...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Krakowski start-up ratunkiem dla zmarnowanego chleba

Chleb to dla wielu podstawa udanego posiłku. Niestety codziennie marnuje się spora ilość pieczywa, która po prostu trafia do śmieci. Czy można cos z tym zrobić?

Odpowiedź brzmi – tak. Krakowski start-up postanowił walczyć z marnotrawstwem żywności i wykorzystując czerstwy, spleśniały chleb, stworzył…. wódkę.

Prezes startupu Rebread – Bartłomiej Rak podkreśla, że Polacy rocznie marnują ponad 2 miliony ton pieczywa. Dlatego, aby walczyć z tym niepokojącym trendem firma, postanowiła stworzyć coś wyjątkowego – Okowitę. Jest to pierwsza edycja wódki, której kluczowym składnikiem jest właśnie czerstwy, a czasem spleśniały chleb.

Chleb i zmiany klimatu

Marnowanie żywności to nie jedyny problem, który narasta w naszej społeczności. Gnijące resztki w kubłach emanują tzw. ,,ślad węglowy”, który odciska większe piętno na zmianach klimatu, a także podwaja konsumpcjonizm w naszym kraju, co z kolei tworzy tzw. ,,węglowe koło zagłady”.

Pan Bartłomiej Rak ma na to sposób i pragnie nie tylko tworzyć ze zmarnowanej żywności wódkę, ale także inne produkty chemiczne, w tym kosmetyki, oraz napoje alkoholowe, np.: piwo.

Wiemy już, że jesteśmy w stanie wytworzyć kosmetyki. Mamy też rozpisane inne ścieżki, które chcemy sprawdzić. Na pewno chcemy podejść do napoju probiotycznegochcemy zrobić piwo. Newseria Biznes Bartłomiej Rak.

Firma planuje także wejść w dość nietypowy rynek. Rebread w planach ma utworzenie produkcji biodegradowalnych opakowań jednorazowych oraz stworzenie filamentu do drukarek 3D.

Aktualnie pracujemy nad kosmetykami i napojem probiotycznym, bo to są takie produkty, które szybko mogą trafić na rynek. Dlatego potraktowaliśmy je priorytetowo. Nasza idea działania właśnie taka ma być, że chcemy bardzo szybko wypuszczać produkty, wychodzić z nimi na rynek i sprawdzać, jak zostaną odebrane. 

Start-up poszukuje inwestorów

Obecnie krakowski start-up poszukuje wsparcia finansowego w budowie planowanego laboratorium, w którym będą opracowywane dalsze pomysły związane z produkcją nowych, ciekawych produktów naturalnych.

Według Badań i Raportu Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że w 2018 roku do wyrzucenia chleba przyznało się ponad 49 procent Polaków. W sumie (według statystyk) marnuje 2 miliony ton żywności rocznie.

Do tej pory uratowaliśmy prawie 2 tony, czyli niespecjalnie dużo, biorąc pod uwagę, ile tego surowca wyrzucamy. Jednak to dopiero początek. Wierzę, że z biegiem czasu uda nam się uratować coraz więcej. Z drugiej strony cały czas szukamy też wiedzy i know-how, doświadczenia we wprowadzaniu produktów na rynek w dużej skali. Zależy nam na tym, żeby duże sieci handlowe zainteresowały się produktami, które powstają właśnie w takim procesie recyklingu. Bartłomiej Rak.

Gdzie można kupić Okowitę?

Obecnie Okowitę można zakupić stacjonarnie w bistro firmy. Istnieje także możliwość wysyłki na terenie całego kraju. Niestety, ten innowacyjny ,,kraftowy” produkt nie jest jeszcze dostępny w sklepach regionalnych i detalicznych. W rozmowie dla naszego portalu przedstawiciel firmy, zdradził, kiedy Okowita pojawi się na sklepowych półkach i na czym obecnie się skupiają. Koszt 1 butelki wódki z czerstwego chleba to 149 zł:

Prawdopodobnie w marcu. Teraz skupiamy się na procesie ratowania pieczywa przed staniem się odpadem (w myśl polskiego prawa to nie takie łatwe) oraz nad innymi liniami – napojami i kosmetykami.

Ciekawa działalność Rebread

Firma prowadzi również wiele pobocznych działalności, tj.: autorska piekarnia rzemieślniczą i kawiarnia, w której nie marnuję się ani jeden kawałek chleba. W rozmowie dla portalu spożywczego.pl — Bartłomiej Rak wspomniał, że w cały projekt produkcji wódki zagazowani są pracownicy, którzy pracują we wspomnianych placówkach.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF