...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Bitwa gigantów: Allegro.pl vs Amazon.pl

allegro_vs_amazon

Co się stanie, gdy od wielu lat ulubiona polska witryna e-commerce zyska konkurenta, nie innego niż Amazon? Czy polscy klienci pozostaną lojalni, czy dadzą się uwieść? Neticle zagłębił się w sekcje komentarzy, aby dowiedzieć się, co myślą użytkownicy.

Powszechnie wiadomo, że podczas pandemii, e-commerce odnosił w Europie ogromne sukcesy. Ponieważ zasady się poluzowały, a ludzie wracają do swoich miejsc pracy i codziennej rutyny, palącym staje się pytanie, czy duże sklepy internetowe będą w stanie utrzymać swoje wyniki. Firma Neticle, zajmująca się analityką mediów internetowych i tekstów, postanowiła przeanalizować i porównać pierwsze dwa kwartały roku pod względem reputacji internetowej Allegro.pl i Amazon.pl, aby się tego dowiedzieć.

Porównanie jest szczególnie istotne teraz, ponieważ polska wersja platformy Amazona pojawiła się dopiero w marcu tego roku. Wcześniej najbliższą polską publicznością dostępną na Amazonie była wersja niemiecka. Allegro.pl było – i nadal jest – największym polskim serwisem e-commerce, więc konkurencja między nimi jest zacięta. O announcement i launch pisaliśmy już wcześniej. Jedno jest pewne: kupujący zdecydowanie odnoszą korzyści z rosnącej oferty. Ale jak zmieniła się ostatnio reputacja dwóch gigantów? Czego możemy dowiedzieć się, wsłuchując się w głosy klientów?

allegro_amazon_chart-01
Allegro ma znacznie więcej wzmianek niż Amazon, ale często pojawiają się we wzmiankach razem

Allegro miało prawie dwa razy więcej wzmianek w polskim internecie niż Amazon, ale o obu mówiło się znacznie więcej w pierwszym kwartale roku, zwłaszcza w styczniu. Oczywiście wynika to z faktu ogłoszenia startu Amazon.pl, tym samym oba serwisy miały swój największy szczyt wzmianek 27 stycznia. Historia była szeroko opisywana przez portale informacyjne i media społecznościowe, z prawie 80 artykułami na pierwszej stronie i 150 innymi. Wiele serwisów informacyjnych ogłosiło start Amazon.pl jako „najgorszy koszmar Allegro.pl”. Inną, równie (jeśli nie ważniejszą) zmianą było to, że nie tylko polscy użytkownicy mogli dokonywać zakupów bezpośrednio z polskiej strony internetowej, ale także polscy sprzedawcy mogą teraz rejestrować konta i sprzedawać swoje towary bezpośrednio przez Amazon.

Po ogłoszeniu rychłego wystartowania Amazon.pl. liczba wzmianek zaczęła stopniowo spadać, a następnie ustabilizowała się na poziomie średnio 500-1000 wzmianek dziennie, z okazjonalnymi szczytami tu i ówdzie. Allegro również miało wiele pozytywnych opinii i wzmianek w mediach społecznościowych 31 stycznia dzięki aukcji charytatywnej zorganizowanej na ich stronie, choć wydarzenie później wywołało też sporo negatywnych emocji z powodu pojawienia się na aukcji kontrowersyjnego obrazu. W lutym Amazon zmienił swoje logo, ponieważ poprzednia wersja przypominała niektórym użytkownikom wąsy Adolfa Hitlera. Duży szczyt wzmianek o obu serwisach miał miejsce 2 marca, w dniu faktycznej premiery Amazon.pl. Później na forach i mediach społecznościowych nieco się uspokoiło, komentarze łagodnie negatywne lub łagodnie pozytywne pojawiały się po obu stronach w podobnej ilości.

Daj nam wyniki sprzedaży, albo przejdziemy na inne platformy…

Kiedy przyjrzymy się kluczowym tematom, archiwa są dla Allegro numerem jeden, a powodem tego jest Pinterest. Wielu użytkowników podczas montażu plansz wyświetla linki do miejsc, w których można znaleźć i kupić określone produkty, w „archiwum” Allegro. „Link” pojawia się osobno z tego samego powodu na innych platformach społecznościowych. Pozostałe tematy – jak „wyprzedaż” i „problem” – są ważne dla obu stron, chociaż Allegro zazwyczaj ma więcej wzmianek na każdy temat, ponieważ ogólnie ma więcej wzmianek.

llegro_amazon_chart-02
Kluczowe tematy to sprzedaż I aplikacja

Największą różnicę można zaobserwować w temacie „aplikacja”, gdzie Allegro ma zdecydowanie pozytywną reputację. Użytkownicy Amazona byli w większości niezadowoleni z aplikacji Prime Video, ogólnie nie pozostawili wielu pozytywnych komentarzy.

Do kluczowych marek, które pojawiają się we wzmiankach, należy kilku konkurentów, takich jak OLX, ebay i AliExpress. Spośród innych usług Amazona, Prime Video i MyTV były wyraźnie widoczne we wzmiankach, pojawiło się również Apple i powiązane marki, takie jak Kindle i iTunes.

allegro_amazon_chart-03

Jeśli chodzi o kanały komunikacji, udział platform obu sklepów jest dość podobny. Amazon ma nieco większy zasięg wiadomości ze względu na swoją premierę w Polsce, podczas gdy Allegro ma więcej recenzji aplikacji i więcej wzmianek na Pintereście, ale poza tym oba sklepy idą łeb w łeb.

allegro_amazon_chart-04

Prawdopodobnie jest jeszcze za wcześnie, aby ogłosić zwycięzcę, ale Amazon z pewnością miał mocny start, komunikuje się ze swoimi klientami przez Facebooka, Twittera i YouTube, co sprzyja popularności. Allegro ma silną rzeszę fanów zbudowaną przez lata i świetną aplikacją, ale lepsze oferty już mają moc, aby przekonać niejednego klienta.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal