...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zdrowy biznes

Gabinet jako przedsiębiorstwo Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka, dlatego też zawody lekarza i fizjoterapeuty cieszą się ogromnym prestiżem społecznym, ale związane są również z niemałą odpowiedzialnością. Do tego dochodzą konieczne dla prowadzenia praktyki kwestie techniczno-administracyjne i w efekcie otrzymujemy jedne z najbardziej wymagających form zarobkowania. Pacjenci często zapominają, że medycy również chcą doświadczać pełni życia, a często […]

Gabinet jako przedsiębiorstwo

Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka, dlatego też zawody lekarza i fizjoterapeuty cieszą się ogromnym prestiżem społecznym, ale związane są również z niemałą odpowiedzialnością. Do tego dochodzą konieczne dla prowadzenia praktyki kwestie techniczno-administracyjne i w efekcie otrzymujemy jedne z najbardziej wymagających form zarobkowania. Pacjenci często zapominają, że medycy również chcą doświadczać pełni życia, a często nie mają na to czasu z powodu wymogów trybu pracy. Z drugiej strony zarówno odpowiedzialność, jak i poświęcenie wiążą się tu z wyższymi niż standardowe zarobkami. Warto pomyśleć o tym, że gabinet lekarski i fizjoterapeutyczny to też przedsiębiorstwo i zastanowić się nad tym, jakie kroki podjąć w celu zwiększenia jego zysków oraz obniżenia ponoszonych kosztów własnych. Teoretycznie nie powinno być z tym żadnych problemów, w końcu usługi medyczne zawsze są potrzebne, więc na ilość potencjalnych klientów nie ma co narzekać. Jednak nie jest wcale tak łatwo jak się wydaje: gabinet medyczny, tak jak inne placówki świadczące usługi, podlega prawom rynku, a te bywają bezlitosne. Na szczęście istnieje wiele sposobów na zwiększenie rentowności gabinetu, zarówno prostych, jak i bardziej skomplikowanych, wymagających często pomocy zewnętrznych podmiotów. Co możemy zrobić?

Na początek ceny

Zły stosunek ceny do świadczonych usług to pięta achillesowa wielu przedsiębiorstw. Zwykle staramy się maksymalnie zmniejszać koszty, jednak nie jest to strategia, która pomoże nam na dłuższą metę w utrzymaniu pacjentów przy sobie. Żeby zabrać się do tego rozsądnie, należałoby postawić się na miejscu pacjenta i odpowiedzieć sobie na pytanie, za jaką cenę sam chciałbym skorzystać z podobnej usługi? Trzeba zwrócić uwagę na obowiązujące ceny rynkowe. Te niskie mogą rzeczywiście przyciągnąć klientów, ale możliwe, że będą również wpływać na negatywną ocenę naszej pracy – skoro nie cenimy sami siebie, pacjenci mogą uznać nasze usługi za niewiele warte. Powinniśmy dążyć do utworzenia precyzyjnych cenników, które w przypadku bardziej skomplikowanych usług będą w stanie wskazać za co pacjent płaci. Jeśli klienci będą nam ufali i uznają nas za odpowiednich specjalistów, to będą gotowi zapłacić trochę więcej nawet za rutynowe usługi.

Wsparcie i współpraca z pacjentem

Utrzymywanie dobrych stosunków to podstawa biznesu opartego o usługi, w którym dużą rolę odgrywa opinia klienta. Wizyta u lekarza nawet przy prostych problemach nie należy do przyjemności, warto więc okazać pacjentowi wsparcie. Istotna jest również cierpliwość, zwłaszcza w przypadku tych, którzy „wiedzą lepiej”, bo sprawdzali już swoje objawy we wszechwiedzącym Internecie i pytali krewnych. Nie brakuje na świecie rzekomych specjalistów, którzy skwapliwie zachęcają ludzi do korzystania z podejrzanych produktów, w najlepszym razie będących wodą z cukrem, a zaufanie pomiędzy medykiem i pacjentem jest najważniejszą bronią przeciwko podobnym oszustom. Musimy umieć dobrze współpracować z pacjentem, pozwoli to na pozbycie się niepewności, co może zaowocować w przyszłości pozytywną opinią – może właśnie Internecie, gdzie radzą się inni nasi klienci.

