Wsparcie sprzedaży offline z wykorzystaniem kanałów komunikacji online

587

Wiele się mówi i pisze o integracji działań online i offline jako strategii omnichannel, gdzie dobrze przemyślana i przygotowana strategia marketing automation angażuje klientów w sposób wielopoziomowy. Bardzo często klienci dokonują zakupu online korzystając z e-sklepu lub zapoznają się z ofertą w e-sklepie, a zakupu dokonują w sklepie stacjonarnym, gdzie mogą przymierzyć lub porównać jakościowo produkt. Doskonałym przykładem, ilustrującym takie połączenie są sklepy online popularnych sieciówek. Ale co zrobić w przypadku sklepów, które nie mają swoich odpowiedników w postaci e-sklepu?

Czy kanały komunikacji online jako wsparcie kampanii sprzedażowej dla sklepów stacjonarnych nie mogą mieć tutaj swojego zastosowania?
Mogą a nawet powinny, zwłaszcza, że technologia oraz zaawansowane mechanizmy optymalizacji kampanii online pozwalają na pozyskiwanie nowych klientów, na podstawie zachowań w świecie rzeczywistym.

Dobrze przygotowana komunikacja wspierająca sprzedaż offline, powinna skupiać się przede wszystkim na preferencjach potencjalnego klienta, analizując jego zachowanie nie w świecie online ale właśnie offline.

Komunikacja oparta o aktywność konsumentów w świecie rzeczywistym dociera do klientów ze względu na miejsca jakie odwiedzają, a o powodzeniu kampanii decyduje jej właściwe targetowanie z wykorzystaniem kanałów komunikacji online.

Powyższe rozwiązanie jest idealne dla sieci sklepów stacjonarnych, które w okresie zbliżającej się „gorączki” przedświątecznych zakupów, chcą dotrzeć z ofertą do jak największej ilości potencjalnych nowych klientów, ale również poinformować o ofercie świątecznej stałych klientów.

Przykładowe założenia dla kampanii jednej z sieci sklepów stacjonarnych:

Ofertę kierujemy do:

  • osób odwiedzających sklepy konkurencji,
  • osób będących klientami sieci sklepów objętych promocją,
  • osób pojawiających się w określonych miejscach, gdzie może znajdować się grupa docelowa dla wskazanej grupy produktów np. jeżeli komunikujemy ofertę produktów dla dzieci, takimi miejscami będą żłobki i przedszkola znajdujące się w pobliżu sklepów objętych promocją.

Analizujemy ruch offline z wykorzystaniem:

  • Technologii Wi-Fi, z której korzysta na co dzień 80% użytkowników smartfonów w Polsce,
  • Danych określających lokalizację na podstawie GPS, wykorzystywanych w geotrapping.

Zastosowanie technologii Wi-Fi

Wskazujemy grupę odbiorców w postaci osób odwiedzających miejsca wskazane w ramach kampanii.
Do kampanii mogą zostać pobrane zarówno dane historyczne, świadczące o ich regularnych wizytach w określonych placówkach, jak również dane bieżące, zbierane w trakcie kampanii. Pobrane dane mogą zostać wykorzystane do stworzenia kampanii marketingowej online, z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów komunikacji np. Facebook czy sieć reklamy Google.
Dzięki takiemu rozwiązaniu realizowana jest efektywna kampania marketingowa tylko do osób wcześniej wskazanych jako grupa docelowa na podstawie analizy ich zachowań w świecie rzeczywistym.

Zastosowanie geotrappingu

Rozwiązaniem, które doskonale uzupełnia targetowanie z wykorzystaniem technologii Wi-Fi jest kampania reklamowa w aplikacjach i na mobilnych stronach www. Geotrapping to metoda identyfikowania osób, przebywających w danym miejscu, w określonym czasie i realizowanie do nich kampanii reklamowych w przyszłości. Zebranie informacji o uczestnikach pozwala na wyświetlenie im reklamy godzinę, dzień lub kilka dni po ich wizycie w określonej lokalizacji, nie ma znaczenia, gdzie znajdują się w momencie emisji. Budowana jest baza klientów, którzy byli w określonym miejscu i czasie – określenie lokalizacji odbywa się na podstawie danych GPS. Dzięki opcji geotrapping do bazy trafiają osoby, które spełniają określony target i które w określonym czasie przebywały w konkretnej lokalizacji.

Powyższe rozwiązania to część możliwości wykorzystania danych na podstawie zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym. Kampania może zostać wsparta dedykowanymi kuponami rabatowymi, powiązanymi jednocześnie z rozbudową bazy własnej klienta. Długofalowe podejście do strategii kampanii wspierającej sprzedaż offline z wykorzystaniem kanałów komunikacji online, pozwala nie tylko na optymalizację budżetów marketingowych, ale również lojalizację klientów oraz budowanie profili własnych, wykorzystywanych w kolejnych etapach komunikacji.

Autorka artykułu:
Hanna Świątek – Prezes Zarządu w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };