...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak okiełznać raptowne zmiany na rynku dóbr cyfrowych?

Skinwallet

Tradycyjne rynki i giełdy muszą liczyć się z wszelkimi wydarzeniami, które w nagły i trudny do przewidzenia sposób wpływają na wartość dóbr i zasobów. Prognozowanie i gotowość do odpowiedniego reagowania na takie zmiany leży w interesie handlarzy towarami wirtualnymi i inwestorów, którzy liczą na szybki zwrot z ich obrotem.

W przypadku rynku dóbr cyfrowych, zmiany wynikające z wydarzeń związanych z cyklami wydawniczymi gier lub opublikowaniem nowej zawartości, mogą mieć kluczowe znaczenie dla dynamiki rynku. Format i wymiary tych wydarzeń zależą od strategii twórców i wydawców, którzy dostosowują je do oczekiwania swoich odbiorców.

Pomijając bierne aspekty wpływające na ekosystem dóbr cyfrowych, takie jak długotrwałe trendy lub popularność danego tytułu, korzystając z gry Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) jako przykładu można zarysować zależność zmian na rynku od wydarzeń okazjonalnych związanych z obsługą i dystrybucją gier.

Nowa zawartość – nowe emocje

Tam, gdzie rynek przedmiotów do gier jest otwarty lub półotwarty, każdy nowy towar pojawiający się w cyrkulacji powoduje lekką zmianę tendencji. Skrzynki oraz kapsuły z naklejkami są głównym kanałem wprowadzania odpowiednio skórek i naklejek do obiegu, jednocześnie nadając im jakąś wyjściową wartość. Do każdorazowego otwarcia skrzynki lub kapsuły z naklejkami gracze potrzebują pasującego klucza wartego $2,50 do nabycia wewnątrz platformy Steam. Jest to sprytna i prosta mechanika gwarantująca wyższą wyjściową wartość rzadszym przedmiotom – wszak statystycznie potrzebujemy większej ilości kluczy, aby uzyskać tą metodą dany przedmiot. Premiera nowej skrzynki lub kapsuły zawsze powoduje trzęsienie na globalnym rynku, bo jest równoznaczna z pojawieniem się nowych skórek w grze. Niektóre z przedmiotów, jak np. Desert Eagle | Printstream, od razu zyskują status kultowych, po równo dzięki swojemu wyglądowi, jak i wysokiej rzadkości występowania.

Sama objętość nowej zawartości to nie wszystko. Właściwie każda skrzynka niesie za sobą obietnicę wyjątkowo rzadkiej skórki modelu noża lub rękawiczek, które swoją wartością zwykle przebijają resztę zawartości. Smaczku dodaje fakt, że nie ma ani jednej skrzynki, która mogłaby zaowocować zdobyciem każdego rodzaju noża. Naturalnym rezultatem takiej stratyfikacji jest zwiększony popyt na skrzynki dające szansę znalezienia bardziej atrakcyjnych przedmiotów, co bezpośrednio przekłada się na potencjalną cenę.

Jak podchodzić do inwestycji w skrzynki i skórki CS:GO w środowisku, w którym zastrzyk nowych treści ma miejsce średnio dwa razy do roku? Paradoksalnie, zazwyczaj optymalnie jest nie przystępować do kupna w pierwszych tygodniach od premiery. To tyczy się zresztą każdej gry z wydawaną cyklicznie zawartością – trzeba dać rynkowi uspokoić się po pierwszej fali entuzjazmu… albo popłynąć na tej fali. W przypadku, w którym w nasze ręce trafi rzadkie novum, istnieje szansa dobicia lukratywnego targu z zapalonymi kolekcjonerami.

Skinwallet AK47_RGB
AK47, źródło: Skinwallet

Wydarzenia sezonowe

Zawartość może również zostać wdrożona do funkcjonującej gry sieciowej w ramach bardziej rozbudowanej narracji. W rzeczonym CS:GO skrzynki i kapsuły to nie jedyny sposób w jaki wprowadza się nowe skórki. Nowe Operacje, czyli przeprowadzane w określonym czasie wydarzenia owocujące w dodatkowe zadania i wyzwania dla graczy, to małe święto dla społeczności. Wprowadzona pod koniec 2019 roku Operacja Shattered Web wywołała spore poruszenie. Po pierwsze, była to pierwsza operacja po blisku dwuletniej przerwie. Po drugie, wprowadziła możliwość zmiany wyglądu postaci poprzez tzw. agentów, czyli skórki dla postaci. Po trzecie, wprowadziła aż trzy dodatkowe kolekcje poza skrzynkami, które w całości składały się ze skórek zaprojektowanych przez graczy. Taka ilość zmian na jakiś czas przewartościowała rynek przedmiotów CS:GO.

Ważnym aspektem operacji Shattered Web był fakt, że można było uzyskać nagrody gwarantowane w postaci skinów za postęp w ramach zadań operacji… lub wykupienie przepustki za wewnętrzną walutę Steam. Tą zaś można pozyskać na dwa sposoby – doładować Portfel Steam prawdziwymi pieniędzmi lub sprzedać przedmioty na Rynku Społeczności. W pierwszych dniach premiery operacji gracze wyprzedali naprędce zalegające ekwipunki, by zagwarantować sobie dostęp do nowej zawartości nie dokładając ani złotówki z własnego portfela. W efekcie, ceny większości płynnych przedmiotów na parę tygodni spadły o 20%.

Wraz z plotkami o nadejściu kolejnej operacji, handlarze z niecierpliwością wyglądają wpływu nowych przedmiotów na rynku na ceny – w szczególności gdy dystrybutor zdecyduje się powtórzyć możliwość wykupienia gwarantowanych nagród.

Wyprzedaże na platformach

Pewne podobieństwo we wpływie wywieranym na rynek możemy zauważyć w przypadku wyprzedaży Steam. Platforma, na której funkcjonuje CS:GO, parę razy do roku organizuje sezonowe obniżki cen gier, w szczególności przy okazji sezonów urlopowych i świątecznych. Gracze są wtedy w stanie zasilić swoją bibliotekę pożądanymi tytułami o cenie niższej nawet o 75% w przypadku tytułów AAA lub aż o 90% w przypadku tytułów niezależnych.

W sklepie usługi za gry można płacić balansem Portfela Steam, więc użytkownicy chętnie handlują dobrami cyfrowymi, by zdobyć środki na przecenione gry. W tym czasie rynek skórek CS:GO zwykle odnotowuje obniżanie cen przez sprzedających i zwiększoną ilość transakcji. W tym czasie kolekcjonerom łatwiej jest uzupełnić swoje kolekcje, a graczom zainteresowanym zmianą wyglądu w grze – wyposażyć się w nowy aktywny ekwipunek.

W szczególności Wyprzedaż Zimowa Steam owocuje zauważalnie stabilnym wzmożeniem ruchu na rynku. Jest to czas, w którym w obiegu pojawia się o wiele więcej skórek wyższej rangi – rzadszych lub o rzadziej spotykanych modyfikatorach. Od paru lat wprawieni handlarze przygotowują się na ten trend zawczasu spowalniając transakcje. Gracze inwestujący w przedmioty z CS:GO natomiast zbierają zasoby na zdobycie nowych aktywów takich jak skrzynki czy naklejki po nieco niższej cenie. Choć ogólne ceny sprzedaży są niższe, przez rynek ten przechodzi wtedy znacznie większa ilość środków.

Czujna obserwacja

Rozumiejąc co porusza rynkiem dóbr cyfrowych z gier oraz jakimi motywacjami kierują się w decyzjach wszyscy jego uczestnicy podmioty takie jak Skinwallet mają możliwość budowania prężnie funkcjonujących rozwiązań biznesowych.

Wykorzystując informacje uzyskane z analizy rynku dóbr cyfrowych, Skinwallet jest w stanie z jednej strony wypracować stabilny model świadczenia usług, z drugiej – przynieść dodatkową korzyść swoim użytkownikom. Spółka w ramach swojego wkładu intelektualnego w świat cyfrowego handlu prowadzi działania informacyjne, zwiększające świadomość ludzi chcących obracać dobrami cyfrowymi. Współpraca z doświadczonymi handlarzami, obejmującymi rolę niezależnych obserwatorów mogących przedstawić punkt widzenia użytkownika końcowego, owocuje świadomością w mikrotrendach oraz pozwala uczynić przekaz zrozumiałym i przydatnym.

Świadomości wpływów zmian w grach takich jak CS:GO na treść i zachowanie rynku skórek i innych powiązanych z nimi dóbr cyfrowych umożliwia Skinwallet jednoczesne stosowanie strategii długoterminowych, wymierzonych w stworzenie bezpiecznego środowiska handlu oraz angażowanie się w real-time marketing nieopierający się na powierzchownych, oportunistycznych bodźcach, lecz na realnych efektach zmian.

Inwestycja w ramach zmian

Świadomy handlarz dobrami cyfrowymi będzie wiedział, w którym momencie raptownych zmian zwiększać zasoby, w które inwestuje, a kiedy skorzystać z nowej fali i upłynnić magazynowane przedmioty z dostępnym w małym przedziale czasu zyskiem. Na szerszą skalę, dostawcy usług rynkowych są w stanie wykorzystać te same trendy, by w ramach wielopoziomowego i dostosowanego obrotu tymi dobrami generować zysk.


Autor: 

Bartłomiej Czajkowski – Content Specialist w Skinwallet

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF