Jak zwiększyć szanse na uzyskanie dofinansowania, czyli czym jest opinia o innowacyjności?


Czym jest innowacja?

 

Pojęcie innowacji zostało szczegółowo zdefiniowanie przez międzynarodowy podręcznik badań innowacji Oslo Manual 2018. Objaśnienie to, jest jednak bardzo złożone, dlatego też, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości, Unia Europejska, uprościła definicje i przyjęła jako innowację wszystkie pomysły wiążące się z:

  • wprowadzaniem nowatorskich produktów lub usług,
  • prowadzeniem i wdrażaniem wyników prac badawczo-rozwojowych,
  • odnajdowaniem nowych rozwiązań różnych problemów społecznych.

Jak urzeczywistnić nasz pomysł?

 

Realizację koncepcji, która spełnia warunki innowacji, można finansować zarówno ze środków własnych, jak i źródeł zewnętrznych. W praktyce jednak to dotacje są jedną z najpopularniejszych form pozyskiwania kapitału. Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach kluczową rolę w rozwoju przedsiębiorstw odgrywają Fundusze Europejskie, które stawiają właśnie na innowację. Oznacza to, że środki pozyskać można z kilku źródeł wspierających rozwój pomysłów odznaczających się innowacyjnością̨, takich jak:

  • Fundusze norweskie,
  • Program Horyzont Europa (2021-2027),
  • Programy regionalne (RPO).

 

W celu sfinansowania planowanych inwestycji przedsiębiorstwa składają wnioski nie tylko o dotacje, ale również o ulgi technologiczne czy wsparcie inwestorskie. Aby wyróżnić się na tle konkurencji oraz potwierdzić potencjał projektu, warto oprócz podstawowych dokumentów załączyć pozytywną opinię o innowacyjności. Jest to niezależna analiza na temat innowacji, którą firma planuje wdrożyć w swojej działalności. Co więcej coraz częściej dokument ten jest wymagany podczas ubiegania się o środki zewnętrzne na urzeczywistnienie pomysłu.

Jak uzyskać opinię o innowacyjności?

 

O wystawienie opinii o innowacyjności mogą ubiegać się przedsiębiorstwa:

  • planujące wdrożyć innowację,
  • posiadające patenty na wynalazki,
  • posiadające prawo rejestracji wzoru przemysłowego czy prawo ochronne na wzór użytkowy,
  • właściciele technologii,
  • większościowi udziałowcy spółek będących właścicielami technologii.

Ważne jest jednak, aby pamiętać, że opinie o innowacyjności mogą zostać wydane wyłącznie przez jednostki naukowe, czyli podmioty, które prowadzą badania naukowe lub prace rozwojowe w sposób ciągły. Do grona tych instytucji należy między innymi Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat.

 

Proces uzyskiwania opinii jest przejrzysty: eksperci oceniają technologie pod kątem ustalonych przez grantodawcę kryteriów. Jednym z podstawowych wymagań jest zazwyczaj określenie rodzaju innowacji oraz jej charakterystyka. W zależności od konkursu, pod uwagę mogą być brane zarówno innowacje produktowe, procesowe, jak i organizacyjne, czy marketingowe. Kolejnym ważnym aspektem jest wykazanie innowacyjności technologii. Oprócz rozwiązań zupełne nowych, jeszcze niestosowanych przez żadne przedsiębiorstwo, do grona innowacji zaliczane są również procesy i produkty dostępne na rynku od niedawna. Wykazanie, że technologia nie jest powszechnie dostępna, jest jednym z uniwersalnych elementów każdej opinii o innowacyjności. Ważnym elementem składowym dokumentu jest też wyszczególnienie oraz uzasadnienie kosztów, jakie zostaną poniesione podczas wdrażania innowacji. Warto również zwrócić uwagę na fakultatywne kryteria. Dodatkowe punkty w konkursie często można uzyskać wykazując, że pomysł będzie realizowany na podstawie wyników prac badawczo-rozwojowych, czy też wykazując znaczący wpływ technologii na rynek krajowy lub międzynarodowy. Wszystkie informacje muszą być jednak poparte weryfikowalnymi źródłami lub badaniami. Ponadto każda opinia o innowacyjności zawiera deklarację poufności oraz bezstronności.

 

Ile kosztuje opinia o innowacyjności?

 

Cena i czas wystawienia opinii uzależniony jest od stopnia złożoności pomysłu i tematyki, której dotyczy projekt. Najczęściej jednak przygotowanie dokumentu trwa około 10 dni, a koszty realizacji wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Ponadto istnieje możliwość odliczenia Ulgi B+R. Zaadresowana jest ona do przedsiębiorców, którzy powiększają swoją ofertę o nowe produkty/usługi, albo modyfikują już istniejące wersje, bez konieczności tworzenia zupełnie nowych technologii.

Chociaż opinia o innowacyjności, jako część dokumentacji nie decyduje o otrzymaniu dofinansowania, to z pewnością może zwiększyć szanse na sukces. W wiarygodny sposób udowadnia ona, że pieniądze, o które wnioskuje przedsiębiorstwo będą dobrze wykorzystane. Należy jednak pamiętać, że czas potrzebny na wystawienie opinii mierzony jest indywidualnie. Dlatego warto skontaktować się z wybraną jednostką naukową odpowiednio wcześniej.


 

Bartosz Olcha
Senior Project Manager w BioStat®

www.biostat.com.pl

Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w ponad 150 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź, Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance, a także z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.

 


dotacje na innowacjeinnowacjestartupstartupystickytechnologie