Ułatwienie kontaktu – strona Internetowa

Wygodny i bezkolizyjny kontakt z pacjentami w sieci również wpływa na to jak jesteśmy postrzegani. Warto pomyśleć o stronie internetowej lub obecności w zewnętrznym portalu medycznym. Dobra widoczność w sieci pozwoli nam na zaskarbienie sobie łask naszych przyszłych klientów jeszcze na etapie wyboru specjalisty. Poza tym strona internetowa pełni również funkcję marketingową – jest naszą wizytówką – dlatego warto zadbać o jej wysoką jakość i łatwość użytkowania. Jeśli umieścimy na niej również zdjęcia (własne, pracowników i budynku), jeszcze bardziej ułatwimy klientom przekonanie się do nas. Profil facebook również może pełnić taką funkcję, niełatwo jednak w zapracowanym cyklu dnia umieścić ciekawą formę prowadzenia społecznościowego medium, np. dzielącego się ciekawostkami ze świata medycyny. Nie powinniśmy się również nadmiernie przejmować opiniami negatywnymi, które mogą się pojawić na naszych stronach – do pewnego stopnia uwiarygodniają one tylko nasz wizerunek.

W skrócie: technologia

W związku z wchodzącą do powszechnego użytku elektroniczną dokumentacją medyczną (w skrócie EDM) warto już teraz zainteresować się tym, jakie możliwości daje nam tego typu technologia. Oszczędność związana z technicznym rozwojem placówki jest odłożona w czasie, gdyż jednorazowo musimy zainwestować dość sporo po to, by w przyszłości można było płacić mniej. Program EDM eliminuje wszystkie drobne, papiernicze wydatki związane z prowadzeniem administracji, odpowiednie oprogramowanie pozwoli nam z kolei z oszczędnością pracy i czasu, co przekłada się już bezpośrednio na zwiększenie zysków. Aplikacja do umawiania wizyt ułatwi kontakt z pacjentem, dzięki czemu oczekiwanie na połączenie telefoniczne z rejestracją i wątpliwa przyjemność odpowiadania na szczegółowe pytania przez telefon odejdą do lamusa. Na spotkanie z lekarzem za pomocą takich programów można umówić się w dowolnym momencie doby, zwłaszcza jeśli zadbaliśmy o wersję, która daje możliwość korzystania z aplikacji mobilnych. Przy okazji recepcja prowadzi się sama, funkcja smsów przypominających pozwala rozwiązać większość problemów z zapominaniem o wizytach czy ich odwoływaniem. Wygody tego typu również wpływają pozytywnie na wizerunek gabinetu. Inwestycja w najnowszą technologię jest z pewnością najlepszym sposobem na poprawienie rentowności gabinetu, dlatego, że wiążę się z kompleksowymi zmianami i odciążeniem personelu medycznego.

Współpraca z zewnętrznymi podmiotami

Przed wprowadzeniem dużych zmian zawsze warto zastanowić się nad przeprowadzeniem badania satysfakcji pacjentów lub innymi analizami o charakterze statystycznym lub społecznym. Takie badania pozwalają wieloaspektowo przyjrzeć się działaniu placówki i rozpoznać właściwie jej potencjał oraz odbiór po stronie pacjenta. Dzięki możliwościom specjalistów analizy prowadzą do sformułowania wniosków i propozycji rozwiązań implikowanych przez wynik procedur badawczych. Takie badania zapraszają zewnętrze spojrzenie, które być może odsłoni nam potencjalne ścieżki rozwoju przedsiębiorstwa, o których sami byśmy nie pomyśleli. Przy tego typu współpracy możemy liczyć nie tyko na zbadanie obecnego stanu, ale też na fachową pomoc w kwestii wprowadzania zmian. Oczywiście, ostatecznie tylko do nas należeć może trudne zadanie prowadzenia gabinetu z korzyścią dla siebie i pacjentów.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat