...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wydatki reklamowe a popularność w sieci

Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował sytuację medialną najpopularniejszych marek wód mineralnych oraz ich wydatki reklamowe. Okazuje się, że ponad połowa publikacji o popularnych wodach pojawia się w na Facebooku i forach. Użytkownicy regularnie wzmiankują o wodach również w tak egzotycznych wydawałoby się miejscach jak forum.wizaz.pl czy forum.vitalia.pl

Z danych admonit wynika, że w badanym okresie na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał Żywiec Zdrój – ponad 15 mln złotych, osiągnął również najlepsze zainteresowanie w internecie.

Interesująca jest sytuacja Primavery, która ponosząc niewielkie wydatki reklamowe („jedynie” 646 tysięcy złotych), osiągnęła proporcjonalnie znaczne zainteresowanie internautów.

Gorzej prezentuje się sytuacja Dobrowianki, która „popłynęła” z wydatkami na reklamę (prawie 7,5 miliona złotych), jednak w internecie pojawiło się na jej temat jedynie 170 wzmianek.

Ciekawie wygląda również sytuacja w segmencie marek Premium, który w naszym kraju rozwija się w ostatnim czasie najszybciej. W Polsce uznaje się 2 główne marki: Cisowiankę Perlage i Classic oraz Vodę Naturalną. Cisowianka, która w ostatnim roku na reklamę wydała ponad 12 milionów złotych, osiągnęła duże zainteresowanie w internecie. W badanym okresie pojawiły się 1043 wzmianki (nieznacznie więcej miał tylko Żywiec Zdrój – 1080). Zupełnie inaczej jest w przypadku Vody Naturalnej. Ta młoda marka nie wydała znaczących środków na reklamę (137 tysięcy złotych), osiągnęła mniejsze zainteresowanie niż konkurencja, ale i tak „wypłynęła” w internecie.

W badanym okresie najwięcej wzmianek dotyczących wód mineralnych pojawiło się od kwietnia do czerwca 2013 r. (kwiecień 591 wzmianek, maj 505, czerwiec 485). Porównaliśmy te wyniki z Top 5 czyli markami, które w tym okresie wydały najwięcej na reklamę. Okazuje się, że wydatki przekładają się na zainteresowanie internautów. Najwięcej od kwietnia do czerwca wydała Cisowianka, która rozpoczęła wtedy kampanię promocyjną Cisowianki Perlage z udziałem Moniki Bellucci. Wydatki się opłaciły bo to Cisowianka wzbudzała największe zainteresowanie.

::

O raporcie:

Analizie poddano 5097 wzmianek w internecie w tym w mediach społecznościowch, w których pojawiały się nazwy marek wody (Cisowianka, Nałęczowianka, Voda Naturalna, Dobrowianka, Kinga Pienińska, Kropla Beskidu, Muszynianka, Veroni Mineral, Primavera, Żywiec Zdrój) w okresie od 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 roku.

Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 roku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF