukiwania). Posty, które mają więcej niż 1500 słów, zyskują średnio 68,1 proc. więcej   udostępnień  i 22,6 proc. więcej polubień na Facebooku. Z jednej strony ciągle słyszymy o czytelnikach, którzy jedynie skanują artykuł wzrokiem, a z drugiej – ci sami internauci wyraźnie chętniej dzielą się obszerniejszymi treściami. Zwłaszcza e-marketerzy powinni wziąć to sobie do serca. Okazuje się bowiem, że dłuższa wersja strony głównej prowadzi do 30 proc. większego wskaźnika konwersji, niż krótsza wersja tej samej strony.

 

 

::

Foto: Fotolia/ ribkhan 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF