Współczesny konsument wymaga od firmy interakcji

220

Marketing przez laików bardzo często sprowadzany jest jedynie do reklamy oraz excelowych tabelek z wynikami sprzedaży. Patrząc oczami marketingowca wygląda to zupełnie inaczej. Owszem, głównym celem marketingu jest realizacja planów sprzedażowych, która nie będzie jednak możliwa jeśli marka nie będzie silna. Silną markę poznamy m.in. po tym, że korzystanie z jej oferty stało się nawykiem konsumentów. Należy nie zapominać również o konkurencji, która posiada dostęp do tych samych co my zasobów oraz nowoczesnych technik marketingowych.

Pomocne BigData

Mając na uwadze powyższe, osoby odpowiedzialne za działania marketingowe cyklicznie badają grono konsumentów oraz potrzeby swoich klientów. Niemal każdy dział marketingu marki działającej online wykorzystuje w tym celu Big Data. Dzięki temu jest w stanie dokonać precyzyjnej segmentacji konsumentów, co jest niezbędne przy  bardzo popularnej oraz przynoszącej efekty personalizacji komunikatów. Tu już nie wystarczy zamieszczenie imienia klienta w wysyłanej do niego wiadomości email. Personalizacja musi składać się z wiarygodnych,  indywidualnie nagromadzonych danych o naszym konsumencie. Takich danych, które umożliwiają nawiązanie interakcji. Bardzo pomocne są informacje o zachowaniu naszego klienta w sieci ale najbardziej przydatne będą dane o historii korzystania z naszego produktu , czasie i rodzaju ostatniego kontaktu z firmą czy preferencjach zakupowych.  Warto też tę komunikację oprzeć o spersonalizowane video, tworzone każdorazowo na potrzeby indywidualnego klienta, tego obecnego jak również przyszłego. Video pozwala zaangażować uwagę i przedstawić ofertę w atrakcyjny, a zarazem przejrzysty sposób. Personalizowana oferta video przestaje być tylko kolejną internetową reklamą, staje się natomiast narzędziem. Narzędziem, które dzięki wykorzystaniu mowy, gestów i mimiki w materiale video pozwala na nazwanie go narzędziem indywidualnej komunikacji bezpośredniej. Wykorzystanie Big Data do tego rodzaju personalizowanego przekazu przynosi bardzo dobre efekty. Ta forma komunikacji staje się naszym reprezentantem który potrafi więcej wyjaśnić i więcej przekazać niż jakiekolwiek baner, content czy sms. Co prawda rozpoczęcie korzystania z Big Data i personalizowanego video jest dosyć kosztowne, aczkolwiek inwestycja ta zwraca się w stosunkowo krótkim okresie czasu.

 

Nieszablonowa strona internetowa

Wiele startup-ów bardzo często rezygnuje z posiadania strony www, zakładając, że profile  w social mediach wystarczą aby przedstawić się konsumentom. Owszem, portale społecznościowe są bardzo istotne przy kontakcie z klientami, jednak brak strony internetowej to duży błąd, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Większość klientów potrzebuje dokładnie zapoznać się z ofertą, strona internetowa, a właściwie nieszablonowa strona internetowa jest dla większości z nich potwierdzeniem, że firma traktuje ich poważnie. Realizację projektu strony najlepiej oprzeć na UX design, którego celem jest odkrycie cech oraz potrzeb konsumenta odwiedzającego witrynę oraz zastosowanie zdobytej wiedzy w komunikacji z nim przedstawiając produkt  w sposób bardziej intuicyjny. UX design oparty jest o narzędzia UI design, które zapewniają pomocne oraz przydatne interakcje na drodze klient-firma. Elementami składającymi się na UI design są m.in. wszystkie elementy wizualne takie jak menu, galeria, rozkład tekstu, kolorystyka, panele sterowania czy klawiatury, które usprawniają wspomnianą wcześniej komunikację.  Jest to jeden z ważniejszych elementów niezbędnych do prawidłowego działania naszej strony www i zaplanowanego przez nas odbioru witryny przez jej Użytkowników . Należy również pamiętać o stronach w wersji mobilnej gdzie często sama responsywność strony nie wystarczy. Należy na to zwrócić uwagę już na samym początku projektowania serwisu. Co raz więcej transakcji zakupowych odbywa się obecnie za pomocą urządzeń mobilnych, warto zatem zadbać aby nasza strona  była na nich czytelna i w pełni funkcjonalna.

 

Jesteśmy googlowani

W większości przypadków zanim konsument trafi na stronę www najpierw definiuje swoje potrzeby w wyszukiwarce internetowej, najczęściej używaną jest znana wszystkim google, według różnych, autonomicznych badań posiada ona ok 90% udziału w globalny rynku wyszukiwarek. Pozycja, którą marka osiąga w wyszukiwarce jest niezwykle ważna w strategii cyfrowej przedsiębiorstwa. Tu warto tez pamiętać o wykorzystywaniu mniej popularnych oraz rzadziej eksploatowanych, a co z tym idzie tańszych wyszukiwarkach takich jak np. Bing.  Marketerzy prześcigają się w tworzeniu oryginalnego contentu na swoich stronach, profilach w serwisach społecznościowych oraz zewnętrznych domenach, który zapewni im jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Będąc przy contencie warto wspomnieć o coraz szybciej  rozwijającym się influencer marketingu. Dzięki szerokiej sieci influencerów współpracujących z marką brand zyskuje wiele oryginalnych i natywnych treści, które przyczyniają się do zwiększania jego wiarygodności.

 

Marketing i PR to nie to samo

Marketingowcy nie zapominają również o konieczności ścisłej współpracy z działami public relations. Co prawda ich działania mają charakter długofalowy, których celem jest budowanie relacji z obecnymi oraz potencjalnymi klientami poprzez komunikację z nimi, odpowiadanie na zadawane pytania bądź rozwiązywanie ich problemów. PRowcy w swoich przekazach unikają treści stricte komercyjnych, ich zadaniem jest m.in. zwiększenie zaangażowania i lojalności konsumentów oraz budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w mediach.

Obecność marki w wielu kanałach oraz zastosowanie różnorodnych, aczkolwiek posiadających wspólny mianownik, przekazów do obecnych oraz potencjalnych konsumentów jest drogą do osiągnięcia tak bardzo docenianej i pożądanej przez każdą firmę synergii sprzedaży.

::

Autor: Grzegorz Dziencioł Marketing Manager VIA SMS

 

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };