...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Drożdże piekarskie, grille, kosy spalinowe i… Animal Crossing: New Horizons. Co najczęściej kupujemy na Allegro podczas pandemii?

zakupy Allegro

DevaGroup, agencja marketingowa, przeanalizowała oferty dostępne na Allegro w ciągu ostatnich trzech miesięcy, aby dowiedzieć się, jakie nietypowe nawyki konsumentów zanotowano w trakcie pandemii.

Pod koniec kwietnia ponad 75 proc. pracowników umysłowych w Polsce pracowało zdalnie. Nowa normalność cechowała się m.in. wzrostem wydatków na produkty lub rzeczy niezbędne do efektywnej pracy z domu czy nauki online. Dane z platformy aukcyjnej Allegro pokazują, że wraz z rozwojem pandemii rosło nasze zapotrzebowanie na meble biurowe. Jednocześnie czas ogólnonarodowej kwarantanny zachęcił nas do poszukiwania na portalu również innych produktów niezbędnych do pracy z domu, takich jak artykuły papiernicze. Część Polaków powoli wraca jednak do tradycyjnego modelu pracy w firmie, co wiąże się ze spadkiem popytu na tego typu towary.

To, w jak nagły i krótkotrwały sposób pandemia zmieniła potrzeby konsumentów, było widoczne m.in. na przykładzie artykułów z kategorii biuro i reklama na Allegro. Przez cały marzec, za pośrednictwem tej platformy, wydaliśmy na nie 27,2 mln PLN. W kwietniu było to już 28,7 mln PLN, co oznacza wzrost o 5,51 proc. m/m. W maju nastąpił natomiast lekki spadek dynamiki sprzedaży tego rodzaju produktów – wydaliśmy na nie o 0,4 proc. mniej niż w kwietniu. Trend pogłębił się w czerwcu, gdy mieliśmy do czynienia z kolejnym, już znacznie wyraźniejszym spadkiem o 5,5 proc., co oznaczało powrót do poziomu sprzedaży z marca (27 mln PLN).

Tomasz Ślaski, Senior Allegro Ads Specialist z DevaGroup

W kwietniu nastąpił także szczyt wydatków na komputery i laptopy, niezbędne do wyposażenia domowych biur. Na Allegro kupiliśmy urządzenia o łącznej wartości ponad 75 milionów PLN. Był to jednak jednorazowy skok. W maju rozpoczęły się zauważalne spadki – początkowo aż o 20,85 proc. W czerwcu miały miejsce kolejne – sprzęt komputerowy cieszył się zdecydowanie mniejszą popularnością niż w kwietniu, osiągając wartość sprzedaży na poziomie 52,6 mln PLN (spadek o 16,8 proc. m/m).

Pandemia zintensyfikowała nasze zapotrzebowanie na najrozmaitsze produkty – w marcu największą popularnością na Allegro cieszyły się drożdże piekarskie. W kwietniu wyjątkowo dobrze sprzedawały się grille gazowe i węglowe oraz gra Animal Crossing: New Horizons. Jednak już w czerwcu w top 3 najczęściej nabywanych produktów znalazły się kosy spalinowe, co można wiązać z rozpoczynającym się sezonem letnim i powrotem do „normalności”.

Musimy przyznać, że popularność drożdży piekarskich to dość nietypowy trend, oczywiście najprawdopodobniej związany ze zmianą naszego stylu życia, spowodowaną pandemią COVID-19 i częstszym niż wcześniej przygotowywaniem posiłków w domach. Przykładowo, w zeszłym roku na liście najpopularniejszych produktów w marcu królowały smartfony (Samsung Galaxy S9 Plus oraz Apple iPhone X10), a w kwietniu najchętniej kupowaliśmy drabiny. Grille czy kosy spalinowe to zaś produkty, które co roku najczęściej są nabywane na początku sezonu letniego. W 2019 kosy spalinowe znajdowały się wysoko na liście nabywanych produktów już w kwietniu.

Tomasz Ślaski, Senior Allegro Ads Specialist z DevaGroup

W tym roku, w porównaniu z kwietniem, zauważalnie spadła wartość majowych transakcji w kategoriach „produkty spożywcze” (o 12,19 proc. m/m, a w czerwcu o dalsze 15,5 proc. m/m), „utrzymanie czystości” (o 9,27 proc. m/m w maju oraz 13,6 proc. m/m w czerwcu) czy obuwie (kolejno o 8,51 proc. m/m i 8,2 proc. m/m), co może się wiązać z tym, że ponownie częściej kupujemy tego typu artykuły w sklepach stacjonarnych lub w supermarketach online.

Jednocześnie, wraz z początkiem sezonu letniego, na Allegro rośnie sprzedaż odzieży damskiej (o 4,7 proc. w czerwcu) oraz części samochodowych (o 7,1 proc. w tym samym miesiącu).


Źródło: Informacja prasowa DevaGroup

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF