3 szanse „przy okazji” pandemii, których marki nie mogą przegapić

Co oceniają kandydaci, pracownicy, a co klienci?

Choć 2020 rok wywrócił do góry nogami plany i prognozy dotyczące rynku pracy obok zmian pojawiły się szanse. Szanse na zrobienie dobrego wrażania na kandydatach, pracownikach i klientach. Ale dobre wrażenie to dopiero początek, ważniejsze jest to, co przychodzi później.

Ostatnie miesiące zweryfikowały relacje pracodawców z pracownikami. Egzamin przeszli nie tylko liderzy, ale i pracownicy. Weryfikację przeszły deklarowana lojalność, zaangażowanie, przyjazna atmosfera. Wiele firm nie obroniło deklaracji, że ludzie są dla nich najważniejsi.

W 2019 roku wypowiedziałam ze sceny konferencji I love Marketing słowa: „Przychodzimy do marek, w których obietnice wierzymy, ale zostajemy z markami, które obietnic dotrzymują.”

Nie sądziłam, że tak szybko pojawią się okoliczności weryfikujące obietnice.

Oto trzy szanse dla przedsiębiorców i marek, ujęte z perspektywy pracownika, klienta i kandydata. (Więcej szans, bo aż 14 i praktyk pracodawców znajdziesz w darmowym Ebooku do pobrania tu.)

 

  1. Pracownicy mają nowe oczekiwania i potrzeby. I nie są to bananowe poniedziałki.

Wszyscy mamy nowe oczekiwania i motywacje. Na górę listy przesuwa się potrzeba bezpieczeństwa i stabilności, nawet u najmłodszych pokoleń. 81% pytanych przez PwC osób poniżej 30 roku życia wybiera dziś umowę o pracę zamiast działalności na własny rachunek.

Liczymy na to, że pracodawca zadba o nasze bezpieczeństwo. Wiodącym benefitem jest opieka zdrowotna. Na znaczeniu w ostatnich miesiącach zyskała możliwość pracy zdalnej i elastyczne godziny pracy. Trzy czwarte z nas oczekuje, że zachowa możliwość częściowej pracy zdalnej również w post – covidowej rzeczywistości.

Zwiększa się potrzeba dbałości o szeroko pojęty well being, czyli o tzw.dobrostan. Przed pandemią benefity związane z kondycją psychiczną oferowało 3% pracodawców. Obecnie ponad 72% pracowników uważa, że ich pracodawca powinien wprowadzić w firmie benefity związane z kondycją psychiczną. Równowaga psychiczna odnotowała największy wzrost wśród wszystkich zgłaszanych przez pracowników potrzeb i oczekiwań1.

Reagowanie na nowe motywacje i oczekiwania pracowników będzie wpływało na to, jak będziemy postrzegać i doceniać pracodawców. Czy będziemy zostawać, czy szukać nowych szans dla siebie, nowych miejsc pracy.
  1. Kandydaci patrzą uważniej na liderów. Szefowie mają szanse skutecznie przyciągnąć talenty do organizacji i wspierać employer branding.

Kandydaci chcą bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi przełożonymi. Rozmowy o warunkach zatrudnienia u nowego pracodawcy chcą odbywać z przyszłymi szefami. Przed pandemią głównym punktem kontaktu dla kandydatów była osoba rekrutera (82%). Pytani w czerwcu 2020, wybieramy rozmowy z menedżerami zespołów, do których aplikujemy (84%).

Chcemy znać menedżerów zespołów, do których aplikujemy. Informacji o nich szukamy już przed podjęciem decyzji o aplikowaniu.

Szczególnie młode pokolenia (ponad 40% osób w wieku do 30 lat) googla swoich potencjalnych szefów2. Ważnym źródłem informacji o firmie jest nadal social media, gdzie możemy obserwować sylwetki i aktywności menedżerów.

Liderzy biznesowi w czasie pandemii pozostawali dla nas ważnym źródłem informacji, bardziej wiarygodnym niż rządy lub media3. Wielu z nich zbudowało silne relacje z rynkiem pracy oraz z klientami, którzy mogli bezpośrednio dowiadywać się o decyzjach biznesowych z profilu właścicieli i prezesów firm w social media.

 

  1. Klienci też patrzą na to jak budujesz relacje z pracownikami. Dla nich też liczy się to jakim jesteś pracodawcą.

Według badań Kantar na początku roku 2020 klienci oczekiwali od firm, że przede wszystkim zadbają o bezpieczeństwo swoich pracowników i umożliwią im pracę zdalną. Wiele firm dostrzegło, że komunikując sposób w jaki traktują pracowników mogą zyskać również przychylność konsumentów. I tak byliśmy świadkami reklam w telewizji np. Żabki lub Lidla, w których doceniani byli pracownicy. (a nie reklamowane zakupy)

Zależność marki pracodawcy i marki konsumenckiej działa w obie strony.

W najnowszym raporcie od pracuj.pl znajduje się dowód na to, że kandydaci nie chcą aplikować do firm, których produkty zostały zbojkotowane przez odbiorców, lub które mają na koncie kryzys wizerunkowy. (ponad 57% respondentów)4.

W coraz większym stopniu oczekujemy od marek, że będą spójne i będą postępowały zgodnie z deklarowanymi wartościami. Można przypuszczać, że dość dobrze zapamiętamy działania, ale i komunikację podejmowaną przez pracodawców w 2020 roku. (o tym jak prowadzić komunikację w czasie pandemii przeczytasz też tu)

Szans jest więcej, wystarczy się rozejrzeć i poszukać możliwości na budowanie lepszych relacji i robienie dobrego wrażenia na kandydatach, pracownikach i klientach.

Dziś wymarzony pracodawca to taki, który słucha i odpowiada na potrzeby i oczekiwania. Tworzy miejsce pracy, w którym panuje atmosfera zaufania i otwartości. Pielęgnuje kulturę, w której liderzy prowadzą dialog z pracownikami. Takich pracodawców poszukujemy do programu Dream Employer, aby szerzyć dobre praktyki i promować angażujące miejsca pracy.

 

1 raport Activy pr. przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych (próba ponad 1200 pracowników)

2 raport PwC pt. „Młodzi Polacy na Rynku Pracy w nowej normalności”

3 Special Report: Brand Trust and the Coronavirus Pandemic

4 raport pracuj.pl Preferowany Pracodawca

badanieCOVID-19dream employeremployer brandingkomunikacjakomunikacja markimarka pracodawcymarketingpracapraca zdalnapracodawcapracownikraportrekrutacjasocial media