Kluczowe trendy w e-commerce. Odroczone płatności wspierają płynność finansową


Badania wskazują, że odroczone płatności po zakończeniu pandemii utrzymają wysoki trend. Konsumenci, którzy na przestrzeni ostatniego roku zaczęli korzystać z tego rozwiązania, cenią sobie pozytywny wpływ na zachowanie płynności finansowej oraz stabilność budżetu. W naszym kraju taka forma transakcji online dopiero zyskuje na popularności. Raport „E-commerce w Polsce 2020” opublikowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że z odroczonych płatności korzysta 6% kupujących w Internecie. Dla porównania, w Niemczech stanowią już 20% transakcji, ale prognozy w ujęciu globalnym jednoznacznie plasują tę metodę płatności wśród kluczowych trendów w e-handlu w najbliższych latach.

Badanie „Polacy w Internecie w 2020 r.” Krajowego Rejestru Długów pokazało, że 47% kupujących ma świadomość o możliwości skorzystania z odroczonych płatności, a zainteresowanie nimi najczęściej wykazują osoby w wieku 35-44 lata. Natomiast 18% rozwinęło swój e-portfel o nowe narzędzie płatnicze, deklarując, że już korzysta z tego rozwiązania.

Rozwój oraz rosnąca popularność odroczonych płatności wynikają ze wzmożonego zainteresowania młodszego pokolenia, które do tej pory z reguły unikało krótkoterminowego zadłużenia, nie korzystając na przykład z kart kredytowych. Usługa szybko do nich przemówiła, ponieważ jest prosta, intuicyjna, ale przede wszystkim od razu daje realną korzyść, co z ich perspektywy jest czymś zupełnie naturalnym oraz oczywistym.

Agata Lejman, Marketing Manager w AIQLabs, właściciela marki „Kupuj Teraz – zapłać później”

Narzędzie finansowe pozwala zrealizować płatność po miesiącu lub nawet później, mimo że produkt można nabyć od ręki. Europejska dyrektywa PSD2 dała możliwość korzystania z bankowych metod weryfikacji klientów podmiotom spoza tego sektora, umożliwiając uruchomienie sprzedaży ratalnej także mniejszym sprzedawcom. Jest to o tyle istotne, że według szacunków w Polsce tego typu transakcje regularnie realizuje ok. 400 tysięcy użytkowników.

Konsument, który w wymagających czasach pandemii, jest niepewny swojej sytuacji finansowej, z reguły sięga po opcję zakupu, będącej dla niego najbardziej bezpieczną. Odroczona płatność wywiera zatem pozytywny wpływ na sprzedaż oraz może być czynnikiem decydującym podczas wyboru sklepu, w którym klient nabędzie dany towar. Z perspektywy kupującego, jest to odpowiednie narzędzie zarówno do zarządzania domowym budżetem, jak i zachowania płynności. Warto również wspomnieć, że w przypadku realizacji zakupu wielu produktów konsument może zakładać, że część z nich będzie musiał zwrócić. Dzięki odroczonej płatności, nie blokuje wówczas swoich środków i może je przeznaczyć na inne transakcje.


Źródło: Kupuj Teraz – zapłać później


Agata Lejmanecommerce po pandemiiodroczone płatnościPolacy w interneciestickytransakcje internetowetredny w ecommerce