...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zlecając wykonanie firmowej strony WWW (cz. II)

Kluczowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę, zlecając agencji stworzenie strony WWW (ciąg dalszy)

Jak zadbać o przejrzystość strony WWW?

Wiele agencji nawet nie proponuje projektowania makiet/układów funkcjonalnych. Po pierwsze dlatego, że nie mają „know how”, a po drugie dlatego, że być może przyjęły strategię konkurowania ceną.

Dlaczego warto zapłacić za wykonanie makiet funkcjonalnych do strony firmowej?

Odpowiem pytaniem na pytanie: kupując dom, zanim go „ubierzemy w kolory” i umeblujemy, czy nie oglądamy najpierw planu mieszkania, czy nie sprawdzamy jego funkcjonalnego ułożenia, czy nie szukamy zalet i wad danego układu i rozmieszczenia pomieszczeń?

Około 55proc. użytkowników wskazuje, że najczęstszym problemem na stronie jest odnalezienie informacji. Z kolei inne badania donoszą, że aż 30 proc. wszystkich kliknięć w Internecie to kliknięcie przycisku „wstecz” – to świadczy najczęściej o błędnie zaprojektowanej nawigacji i nazewnictwie.

Wszystkie znane serwisy internetowe, zanim powstały, miały opracowane makiety funkcjonalne, nawigację, architekturę i hierarchię informacji. Odniosły sukces nie tylko dzięki działaniom marketingowym, ale przede wszystkim dzięki intuicyjnej nawigacji i odpowiedniemu rozmieszczeniu elementów.

Firmy zlecają wykonanie nowej strony, gdyż mają nadzieję, że w ten sposób zwiększą sprzedaż, liczbę zapytań ze strony, wzmocnią pozycję rynkową lub poprawią wizerunek.

Projektowanie architektury informacji i makiet funkcjonalnych ma na celu podniesienie skuteczności serwisu internetowego, wydłużenie spędzanego czasu na stronie przez użytkownika, a także zwiększenie jego zadowolenia z używania strony poprzez odpowiednio rozplanowane elementy, odpowiednie nazewnictwo, przygotowanie optymalnej nawigacji, uwypuklenie najważniejszych obszarów, aby użytkownicy z łatwością odnajdywali szukane informacje.

Dodatkowo badania dowodzą, że wydłużenie czasu spędzanego na stronie wpływa pozytywnie na większą liczbę zapytań i zleceń.

Dlaczego warto zainwestować więcej?

Dlaczego McDonald,s czy Coca-Cola inwestują ogromne pieniądze w marketing? Odpowiedź jest prosta. To on tworzy wizerunek i siłę marki. Tak samo jest ze stroną internetową. Strona internetowa jest elementem marketingu i robi się ją raz na kilka lat. Nawet droga strona internetowa jest stosunkowo tanią inwestycją, dlatego warto zainwestować w lepszą stronę (często droższą), niż wybrać tańsze rozwiązanie mogące zaszkodzić, czyli wpłynąć na mniejszą liczbę zapytań lub tworzyć gorszy wizerunek.

Wyższa cena wykonania strony internetowej często oznacza oszczędności i większy zwrot z inwestycji.Dobra agencja jest w stanie znacznie zwiększyć konwersję na stronie – np. czas spędzony na stronie, zdobywanie danych kontaktowych potencjalnych klientów (leadów), liczbę zapytań, sprzedaż.

Dzięki odpowiedniemu doświadczeniu, optymalnemu rozmieszczeniu elementów na stronie, zwróceniu uwagi użytkownika za pomocą grafiki na elementy istotne, agencja może nie tylko poprawić wizerunek firmy na rynku, ale przede wszystkim zrealizować cele biznesowe firmy.

Responsive design – strona na urządzenia mobilne

Bardzo ważny trend, na który szczególnie trzeba zwrócić uwagę to rozwój rynku urządzeń mobilnych. W ostatnich dwóch latach ruch związany z wyszukiwaniem informacji za pomocą telefonów komórkowych wzrósł aż pięciokrotnie.Według szacunków obecnie około 33 proc. osób posiadających smartfony zamawiało produkty podczas rozmowy telefonicznej, 30proc. z nich szukało informacji o cenie produktu przez telefon, a 10proc. robiło zakupy online za pośrednictwem telefonu.

Z powyższych powodów projektowanie responsywne, czyli tzw. Responsive Web Desing, zyskuje na znaczeniu szczególnie w tym roku. Lawinowo rośnie świadomość użytkowników, a tym samym chęć posiadania smartfona. Zaprojektowanie i wdrożenie responsywnej strony internetowej polega na przygotowaniu kilku dodatkowych układów/widoków serwisu internetowego na różne wymiary ekranów – najczęściej mniejsze od stacjonarnych.

Najprościej mówiąc responsywna witryna internetowa automatycznie zmienia rozmiar i układ, a jej zawartość zostaje dostosowana do rozmiaru ekranu urządzenia – tj. tabletu, telefonu komórkowego czy też komputera, na którym jest wyświetlana. Warto tutaj zaznaczyć, że na etapie projektowania to właściciel strony może zdecydować, które treści zostaną wyróżnione w przypadku korzystania z komputera, tabletu czy telefonu komórkowego.

Posiadanie takiej wersji strony, może przełożyć się na wzrost zainteresowania ofertą i wzrost sprzedaży.

Gwarancja na serwis internetowy

Należy pamiętać, że każdej firmie zlecającej wykonanie strony internetowej domyślnie przysługuje roczna gwarancja jakości na wykonany serwis WWW, gdyż wynika to z Kodeksu Cywilnego. Nawet, jeśli w umowie na wykonanie serwisu internetowego nie ma słowa o gwarancji (gwarancji jakości), firmie zamawiającej stronę internetową przysługuje prawo do żądania naprawy ewentualnych usterek i wad w ciągu roku od nabycia utworu. Czas trwania gwarancji można określić dowolnie w zawieranej umowie. Migomedia oferuje swoim klientom nawet 3-letnią gwarancję. Warto zapoznać się z artykułami dotyczącymi gwarancji jakości i wad w Kodeksie Cywilnym (art. 577-582 oraz art. 637-638 kc). Podstawową zasadą jest dostarczenie utworu np. serwisu internetowego bez wad.

Obecnie z uwagi na spowolnienie gospodarcze, firmy kładą szczególny nacisk na efekty i skuteczność działań marketingowych, przekładających się na zwiększenie sprzedaży oraz postrzeganie firmy jako lidera w branży. Powyższa wiedza pozwoli zadbać o ważne detale prawne i zwrócić uwagę na rzeczy istotne. Wybór agencji ma ogromny wpływ na zadowolenie z nowego serwisu internetowego i na realizację celów biznesowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF