...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wolontariat pracowniczy. Od czego zacząć?

Program wolontariatu pracowniczego to duża odpowiedzialność dla chcącej go wdrożyć firmy. Jeśli decydujemy się na realizację takiego projektu, musimy mieć świadomość, że jest to złożone zadanie, wymagające zarówno cierpliwości, taktu, jak i dużych nakładów czasu. Jeśli chcemy mieć w naszej firmie sprawnie funkcjonujący program wolontariatu pracowniczego, musimy liczyć się z tym, że nie da się tego osiągnąć z dnia na dzień, w błyskawicznym tempie. Wymierne rezultaty przynosi dopiero systematyczna praca.

Od czego zacząć chcąc wdrożyć program wolontariatu pracowniczego w swojej firmie? Przede wszystkim od aprobaty zarządu. Bez wsparcia jego członków całe przedsięwzięcie skazane jest na niepowodzenie. Nie od dzisiaj wiadomo, że przykład idzie od góry, dlatego warto pokazać pracownikom, że zarząd wspiera projekt nie tylko na papierze, ale bierze udział w aktywnościach wolontariackich.

Następnym krokiem będzie rozpoznanie potrzeb przyszłych wolontariuszy. Firmy zatrudniają ludzi o unikatowych umiejętnościach, które można wykorzystać w działaniach wolontariackich. Jak pokazuje nasze doświadczenie, pracownicy o wiele chętniej przystępują do działań łączących się z ich zainteresowaniami. Nie muszą to być zainteresowania związane z pracą.

Tak na przykład, jakiś czas temu zgłosiła się do nas osoba z działu prawnego banku, dysponująca olbrzymim doświadczeniem w swojej dziedzinie. Oznajmiła, że najchętniej, podjęłaby się prac remontowych na rzecz domu dziecka. Oczywiście umożliwiliśmy jej to. Dlatego właśnie stworzyliśmy przy pomocy naszych informatyków system, który umożliwia wolontariuszom określanie obszarów zainteresowań, a co za tym idzie przygotowanie oferty ściśle dopasowanej do ich potrzeb.

Warto pamiętać, że pracowników należy wspierać na każdym etapie działania programu. Muszą wiedzieć, do kogo mogą się zwrócić z pytaniami. W naszej Fundacji stworzyliśmy trzyosobowy zespół specjalistów dedykowanych Programowi Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy. Ich zadaniem jest wspierać wolontariuszy merytorycznie, organizacyjnie i logistycznie w przygotowywaniu akcji np. wspierając w wyborze wiarygodnego partnera społecznego czy pomagając w rozliczaniu ich działań. Ważną rolę w zaangażowaniu w wolontariat pełnią także benefity dla wolontariuszy jak np. dodatkowy dzień wolny, przeznaczony tylko na aktywność wolontariacką, ubezpieczenie etc.

Jeśli mówimy o wsparciu nie możemy zapomnieć o bardzo ważnej rzeczy: proponujmy wolontariuszom działania dostosowane do ich umiejętności, nie wrzucajmy ich na głęboką wodę.

Przekonałem się o tym  na początku wdrażania programu wolontariatu pracowniczego w Citi Handlowy. Nasi wolontariusze mieli współpracować z jedną z fundacji zajmującą się wsparciem dzieci śmiertelnie chorych. Niestety osoby, które zgłosiły się do uczestnictwa w tej akcji nie były w żaden sposób  psychologicznie przygotowane do tej pracy. Poszły na akcję po czym już nie zaangażowały się po raz kolejny. Dlatego nie można zapomnieć o szkoleniach dla wolontariuszy, które z jednej strony mają na celu podnieść ich kompetencje, z drugiej zaś pomóc odnaleźć się w określonych sytuacjach.  

W rozmowach z przedstawicielami firm, które proszą mnie często o wskazówki dotyczące wdrożenia programu wolontariatu w ich własnych organizacjach, zawsze podkreślam, że zaangażowanie pracowników w działalność wolontariacką powinno być dobrowolne – nie możemy nikogo do niczego zmuszać. Tylko wtedy można uzyskać głębokie i długotrwałe zaangażowanie w pomoc potrzebującym.

Zauważyliśmy, że najlepiej sprawdza się taktyka dobrego przykładu. Nic tak nie motywuje działań prospołecznych jak pozytywne doświadczenia kolegów z pracy. Właśnie dlatego warto wspierać integrację wolontariuszy poprzez organizację spotkań czy udostępnienie platformy on–line, która umożliwi wymianę doświadczeń i wiedzy, ale również ułatwi organizację kolejnych wspólnych inicjatyw.

W Citi Handlowy od września 2012 r działa Klub Wolontariusza. W ramach cyklicznych spotkań wolontariusze mają okazję poznać siebie nawzajem, a także podzielić się z innymi swoją wiedzą doświadczeniem i pomysłami. Trzeba także pamiętać, że z czasem program wolontariatu ewoluuje i ludzie sami się organizują. Nie potrzebują już specjalnej zachęty ani inspiracji. Tak właśnie stało się u nas: my jako  koordynator programu tylko czuwamy nad działaniami podejmowanymi z inicjatywy naszych wolontariuszy. Mało tego, często to oni przychodzą do nas z propozycjami akcji, a co roku, w ramach Światowego Dnia Citi dla społeczności mają okazję wykazać się prawdziwą inwencją zgłaszając do konkursu swoje własne projekty społeczne i wygrywając ich dofinansowanie.

Po to, żeby ocenić, czy wolontariat pracowniczy funkcjonuje dobrze, czy pracownicy są z niego zadowoleni i przede wszystkim: czy jest efektywny, należy prowadzić jego regularną ewaluację. Może ona przybierać różne formy. W naszym przypadku jest to prowadzenie ankiet wśród wolontariuszy. Dają one odpowiedź na wiele pytań i pomagają zdiagnozować problemy wolontariuszy i skorygować niedociągnięcia w funkcjonowaniu programu.

Z perspektywy czasu, jako osoba która od samych podstaw wdrażała program wolontariatu pracowniczego, mogę powiedzieć, że chcąc zrealizować tego typu projekt z pewnością nie unikniecie błędów, przynajmniej na samym początku.

Program wolontariatu to kontakt nie tylko z wolontariuszami, ale z organizacjami, na rzecz których wolontariusze pracują oraz z ich beneficjentami. To praca z różnymi ludźmi, z ich emocjami, ambicjami i dążeniami. Nie  zawsze taka współpraca jest łatwa: pojawiają się przeszkody organizacyjne, formalne, czy też takie wynikające z różnic charakterów pomiędzy np. członkami zespołów.  Nie warto jednak się poddawać, bo kiedy już dojdziemy do celu, satysfakcji z jego osiągnięcia nie da się porównać z niczym innym.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF