...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Atlas dobrych praktyk – 25 historii o działaniach, które zmieniły życie lokalnych społeczności

Polskie miasta gotowe na turystów

W Kluczborku powstał punkt z jedzeniem dla potrzebujących, w Toruniu powołano rady osiedli, w powiecie olkuskim powstał rezerwat przyrody, a w Oleśnicy wójt i starosta uzgodnili sfinansowanie upragnionej przez mieszkańców ścieżki rowerowej. „Atlas dobrych praktyk” to zbiór 25 historii o współpracy społeczników z samorządowcami, które wydarzyły się w 2021 roku w ramach akcji Masz Głos Fundacji Batorego i jednocześnie zbiór inspiracji, jak skutecznie dbać o potrzeby mieszkańców. To ważne, bo w wielu miejscach pandemia zwiększyła dystans pomiędzy urzędem gminy a mieszkańcami.

Działać społecznie to znać potrzeby swojego otoczenia, szukać rozwiązań, ale też być gotowym do współpracy, również z lokalnymi władzami. To zwiększa skuteczność działania, daje poczucie wpływu, bo lokalna władza może zdecydować o np. zbudowaniu ścieżki rowerowej, organizacji świetlicy czy dodatkowych zajęciach w szkole. Może pomóc nagłośnić sprawę albo wesprzeć ją finansowo. Dla samorządowców współpraca z aktywistami to dawka wiedzy o potrzebach mieszkańców, pomysły na rozwiązanie wielu lokalnych problemów oraz ręce gotowe do pracy. Na tej współpracy wszyscy mogą skorzystać.

Joanna Załuska, dyrektorka akcji Masz Głos Fundacji Batorego

Znaczenie relacji mieszkańców i władz samorządowych szczególnie widać teraz, gdy pomoc uchodźcom z Ukrainy opiera się na sile lokalnych wspólnot. Niestety epidemia „oddaliła” wiele urzędów od mieszkańców, coraz chudsze są też budżety lokalne – zmniejsza się pula pieniędzy na m.in. usługi publiczne, edukację, konkursy dla organizacji społecznych. Tymczasem raport Fundacji Batorego „Polki i Polacy o samorządności” z maja 2022 roku pokazuje, że mieszkańcy polskich miast, miasteczek i wsi oczekują, że władza lokalna będzie bliżej nich. Tę bliskość ułatwić może zainteresowanie samorządowców działaniami oddolnymi, które są inspirowane przez organizacje społeczne i grupy nieformalne. To pole do zagospodarowania i do ponownego zadzierzgnięcia relacji z mieszkańcami.

„Atlas dobrych praktyk” jest więc publikacją na ten czas. Na przykładzie 25 oddolnych inicjatyw pokazuje, że współpraca mieszkańców i władz jest możliwa i przynosi wymierne korzyści lokalnym wspólnotom. Podpowiada tematy i kierunek działań aktywistom, samorządowcom pokazuje, że aktywny mieszkaniec nie jest taki straszny. Może zainspirować do tego, jak szukać sojuszników inicjatywy, jak ich pozyskiwać i tworzyć lokalną sieć współpracy, aby pomysł na działanie doszedł do skutku. Dobrze pokazuje, jak zbudować współpracę z władzą samorządową za pomocą zarówno powszechnie znanych metod partycypacji, jak i tych mniej standardowych, opartych na relacjach i silnym zapleczu społecznym. „Atlas dobrych praktyk” zawiera także sposoby prowadzenia działań komunikacyjnych w mediach tradycyjnych i mediach społecznościowych, konieczne w aktywności lokalnej, aby zaprosić mieszkańców i mieszkanki do współpracy.

Wszystkie inicjatywy opisane w „Atlasie dobrych praktyk” to działania, za które ich realizatorzy zostali uhonorowani w 2021 roku nagrodami: Super Samorząd i Super Głos akcji Masz Głos Fundacji Batorego. W „Atlasie” można je czytać według kolejności treści, ale też znaleźć na interaktywnych mapach i rozwijać na podstawie lokalizacji. Opisane projekty dotyczą: Kluczborka i Krapkowic (opolskie), Pawonkowa i Katowic (śląskie), Torunia (kujawsko-pomorskie), Jadowa, Sochaczewa i Radomia (mazowieckie), Zalesia i Nowej Huty (małopolskie), Pruszcza Gdańskiego i sołectwa Czaple (pomorskie), Gorzowa Wielkopolskiego i Sieniawy Żarskiej (lubuskie), Bogusławic (dolnośląskie), Konina, Śremu, gminy Suchy Las, Jezior (wielkopolskie), Łap-Dębowiny i Białegostoku (podlaskie), Krosna i Rzeszowa (podkarpackie), Lublina (lubelskie), sołectwa Radomyśl (zachodniopomorskie).

ATLAS DOBRYCH PRAKTYK 


Źródło: Fundacja Batorego

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF