FlyZero – powstaje pierwszy odrzutowiec pasażerski zasilany ciekłym wodorem


Instytutut Technologii Kosmicznej nawiązując wspołpracę z  brytyjskim rządem zaprezentowali pierwszy koncept zeroemisyjnego odrzutowca pazażerskiego – FlyZero, który napędzany jest ciekłym wodorem. Jak informują pomysłodawcy projektu, będzie to najbardziej ekologiczny samolot w Europie.

Podczas światowego szczytu klimatycznego COP26 w Wielkiej Brytanii (Glasgow), rząd Brytyjski potwierdził, że zainwestował 1,95 mld funtów (10,5 mld zł) w nowe technologie związane z branżą kosmiczną i lotniczą. Inwestycja przewiduje także otworzenie nowych placówek i wakatów w tych sektorach, które przyczynią się do wypełnienia celów klimatycznych.

Jedak to nie koniec wydatków rządowych. Część zainwestowanej kwoty (15 mln funtów, czyli ponad 80 mln zł) została przekazana wsponianej firmie FlyZero, która rozwijana jest przez inżynierów z Instytutu Technologii Kosmicznej (ATI).

Organizatorzy szczytu zakładają, że wodór jest przyszłością transportu, jeśli chodzi o zastąpienie tradycyjnych paliw. Dotyczy to także przemysłu lotniczego. Właściciele linii lotniczych przewidują, iż pierwsze samoloty wykorzystujące tę substancję, będą operować już w połowie lat 30. bieżącego stulecia.

Te projekty mogą zdefiniować przyszłość lotnictwa. Współpracując z przemysłem, pokazujemy, że lot bez emisji dwutlenku węgla może być możliwy, a wodór będzie liderem w zastępowaniu konwencjonalnych paliw kopalnych. Kwasi Kwarteng, Sekretarz ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej Wielkiej Brytanii.

W oświadczeniu uwzględniono także pierwsze szczegółowe plany dotyczące budowy FlyZero. Mają pojawić się na początku 2022 roku. Jednakże już teraz zapewniono, że odrzutowiec będzie przyjazny dla środowiska, zeroemisyjny, a także bardziej ekonomiczny od współczesnych maszyn napędzanych paliwem.

Ze wstępnych informacji wynika, że zaprojektowana maszyna ma pomieścić aż 279 pasażerów. Prędkość lotu nie będzie różniła się od aktualnych samolotów pasażerskich.  Według projektu samolot będzie napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi dwuprzepływowymi. Co ciekawe, rozpiętość skrzydeł w FlyZero szacowana jest na 54 m.

Wspomniany wodór zostanie umieszczony w specjalnych zbiornikach kriogenicznych, z tyłu samolotu. Zbiorniki będą na bieżąco schładzane do temp. -250 st. C.  Mimo tego ma pozostać w stanie ciekłym i napędzać samolot. Projektanci uwzględnili także dwa zasobniki w przedniej części kadłuba. Mają one zapewnić dodatkową stabilizację FlyZero podczas lotu i zapewnić bezpieczny pułap podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

 

 

 


ekologia'innowacjeSamolotytechnologia