Dlaczego marki tracą nabywców? GfK uruchamia narzędzie, które pozwala to sprawdzić

Consumer Insights Engine (CIE) to jedyne na świecie tak zaawansowane, cyfrowe narzędzie umożliwiające badanie ścieżki zakupowej konsumentów. Zostało ono skalibrowane w oparciu o twarde dane POS (point of sales – pochodzące z punktów sprzedaży) i pozwala porównywać ze sobą dane sprzedażowe poszczególnych brandów oraz wybranych produktów – zarówno w skali krajowej, jak i w odniesieniu do rynków na całym świecie.

Zrozumienie nabywcy receptą na wzrosty sprzedaży

CIE działa w oparciu o intuicyjną platformę online, dzięki której klienci samodzielnie wyszukują interesujące ich informacje związane z procesem decyzyjnym konsumentów. W dowolnej chwili mogą wygenerować kluczowe dane, w tym np. kto rozważał zakup produktu konkretnej marki, którzy nabywcy w ogóle nie brali jej pod uwagę oraz jakie kryteria zaważyły o finalnym wyborze oferty konkurencji.

To wszystko można zmierzyć na bardzo wysokim poziomie szczegółowości, wyodrębniając wśród konsumentów konkretne grupy nabywców z podziałem np. na płeć lub wiek. Użytkownicy mogą również zweryfikować, jak różnice w decyzjach zakupowych kształtowały się w poszczególnych kanałach sprzedaży – online lub offline – a także sprawdzić wyniki konwersji dla konkretnych sieci detalicznych. Widzą bowiem, w których sieciach ich działania są bardziej efektywne niż średnia rynkowa, a w których zupełnie przeciwnie. W konsekwencji mogą błyskawicznie dostosować swoją strategię sprzedażową i marketingową, zmieniając priorytety i kładąc większy nacisk np. na client service, aktywność reklamową czy zmianę polityki cenowej.

Maciej Piekarski, Client Business Partner w GfK

Dane w CIE przedstawiane są w formie czytelnych wykresów uzupełnionych opisami i pozwalają na szybkie wygenerowanie raportów w formacie .xls lub .csv. Aktualnie w polskiej wersji Consumer Insights Engine można analizować dane dla 7 kategorii produktowych: laptopów, tabletów, drukarek, telefonów, telewizorów, pralek oraz lodówek.

Gdzie sprzedawać, aby zarabiać?

Z danych CIE wynika, że w I kwartale br. dla powyższych kategorii ponad 60% zakupów nadal odbywało się w sklepach stacjonarnych, ale już za blisko 40% odpowiadały kanały zdalne („czyste” zakupy online stanowiły 25%, a click&collect 6%, podobnie jak zakupy przez telefon). Największe znaczenie kanał online (czysty online + c&c) miał dla tabletów, gdzie odpowiadał on za 50% wszystkich zakupów. Telezakupy i telesprzedaż były z kolei domeną rynku smartfonów – 9% całkowitej sprzedaży realizowane było poprzez ten kanał. Z kolei zakupy w sklepach stacjonarnych najwięcej znaczyły dla kategorii telewizorów oraz dużego AGD (pralki i lodówki), ale nawet w tych segmentach stanowiły one niespełna 70% całości.

Na bazie powyższych danych firmy mogą łatwo porównywać swoją skuteczność w poszczególnych kanałach, zarówno na tle konkurencji jak i całości rynku. Wkrótce będą mogły to robić także w innych kategoriach, ponieważ docelowo planujemy poszerzyć nasz katalog o kolejne segmenty. To pozwoli markom w jeszcze bardziej kompleksowy sposób analizować efektywność swojej sprzedaży.

Barbara Lewicka, Senior Director w GfK


Źródło: GfK

Barbara LewickaConsumer Insights Enginedecyzje zakupweGfKkonsumenciMaciej Piekarskinabywcynowe narzędzie GfKsticky