Wybór z palca, czyli kryteria doboru startupów do współpracy z dużą organizacją.

Kryterium nr 4: Konkurencja (analiza landscape’u konkurencyjnego)

128

Witajcie w kolejnym materiale z serii „Wybór z palca, czyli kryteria doboru startupów do współpracy z dużą organizacją”. Dla tych z Was, którzy są tutaj pierwszy raz: niniejszy artykuł jest częścią cyklu, w którym ukazały się już cztery teksty:

  • 10 najważniejszych kryteriów dla korporacji (oto link);
  • Kryterium nr 1: Historia twórców. Ich kompetencje. Kompletność zespołu (oto link);
  • Kryterium nr 2: USP klarowne i jasne (oto link);
  • Kryterium nr 3: Roadmapa, rozwój projektu (oto link).

Dzisiaj przyszedł czas na przedstawienie Wam kolejnego kryterium. Tym razem będzie to analiza konkurencji startupu. Dlaczego duża organizacja powinna się martwić tym, w jakim otoczeniu konkurencyjnym działa startup? – pomyślicie. Jest kilka powodów:

  1. Startup działający w otoczeniu biznesowym, charakteryzującym się dużą presją konkurencji daje organizacji możliwość wyboru najlepszego gracza na rynku. Wybór ten jest wtedy oparty na starannej analizie wszystkich działających w obszarze startupu firm i daje organizacji pewność, że wybrała sobie odpowiedniego partnera.
  2. Startup przeniesie swoją konkurencję na dużą organizację. Oznacza to, że jeśli korporacja skutecznie wdroży rozwiązania startupu w swoich wewnętrznych strukturach, będzie automatycznie konkurować z konkurencją wybranego startupu.
  3. Znajomość konkurencji startupu pokazuje atrakcyjność branży oraz pozwala zrozumieć, czy jest w niej silny, wiodący lider, a także odpowiedzieć sobie na pytanie, kto nim jest. Dzięki tej wiedzy można ocenić poziom zaangażowania kapitałowego, jaki będzie niezbędny do utrwalenia przewagi konkurencyjnej korporacji. Jeśli bowiem w branży startupu jest silny gracz, warto będzie rozważyć współpracę z nim versus inwestycje kapitałową w mniejszy startup, który będzie walczył skuteczniej (wsparty korporacją) z tym silnym graczem.

Znajomość konkurencji nie jest bynajmniej znajomością nazw konkurentów wklejonych do prezentacji, którą posługuje się startup. Najskuteczniejszą w mojej ocenie, formą zgłębienia konkurentów jest rozłożenie informacji o nich w formie business model canvas (będzie jeszcze o nim mowa w kryterium nr 10).

Najprościej rzecz ujmując, konkurentem bezpośrednim w świecie startupów jest ten inny startup, który:

  • dystrybuuje tę samą ofertę wartości,
  • w tych samych kanałach dystrybucji,
  • przy tej samej strukturze kosztów,
  • w tym samym systemie cennikowym,
  • za pomocą tego samego zestawu kluczowych zasobów.

Zatem, warto poprosić o taką strukturę analizy konkurencji, aby można było porównać konkurentów przez pryzmat business model canvas. Wówczas możemy porównać model biznesowy startupu z siłami konkurencji.

Zawsze w swoich tekstach podkreślam, że wiele w procesie wyboru dobrego do współpracy startupu zależy od samej korporacji. Sądzę, że od jakości przygotowania kryteriów, zależy jakość wyselekcjonowanych startupów. Myślę, że to kryterium jest jednym z ważniejszych w tej selekcji.

Arek Skuza – jest partnerem w K2 Digital Ventures, www.k2dv.com. Więcej o Arku także na www.arekskuza.com 

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };