LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Luty 2022


LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Od początku 2022 roku liczba polskich ogłoszeń o pracę wyraźnie się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii. Przez ostatni miesiąc liczba dostępnych ogłoszeń o pracę na LinkedIn wzrosła o +2,52%.

Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na 2022 rok od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Ponieważ wkroczyliśmy w nową normalność i ludzie prawdopodobnie mieli czas, aby zastanowić się, jak chcą pracować i jaki jest ich następny krok zawodowy, będziemy świadkami dużego ruchu na rynku pracy i braku zasobów siły roboczej w wielu dziedzinach. To już się zaczęło. Atrakcyjny model pracy będzie kluczowy w Employer Brandingu.

Jak było rok temu?

Tydzień 8. (2021) vs 8. (2022)

Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z ostatniego tygodnia lutego 2022 oraz danych sprzed roku. Liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn w całej Europie spadła o 5,46%. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Bośni i Hercegowinie (+186,96%), natomiast największy spadek w Portugalii (-79,57%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy wzrosła o +4,88%.

Polska a Europa Zachodnia

Grafika przygotowana przez Career Angels

 

W ranking 38 krajów Polska była na 26. miejscu w procentowym zestawieniu zmian w liczbach ogłoszeń o prace na LinkedIn. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, w tym momencie zajmujemy trzecią pozycję  (-18,50%). Na pierwszym miejscu utrzymują się Niemcy (+23,21%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -63,83%.

Polska i kraje ościenne

Jak wygląda sytuacja popytu na kandydatów w porównaniu z zeszłym rokiem (Tydzień 8. 2021 vs 2022)? W 8. tygodniu 2022 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:

  1. Polski Rynek Pracy Luty 2022

    Słowacja: +5,67%

  2. Litwa: -1,54%
  3. Czechy: -2,45%
  4. Ukraina: -2,55%
  5. Niemcy: -4,14%
  6. Polska: -5,98%

Dodatkowo:

  1. Szwecja: +6,30%
  2. Dania: +1,46%

 

Zachęcamy do zapoznania się z Naszym ostatnim raportem, w którym znajdą się dane dla krajów Europy Północnej: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport, który ukaże się w sobotę 5 marca będzie dotyczył krajów Europy Południowej.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

COVID-19executiveshrkarieraLinkedInmarket signalsrynek pracysticky